Grenrör som ska funka med olika turboaggregat - el läck wg?
Re: Grenrör som ska funka med olika turboaggregat (med/utan
Jag tycker det ser ut på loggen som att du har en kraftigt läckande wastegate.
Vad kör du för typ av styrning till wg? Magnetventil styrt av MS? Magnetventil styrd av standalone system typ Apexi/GReddy/HKS? Enbart mekanisk styrning med slang?
Man kan tjäna MASSOR av spool genom att ha magnetventilstyrning.
Vad kör du för typ av styrning till wg? Magnetventil styrt av MS? Magnetventil styrd av standalone system typ Apexi/GReddy/HKS? Enbart mekanisk styrning med slang?
Man kan tjäna MASSOR av spool genom att ha magnetventilstyrning.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Grenrör som ska funka med olika turboaggregat (med/utan
Det är enbart mekanisk styrning med mottryck, wastegaten är en vanlig 60 mm "Kinawastegate".
Visst kan den läcka, det har jag inte tänkt på, jag kör ju med wg-utloppet in i downpipe så det hörs inte så väl om den läcker/öppnar. Tips på hur jag enklast kan kolla det? Med mycket tur (bra väder) kan jag hinna testa en sån sak i höst.
Gustaf
Visst kan den läcka, det har jag inte tänkt på, jag kör ju med wg-utloppet in i downpipe så det hörs inte så väl om den läcker/öppnar. Tips på hur jag enklast kan kolla det? Med mycket tur (bra väder) kan jag hinna testa en sån sak i höst.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Grenrör som ska funka med olika turboaggregat (med/utan
Ett sätt som kanske inte är så vetenskapligt, men som testar praktiskt om du har spool att vinna på att använda magnetventilstyrning, är att skenladda.
-Koppla ur wastegatens styrtryck (ev plugga slangen från insug/kompressor) så turbon skenladdar.
-Aktivera någon form av boostcut i sprutet om du känner att du inte kan lita på din egen högerfot och laddtrycksmätare.
-Starta loggning och dra ett par repor att jämföra spool med dina nuvarande kurvor. Släpp gasen så fort du ser att laddtrycket närmar sig ditt planerade maxladd. Om allt funkar som det ska kommer du nu att ha ett blixtsnabbt hetsigt laddtryck. Läcker wg väldigt mycket så kommer du att få ungefär samma sega laddtryck som tidigare.
-Koppla ur wastegatens styrtryck (ev plugga slangen från insug/kompressor) så turbon skenladdar.
-Aktivera någon form av boostcut i sprutet om du känner att du inte kan lita på din egen högerfot och laddtrycksmätare.
-Starta loggning och dra ett par repor att jämföra spool med dina nuvarande kurvor. Släpp gasen så fort du ser att laddtrycket närmar sig ditt planerade maxladd. Om allt funkar som det ska kommer du nu att ha ett blixtsnabbt hetsigt laddtryck. Läcker wg väldigt mycket så kommer du att få ungefär samma sega laddtryck som tidigare.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 187
- Blev medlem: fre okt 25, 2013 9:08 am
- Ort: Ludvika
Re: Grenrör som ska funka med olika turboaggregat (med/utan
Ja med så stor wastegate på den motorn så behöver den inte smygöppna särskilt mycket för att du ska tappa spool. Kan ju vara idé att gå ner i storlek på den för att kunna finlira lite bättre och framförallt elektronisk styrning.
Håkan Foldefors
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Grenrör som ska funka med olika turboaggregat (med/utan
Boostcut funkar bra så jag kan ju testa att försöka få skenladd. Hoppas på bra väder då
Mindre wastegate kanske är något till det nya grenröret då. När jag köpte dessa prylar var erfarenheterna från andra att 60 mm wastegaten hade bättre kvalitet än de mindre, därför valde jag den.
Gustf
Mindre wastegate kanske är något till det nya grenröret då. När jag köpte dessa prylar var erfarenheterna från andra att 60 mm wastegaten hade bättre kvalitet än de mindre, därför valde jag den.
Gustf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- J00r
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 408
- Blev medlem: fre jan 29, 2010 1:06 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Grenrör som ska funka med olika turboaggregat (med/utan
Slipa in ventilen på wastegaten och börja köra på sprit. Orka bygga i onödan, "keep it simple stupid" tror jag någon brukar citera;)!
Jonas Almqvist
Re: Grenrör som ska funka med olika turboaggregat (med/utan
Då var väl bara problemet att han inte hade någonstans att tanka E85
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Grenrör som ska funka med olika turboaggregat (med/utan
Exakt, ingen E85 smidigt till så det är sista utvägen. Det är viktigt för mig att kunna använda bilen, utan att behöva leta bränsle.
Det är ganska kul att bygga grenrör och det är roligt att testa olika lösningar, därav grenrörsbygget. Men självklart ska jag försöka kolla hur tät wastegaten är innan jag river bilen, om det går.
Gustaf
Det är ganska kul att bygga grenrör och det är roligt att testa olika lösningar, därav grenrörsbygget. Men självklart ska jag försöka kolla hur tät wastegaten är innan jag river bilen, om det går.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Grenrör som ska funka med olika turboaggregat (med/utan
Lite uppdatering, det har ju inte gått att provköra sedan november så jag har inte kunnat testa att skenladda.
Men idag tog jag isär wastegaten, och slipade in ventilen. Jag ser dock inga tecken på att det har varit läckage, och ventilen verkar passa fint mot sätet. Men det är en liten reva i wastegatens membran och så började jag fundera på om fjädertrycket kan ha varit väl klent (grundladd på kanske 0,5 bar utan mottryck).
Nytt membran får det bli, och test med en fjäder till. Frågan är bara om jag ska köra på en ny 50 mm wastegate till ett nytt grenrör också... bara flänsar till att flytta över denna kostar ju som en halv wastegate.
Gustaf
Men idag tog jag isär wastegaten, och slipade in ventilen. Jag ser dock inga tecken på att det har varit läckage, och ventilen verkar passa fint mot sätet. Men det är en liten reva i wastegatens membran och så började jag fundera på om fjädertrycket kan ha varit väl klent (grundladd på kanske 0,5 bar utan mottryck).
Nytt membran får det bli, och test med en fjäder till. Frågan är bara om jag ska köra på en ny 50 mm wastegate till ett nytt grenrör också... bara flänsar till att flytta över denna kostar ju som en halv wastegate.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Re: Grenrör som ska funka med olika turboaggregat (med/utan
Inte gått att provköra? På med rallydäcken och ut och slira!!!
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Grenrör som ska funka med olika turboaggregat (med/utan
Egentligen borde man kanske byta namn på tråden...men nästan 5 (eller 6?) månader senare har jag kunnat provköra med alla fjädrar i wastegaten och nytt membran.
Nu dunkar jag snabbt i boost cut på 1,3 bar vid 4800 varv och drygt halv spjällöppning (mottrycksregleringen urkopplad) så visst verkar det som wastegaten har läckt eller tjuvöppnat. Frågan är bara om det går att funka med klenare fjädrar/fjäder för att få ned laddtrycket - jag måste byta spridare och mappa om för att kunna ladda mer än 1,3 bar.
Jag har inte haft möjlighet att lägga upp loggen men skillnaden i laddtrycksuppbyggnad är i alla fall märkbar.
Gustaf
Nu dunkar jag snabbt i boost cut på 1,3 bar vid 4800 varv och drygt halv spjällöppning (mottrycksregleringen urkopplad) så visst verkar det som wastegaten har läckt eller tjuvöppnat. Frågan är bara om det går att funka med klenare fjädrar/fjäder för att få ned laddtrycket - jag måste byta spridare och mappa om för att kunna ladda mer än 1,3 bar.
Jag har inte haft möjlighet att lägga upp loggen men skillnaden i laddtrycksuppbyggnad är i alla fall märkbar.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Grenrör som ska funka med olika turboaggregat (med/utan
du skulle fått komma och dyna nästa vinter så justerar vi ut och testar alla kombinationer. jag kan också göra iårdning en 50mm sts wg de fungerar klart bättre ska du se.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Grenrör som ska funka med olika turboaggregat (med/utan
Ja...jo... Men grejen är ju att jag planerar en ny topp och kanske ny bottendel (kallas ny motor kanske) inom en inte alltför avlägsen framtid. Så jag är lite osäker på hur mycket energi man ska lägga på dynotid med denna maskin.
Men det är ju klart läge att köra den nya puffran i bänk.
Gustaf
Men det är ju klart läge att köra den nya puffran i bänk.
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
-
- SFRO-snubben
- Inlägg: 2641
- Blev medlem: mån jan 19, 2004 8:57 am
- Ort: Skellefteå
- Kontakt:
Re: Grenrör som ska funka med olika turboaggregat (med/utan
Nej, det blir 8v. Inga onödiga aluminiumbitar i den här bilen
Gustaf
Gustaf
______________________________
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå
Capri Turbo
SFRO-besiktningsman i Skellefteå