Kamremsdrevet på vevaxeln?

Diskussioner för erfaret folk
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Kamremsdrevet på vevaxeln?

Inlägg av Jonas T »

Jag blev medveten om ett potentiellt problem härom dagen. Till min B230motor så har jag moddat en B21 vev att passa. Funderade då inte så mycket på på att 21:an har annorlunda kamdrev med en urfräsning i drevet för kilen vilket gör det tunnare på det stället (skulle naturligtvis tagit en B23axel som har kilen i drevet) Har ju dubbla ventilfjädrar och så.......... Brukar detta vara en källa till probl? Vet ju att Phredde och andra med 16v haft bekymmer men hur är det på en 8v?

Tacksam för rådgivn. :smt021

MVH Jonas T
norrback
Forumsberoende
Inlägg: 1987
Blev medlem: ons nov 12, 2003 2:47 pm
Ort: Jeppo / Finland
Kontakt:

Inlägg av norrback »

jag har hör precis motsatsen att b21:ans drev är i stål och b23 är gjutet. och därmed skulle jag använda ett b21 drev
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Vi har då kört sönder ett drev med fast kil (B230) så jag tror oxå mer på den tidigare med lös kil.
Jonas T
För mycket laddtryck
Inlägg: 240
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:05 pm
Ort: Västkusten

Inlägg av Jonas T »

OK! Tackar för tipset, detta hade jag inte hört om tidigare, då kanske man vart orolig i onödan, bara ta 21-drevet och köra?


MVH Jonas T
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

kör du 8v så är det väl ingen risk för ventilsallad
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Skriv svar