Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten startar.
Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten startar.
Jag har en volvo 850 fläkt på min m30b35 med griffin kylare köpt från ppf. Orginal vattenpump som har gått ca 500mil senaste 4 åren. Orginal generator med nytt 14.5V laddrelä.
Problem 1: När elfläkten startar så blir det rejält spänni gsfall. Man hört klart och tydligt hur bosh 044 pumparna börjar gå betydligt tyngre när fläkten hoppar igång. tomgången dippar även den till en snabbis nästan så att bilen dör just när fläkten slår igång.
Problem 2: bilen går varm när jag står stilla.. även om jag varvar den till ca 1500-2000 barv för att få upp flödet på pumpen så går den ändå varm. Jag hade tänkt lösa detta genom att sätta en elpump från ppf som flödar 115L, men vet inte hur den kommer funka då bilen redan nu dippar som fan i spänning då elfläkten startar.
Den laddar ca 13V när fläkten är av men när den är igång orkar den knappt ladda 12, då ligger den mellan 11.8 och 12 typ.
Är det generatorn de är fel på eller kan de vara något annat? (Är så satans dyrt med ny generator) Jag har testat en exakt likadan generator med samma resultat.
Det sitter nytt 100ah batteri. Någon som har nån aning varför den går varm eller varför den inte orkar hålla uppe volten?
Problem 1: När elfläkten startar så blir det rejält spänni gsfall. Man hört klart och tydligt hur bosh 044 pumparna börjar gå betydligt tyngre när fläkten hoppar igång. tomgången dippar även den till en snabbis nästan så att bilen dör just när fläkten slår igång.
Problem 2: bilen går varm när jag står stilla.. även om jag varvar den till ca 1500-2000 barv för att få upp flödet på pumpen så går den ändå varm. Jag hade tänkt lösa detta genom att sätta en elpump från ppf som flödar 115L, men vet inte hur den kommer funka då bilen redan nu dippar som fan i spänning då elfläkten startar.
Den laddar ca 13V när fläkten är av men när den är igång orkar den knappt ladda 12, då ligger den mellan 11.8 och 12 typ.
Är det generatorn de är fel på eller kan de vara något annat? (Är så satans dyrt med ny generator) Jag har testat en exakt likadan generator med samma resultat.
Det sitter nytt 100ah batteri. Någon som har nån aning varför den går varm eller varför den inte orkar hålla uppe volten?
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
Dåligt elsystem, dålig jord, ärgade / rostade kontakter, skruvar och dylikt?
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
Fixa en köttig & fin jord till elfläkten!
//Robban
//Robban
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
Hur har du mätat vad den laddar? På batteriet? Laddar den 13.0 eller 13.9 och vilka förbrukare har du på då?
Grova kablar mellan batteri,(startmotor), och generator? Bra jord till motor, generator, batteri och kaross?
Din fläkt drar enormt mycket ström när den startar så laddar bilen dåligt så lär det ju bli sådär
Grova kablar mellan batteri,(startmotor), och generator? Bra jord till motor, generator, batteri och kaross?
Din fläkt drar enormt mycket ström när den startar så laddar bilen dåligt så lär det ju bli sådär
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
och du har bara två tåtar till fläkten?
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
En 044 kan dra upp till 30a har jag hört, vad levererar din? Ordentliga kablar är ju bra att prova byta:)
940 16V Turbo - Projekt som ej ska gå på gatan
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
Njääe jag har typ 4 tåtar till fläkten.. trodde de var hög/låg men någon på sävarturbo surra nå om någon mjukstart på fläkten?
Jag tror generatorn är för liten..
När bilen är kall och fläkten inte går så laddar den 12,8
kopplar jag ur en av 044orna så laddar den 13,3.
När fläkten startar så är vi nere på 12,2. Så att ja tror generatorn jobbar på högvarv. Jag har försökt kolla på generatorn men hittar då inte hur många ampere den är på..
Jag tror generatorn är för liten..
När bilen är kall och fläkten inte går så laddar den 12,8
kopplar jag ur en av 044orna så laddar den 13,3.
När fläkten startar så är vi nere på 12,2. Så att ja tror generatorn jobbar på högvarv. Jag har försökt kolla på generatorn men hittar då inte hur många ampere den är på..
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
Två 044 är typ max 30A tillsammans har jag för mig, vad mer har du igång när du mäter?
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
Lysen kupefläkt typ.. ny generator rem så de slirar då inte iaf.. och som sagt nytt 14.5v relä
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
Kollat alla kablar som jag skrev och där kablarna sitter fast?
Har du flyttat batteri eller nåt sånt?
Har du flyttat batteri eller nåt sånt?
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
Njae jag har inte kollat alla kablar men det är seriöst gjort från början.. Batteriet är i skuffen med en sån grov +kabel som brukar hänga med till slutsteg går fram till huvudström på startmotorn.. men iövrigt är det väl inga just grova kablar.. Jag har jordat startmotor generator och motorfäste så motorn ska då vara okej jordad. Och jorden från batteriet sitter med 2 jordflätor med en huvudbrytare mellan batteri och chassie.
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
Är kabel från generator en originalkabel?
Hur många kvadrat är kabeln som går från startmotor till batteri?
Kan va fel på huvudbrytaren, eller att jordkabeln skruvats fast där det är dålig jord
Hur många kvadrat är kabeln som går från startmotor till batteri?
Kan va fel på huvudbrytaren, eller att jordkabeln skruvats fast där det är dålig jord
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
Yes kabel från generator är orginal! Oj vad du ställer svåra frågor.. :p mycket grövre än alla andra kablar på bilen iaf. Jag är jättedålig på de där med kvadrat på kablar. Får verkligen kolla så att batterijorden till chassiet är bra men jag har slipat bort färg och grejer därifrån men ska prova jorda någon annan stans bara för att
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
Skulle man ha bytt ut kabeln från generatorn?
- tobmag
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 458
- Blev medlem: tis nov 03, 2009 9:51 am
- Ort: Mälarens södra strand
Re: Kyl/el problem. Hela bilen "dör" lite när elfläkten star
Hur många A är orginal generatorn på?
Din fläkt drar säkert runt 20A plus dina 044or ca 10-15A styck beroende på deras belastning på trycksidan.
Har du då en generator som bara laddar 55A så finns det ju inget mer att ge....
Har du testat en annan fläkt så den inte har kortis i någon lindning? Tänkte mest på att bilen går varm då den står stilla på tomgång borde den inte göra om det är full fart på fläkten och resten av kylsystemet är ok.
Din fläkt drar säkert runt 20A plus dina 044or ca 10-15A styck beroende på deras belastning på trycksidan.
Har du då en generator som bara laddar 55A så finns det ju inget mer att ge....
Har du testat en annan fläkt så den inte har kortis i någon lindning? Tänkte mest på att bilen går varm då den står stilla på tomgång borde den inte göra om det är full fart på fläkten och resten av kylsystemet är ok.
Jaguarer
http://www.garaget.org/swejag
http://www.garaget.org/swejag