Knöl i insugningsloppet !?

Diskussioner för erfaret folk
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

Knöl i insugningsloppet !?

Inlägg av Åden »

Tjena !

vet inte om detta räknas till avanderat, men flytta gärna om det blev fel.


Okej, när man ska porta toppen så på ventilerna, särkillt insugningsventilerna så i loppet där så äre som en "knöl" där ventilstyrningen sitter, och detta måsste bromsa nå ofantligt så jag undrar om man kan slipa ner knölen, dvs ta bort ca halva ventilstyrningen och sen bara borra upp styrningen(vid behov) med en 8.5mm borr. ??

Tack för svar. / Markus
Användarvisningsbild
mrabarth
Weird creator
Inlägg: 669
Blev medlem: tis dec 23, 2003 2:53 am
Ort: Umeå
Kontakt:

Re: Knöl i insugningsloppet !?

Inlägg av mrabarth »

Åden skrev:Tjena !

vet inte om detta räknas till avanderat, men flytta gärna om det blev fel.


Okej, när man ska porta toppen så på ventilerna, särkillt insugningsventilerna så i loppet där så äre som en "knöl" där ventilstyrningen sitter, och detta måsste bromsa nå ofantligt så jag undrar om man kan slipa ner knölen, dvs ta bort ca halva ventilstyrningen och sen bara borra upp styrningen(vid behov) med en 8.5mm borr. ??

Tack för svar. / Markus
Tjenare! Visst kan du slipa ner knölen i insuget, och därmed även den bit av ventilstyrningen som sticker ner i kanalen. MEN, tänk även på att du förkortar livslängden på styrningen med ca 70%= byt ofta= 1ggr/sesong i race motor!! Den effektökning du kommer att "ev. kunna få", är i runda slängar 3hk i en väl portad topp (gäller- sugmotor på ca 300hk (Volvo professorn Gunnar Lundströns egna ord)). En bättre idé är nog att slipa den smalare med en vass kant på framsidan som delar (skär)luften.. Effektökningen är så liten att det är inte värt mödan med att renovera toppen varje år (i vissa fall även oftare).

ANG att borra bort slipgraderna ur styrningen med 8,5mm borr!!!!
Glöm det!! Du måste brotcha styrningarna till rätt mått/spel mot ventilskaftet.. Att värmenypa på styrningen är ingen höjdare!!! = DYRT med alla följdeffekter!
Bild
MVH/ Micke Fredriksson
Mycket konstigheter på G.
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Åden »

Okej då vet jag, tack så mycket !
Användarvisningsbild
KackNalle
Forumsberoende
Inlägg: 546
Blev medlem: tis jan 20, 2004 3:48 am
Ort: Kvissleby
Kontakt:

Inlägg av KackNalle »

Slog av mina styrningar jäms med taket på b20 toppen :-) Portade sedan bort hela knölen såg fint ut men vet ejj hur länge det hade gått provade alldrig toppen. hehehe snacka om vedbod trimmning!
Åden
För mycket laddtryck
Inlägg: 156
Blev medlem: sön mar 07, 2004 5:10 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Åden »

hahaha kuuuung :D
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

det håller inte många minuter om de tar bort halva styrningen till ventilen spestellt på B20 där vippan trycker ventilen i sidled. ventilen går av med helhaveri som följd.
P Pålsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: ons mar 17, 2004 10:04 am

Inlägg av P Pålsson »

Jens Gustavsson skrev:det håller inte många minuter om de tar bort halva styrningen till ventilen spestellt på B20 där vippan trycker ventilen i sidled. ventilen går av med helhaveri som följd.
Instämmer! på avgas går det men ej på insug. En topp jag hade med kapade insugsstyrningar hängde med i 3st RC tävlingar innan en insugsventil gick åt, vilket förstörde både topp och kolv och block.

En fråga till dig Jens som verkar ha flödestestat lite B20 toppar. Hur stor skillnad gör det, mot orginal, att enbart ta bort knölen och slipa styrningen på avgassidan?
Användarvisningsbild
marmander
Forumsberoende
Inlägg: 1560
Blev medlem: tis dec 16, 2003 11:50 pm
Ort: Torestorp
Kontakt:

Inlägg av marmander »

Lånar tråden lite.... När vi ändå kom in på ventilstyrningar.. Jag tänkte porta min b30 lite till.. slipa ner hela avgasstyrningen längs taket och försöka få en lite större radie på taket (banaformen), och sedan byta ut styrningen mot en insugsstyrning. Den är ju lite kortare och konad.. Är det någon som testat detta? det borde bli en kompromiss, vad gäller både kylning, stadga och flöde.. Kan inte komma på ngt. negativt om detta... Är min tanke fel?
Det finns bara lösningar....

MVH/
Simon
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

P Pålsson: Att porta bort bulan i taket på en i övrigt std B20 topp ger väldigt lite (typ 3 cfm/28 tum). Det är i sätet och just under ventilen flödet sitter (till att börja med). Mer info kommer snart i ämnet på hemsidan http://www.savarturbo.se/
Skriv svar