Knöl i insugningsloppet !?
Knöl i insugningsloppet !?
Tjena !
vet inte om detta räknas till avanderat, men flytta gärna om det blev fel.
Okej, när man ska porta toppen så på ventilerna, särkillt insugningsventilerna så i loppet där så äre som en "knöl" där ventilstyrningen sitter, och detta måsste bromsa nå ofantligt så jag undrar om man kan slipa ner knölen, dvs ta bort ca halva ventilstyrningen och sen bara borra upp styrningen(vid behov) med en 8.5mm borr. ??
Tack för svar. / Markus
vet inte om detta räknas till avanderat, men flytta gärna om det blev fel.
Okej, när man ska porta toppen så på ventilerna, särkillt insugningsventilerna så i loppet där så äre som en "knöl" där ventilstyrningen sitter, och detta måsste bromsa nå ofantligt så jag undrar om man kan slipa ner knölen, dvs ta bort ca halva ventilstyrningen och sen bara borra upp styrningen(vid behov) med en 8.5mm borr. ??
Tack för svar. / Markus
Re: Knöl i insugningsloppet !?
Tjenare! Visst kan du slipa ner knölen i insuget, och därmed även den bit av ventilstyrningen som sticker ner i kanalen. MEN, tänk även på att du förkortar livslängden på styrningen med ca 70%= byt ofta= 1ggr/sesong i race motor!! Den effektökning du kommer att "ev. kunna få", är i runda slängar 3hk i en väl portad topp (gäller- sugmotor på ca 300hk (Volvo professorn Gunnar Lundströns egna ord)). En bättre idé är nog att slipa den smalare med en vass kant på framsidan som delar (skär)luften.. Effektökningen är så liten att det är inte värt mödan med att renovera toppen varje år (i vissa fall även oftare).Åden skrev:Tjena !
vet inte om detta räknas till avanderat, men flytta gärna om det blev fel.
Okej, när man ska porta toppen så på ventilerna, särkillt insugningsventilerna så i loppet där så äre som en "knöl" där ventilstyrningen sitter, och detta måsste bromsa nå ofantligt så jag undrar om man kan slipa ner knölen, dvs ta bort ca halva ventilstyrningen och sen bara borra upp styrningen(vid behov) med en 8.5mm borr. ??
Tack för svar. / Markus
ANG att borra bort slipgraderna ur styrningen med 8,5mm borr!!!!
Glöm det!! Du måste brotcha styrningarna till rätt mått/spel mot ventilskaftet.. Att värmenypa på styrningen är ingen höjdare!!! = DYRT med alla följdeffekter!
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
det håller inte många minuter om de tar bort halva styrningen till ventilen spestellt på B20 där vippan trycker ventilen i sidled. ventilen går av med helhaveri som följd.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Instämmer! på avgas går det men ej på insug. En topp jag hade med kapade insugsstyrningar hängde med i 3st RC tävlingar innan en insugsventil gick åt, vilket förstörde både topp och kolv och block.Jens Gustavsson skrev:det håller inte många minuter om de tar bort halva styrningen till ventilen spestellt på B20 där vippan trycker ventilen i sidled. ventilen går av med helhaveri som följd.
En fråga till dig Jens som verkar ha flödestestat lite B20 toppar. Hur stor skillnad gör det, mot orginal, att enbart ta bort knölen och slipa styrningen på avgassidan?
- marmander
- Forumsberoende
- Inlägg: 1560
- Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
- Ort: Torestorp
- Kontakt:
Lånar tråden lite.... När vi ändå kom in på ventilstyrningar.. Jag tänkte porta min b30 lite till.. slipa ner hela avgasstyrningen längs taket och försöka få en lite större radie på taket (banaformen), och sedan byta ut styrningen mot en insugsstyrning. Den är ju lite kortare och konad.. Är det någon som testat detta? det borde bli en kompromiss, vad gäller både kylning, stadga och flöde.. Kan inte komma på ngt. negativt om detta... Är min tanke fel?
Det finns bara lösningar....
MVH/
Simon
MVH/
Simon
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
P Pålsson: Att porta bort bulan i taket på en i övrigt std B20 topp ger väldigt lite (typ 3 cfm/28 tum). Det är i sätet och just under ventilen flödet sitter (till att börja med). Mer info kommer snart i ämnet på hemsidan http://www.savarturbo.se/
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/