Lätta istället för hårdare fjädrar

Diskussioner för erfaret folk
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Lätta istället för hårdare fjädrar

Inlägg av nkro »

Sitter och klurar på ventilfjädrar.
Orginaldelarna väger 204 g. Nya delarna väger 148g utan fjäder.
Fjädern väger 58 g.
Vanlig ohc sug motor.
När allting är lättare kan jag varva mer innan ventilflyt med org kamaxeln. Om jag nu byter till en ballare kam med mer duration och lyft. Eller är det dom nya ramperna som kräver mer tryck. Jag har rätt mkt lättare grejer i toppen.
Niklas
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Lätta istället för hårdare fjädrar

Inlägg av Erland Cox »

Det som kräver mer fjäder är den negativa accelerationen när hastigheten minskar ich när du sätter ventilen i sätet.
Massan gånger hastigheten X hastigheten.
Så massan är bara en faktor av 1 medan hastigheten är i kvadrat.
204 X 2 x 2 = 816
148 X Y X Y = 816
816/148 = Y X Y
Y = roten ur (816/148) = 2,348
2,348 /2 = 1,174.
Du ska kunna varva 1,174 gånger det du kunde innan med samma fjäder.
Kunde du varva 6000 så ka du varva 7044.

Nån som är bättre än mig på matte får gärna kolla.

Erland
Användarvisningsbild
super7
Forumsberoende
Inlägg: 1680
Blev medlem: tis nov 11, 2003 1:23 am
Ort: Umeå

Re: Lätta istället för hårdare fjädrar

Inlägg av super7 »

Jag med har tänkt gå den vägen
skall köra med fina lätta ståltryckare 50g lätta
jämfört med 82g tunga original.

//Nisse
Behöver ni ha någonting svarvat , hör av er via PM
nkro
För mycket laddtryck
Inlägg: 498
Blev medlem: tis nov 13, 2007 10:54 pm

Re: Lätta istället för hårdare fjädrar

Inlägg av nkro »

Vad jag läst varvade dom 7000 med orginal delarna ovan. Med ngt lättad bricka och en mkt klen inner fjäder 8000. (turbo)
En kamaxel tillverkare rekommenderade lätta delar med enkelfjäder 45-95 kg för 8000. Så det ser ut att stämma.
Niklas
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Lätta istället för hårdare fjädrar

Inlägg av Kadett4wd »

Det är väl i regel den vägen man alltid ska gå, lätta delarna i ventilmekanismen istället för öka belastningar med hårdare fjädrar.
Men ibland måste man ha högre tryck, då exempelvis avgasmottryck vill hålla emot ventilen vid stängning.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Skriv svar