Vikter vs varvtal
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 27
- Blev medlem: tis maj 21, 2019 10:20 am
Vikter vs varvtal
Hej,
Finns det någon generell riktlinje när det gäller vikter på vevstake, kolvtapp och kolv som ger vilket varvtal man kan köra med setupen innan oljefilmen bryts eller andra problem uppstår? Antar att slaglängd och lager diameter/bredd måste in i ekvationen också.
Vänliga hälsningar//
Johan
Finns det någon generell riktlinje när det gäller vikter på vevstake, kolvtapp och kolv som ger vilket varvtal man kan köra med setupen innan oljefilmen bryts eller andra problem uppstår? Antar att slaglängd och lager diameter/bredd måste in i ekvationen också.
Vänliga hälsningar//
Johan
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Vikter vs varvtal
Om man tänker på en båt som planar, man kan nästan tänka samma om oljefilmen. Ju högre fart desto bättre bärighet, vet inte om detta håller hur långt som helst för kraften ökar i kvadrat med hastigheten, men vet inte om samma förhållande gäller med oljefilmens bärighet.
Sålänge man klarar byta ut oljan innan den blir för varm i lagret så skulle jag gissa att oljefilmen håller bättre än materialet om vi pratar stål som i storände på en stake.
Intressant att höra vad dom som kan detta med oljor har att säga, vilken viskositet och vilket spel mm för att klara olika belastningar
Sålänge man klarar byta ut oljan innan den blir för varm i lagret så skulle jag gissa att oljefilmen håller bättre än materialet om vi pratar stål som i storände på en stake.
Intressant att höra vad dom som kan detta med oljor har att säga, vilken viskositet och vilket spel mm för att klara olika belastningar
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Vikter vs varvtal
Man får nog köra fea för att veta vad materialen och designen klarar, men lätt är bra när man skall varva och till slut nödvändigt.
Oljan behöver paras ihop med rätt spel, temperatur, användningsområde etc. Det är nog sällan oljan är utgångspunkten, dock är det en del av ekvationen. Det skiljer en del också mellan olika oljegrupper i vad dom klarar, efter det är det också additiv paketet som avgör.
Oljan behöver paras ihop med rätt spel, temperatur, användningsområde etc. Det är nog sällan oljan är utgångspunkten, dock är det en del av ekvationen. Det skiljer en del också mellan olika oljegrupper i vad dom klarar, efter det är det också additiv paketet som avgör.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Vikter vs varvtal
På området som gäller maximalt varvtal för en viss motortyp så finns det inget bättre sätt än att förlita sig på erfarenhet från "gamla" ras. Hur mycket kan man varva med originalprylarna? När man vet detta och vad som går sönder vid överskridet varvtal (och detta skiljer enormt mycket på olika motorer)
då kan man räkna ut hör mycket HÖGRE varvtal den BORDE palla för när man lättat kolv/stake
då kan man räkna ut hör mycket HÖGRE varvtal den BORDE palla för när man lättat kolv/stake
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 27
- Blev medlem: tis maj 21, 2019 10:20 am
Re: Vikter vs varvtal
Ok, så rent praktiskt låta motorn stå på ett statiskt varvtal utan last i cykler om låt säga 30sekunder. Köra 50 cykler på det valda varvtalet. Om motorn fortfarande är hel, öka varvtalet 500rpm och upprepa samma procedur?whilliam skrev:På området som gäller maximalt varvtal för en viss motortyp så finns det inget bättre sätt än att förlita sig på erfarenhet från "gamla" ras. Hur mycket kan man varva med originalprylarna? När man vet detta och vad som går sönder vid överskridet varvtal (och detta skiljer enormt mycket på olika motorer)
då kan man räkna ut hör mycket HÖGRE varvtal den BORDE palla för när man lättat kolv/stake
Skickat från min iPhone med Tapatalk
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 27
- Blev medlem: tis maj 21, 2019 10:20 am
Re: Vikter vs varvtal
Original prylarna i motorn har följande mått och vikter. Vet att de är tunga och inte optimala, därav frågeställningarna.
Vevstake ink. bussning och bultar=801g
Kolvtapp=283g
Kolv ink. ringar=616g
Diameter kolvtapp=30mm
Diameter vevtapp=48mm
Bredd vevstaksbussning mot kolvtapp=22mm
Bredd vevlager=22mm
Vevstakslängd centrum till centrum=149mm
Slaglängd=88.3mm
Om någon testat gränserna för något liknande så vore det intressant med era observationer.
Vänliga hälsningar//
Johan
Vevstake ink. bussning och bultar=801g
Kolvtapp=283g
Kolv ink. ringar=616g
Diameter kolvtapp=30mm
Diameter vevtapp=48mm
Bredd vevstaksbussning mot kolvtapp=22mm
Bredd vevlager=22mm
Vevstakslängd centrum till centrum=149mm
Slaglängd=88.3mm
Om någon testat gränserna för något liknande så vore det intressant med era observationer.
Vänliga hälsningar//
Johan
Re: Vikter vs varvtal
Det går att lätta kolvar. Frågan är nog bar hur mkt som man kan ta bort.
Niklas
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Vikter vs varvtal
nån diesel motor eller? oftast är det till en början ventilmekanismen som begränsar max rpm.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 27
- Blev medlem: tis maj 21, 2019 10:20 am
Re: Vikter vs varvtal
Helt rätt att det är dieselkomponenter i bottendelen. Kommer att paras med topplock, ventilmekanism och kamaxlar ifrån en bensinmotor. Känns ju ändå positivt att det är ventilmekanism och inte bottendelen som brukar ge sig först (eftersom de kommer bytas).Jens Gustavsson skrev:nån diesel motor eller? oftast är det till en början ventilmekanismen som begränsar max rpm.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Vikter vs varvtal
B20 motorn jag kört i sommar har liknade vikter i bottendelen. jag har haft varvstopp på 8200rpm i den. men 80mm slag i den.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 27
- Blev medlem: tis maj 21, 2019 10:20 am
Re: Vikter vs varvtal
Då skall jag också våga prova med den bottendelen vi har. Tänkt varvstopp är 8000rpm.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Vikter vs varvtal
ett tips är att se till att svänghjul sitter fast och att du har sprängs kydd i minst 6mm plåt runt svänghjulet +tryckplatta då det släpper
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/