Sida 1 av 1

Lätta istället för hårdare fjädrar

Postat: ons jul 29, 2020 7:49 pm
av nkro
Sitter och klurar på ventilfjädrar.
Orginaldelarna väger 204 g. Nya delarna väger 148g utan fjäder.
Fjädern väger 58 g.
Vanlig ohc sug motor.
När allting är lättare kan jag varva mer innan ventilflyt med org kamaxeln. Om jag nu byter till en ballare kam med mer duration och lyft. Eller är det dom nya ramperna som kräver mer tryck. Jag har rätt mkt lättare grejer i toppen.

Re: Lätta istället för hårdare fjädrar

Postat: tor jul 30, 2020 1:03 am
av Erland Cox
Det som kräver mer fjäder är den negativa accelerationen när hastigheten minskar ich när du sätter ventilen i sätet.
Massan gånger hastigheten X hastigheten.
Så massan är bara en faktor av 1 medan hastigheten är i kvadrat.
204 X 2 x 2 = 816
148 X Y X Y = 816
816/148 = Y X Y
Y = roten ur (816/148) = 2,348
2,348 /2 = 1,174.
Du ska kunna varva 1,174 gånger det du kunde innan med samma fjäder.
Kunde du varva 6000 så ka du varva 7044.

Nån som är bättre än mig på matte får gärna kolla.

Erland

Re: Lätta istället för hårdare fjädrar

Postat: tor jul 30, 2020 4:23 pm
av super7
Jag med har tänkt gå den vägen
skall köra med fina lätta ståltryckare 50g lätta
jämfört med 82g tunga original.

//Nisse

Re: Lätta istället för hårdare fjädrar

Postat: lör aug 01, 2020 12:19 pm
av nkro
Vad jag läst varvade dom 7000 med orginal delarna ovan. Med ngt lättad bricka och en mkt klen inner fjäder 8000. (turbo)
En kamaxel tillverkare rekommenderade lätta delar med enkelfjäder 45-95 kg för 8000. Så det ser ut att stämma.

Re: Lätta istället för hårdare fjädrar

Postat: lör aug 15, 2020 7:18 am
av Kadett4wd
Det är väl i regel den vägen man alltid ska gå, lätta delarna i ventilmekanismen istället för öka belastningar med hårdare fjädrar.
Men ibland måste man ha högre tryck, då exempelvis avgasmottryck vill hålla emot ventilen vid stängning.