BSR Vevstakar?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Re: BSR Vevstakar?
Men Jon, ska du över till den mörka sidan och harva? Ska du också klämma i ett rödblock i en 944?
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
- Pro-Mille
- Forumsberoende
- Inlägg: 1068
- Blev medlem: tor okt 12, 2006 12:38 am
- Ort: Torshälla
- Kontakt:
Re: BSR Vevstakar?
Jon jag hörde något om att det var rejält med obalans i svänghjulet till motorn? Stämmer det?
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BSR Vevstakar?
Jens.
Nej ingen behandling efter bearbetning förutom kulbombning.
Värme förstör måttriktigheten.
Nej ingen behandling efter bearbetning förutom kulbombning.
Värme förstör måttriktigheten.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: BSR Vevstakar?
ok så om en kina stake är gjord av rätt matreal och med samma design så borde de va ungefär lika starka ändå.
skulle va kul att diskutera design av H profil stakar alltså hur de anpassas till de tryck som motorn har. måste ju va en jäkla skillnad i mellan en typ rally vevstake till en volvo och en dragrace turbo stake till en liknade volvo. på ecotec motorerna så kör man väll I stakar gjorda i 300M matreal undra vad för och nackdelarna är med det?
kanske en ny tråd detta vi kan diskutera? (kan klippa ur den om det fins intresse att prata ut om?)
mvh jens
skulle va kul att diskutera design av H profil stakar alltså hur de anpassas till de tryck som motorn har. måste ju va en jäkla skillnad i mellan en typ rally vevstake till en volvo och en dragrace turbo stake till en liknade volvo. på ecotec motorerna så kör man väll I stakar gjorda i 300M matreal undra vad för och nackdelarna är med det?
kanske en ny tråd detta vi kan diskutera? (kan klippa ur den om det fins intresse att prata ut om?)
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BSR Vevstakar?
jag betvivlar faktiskt att kineserna utgår från smidesämnen, tyvärr.
Sen är det inte 100% vanligt 'chromemolly' i Verdis, det är en legering framtagen med hjälp av chalmers.
De genomgår också olika värmebehandling innan fräsen gör sitt.
riktigt surt matrial att köra massproduktion i *S*
Sen är det inte 100% vanligt 'chromemolly' i Verdis, det är en legering framtagen med hjälp av chalmers.
De genomgår också olika värmebehandling innan fräsen gör sitt.
riktigt surt matrial att köra massproduktion i *S*
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BSR Vevstakar?
ca 1:50 och framåt:
https://www.youtube.com/watch?v=O0uBUNZ1nG8
https://www.youtube.com/watch?v=O0uBUNZ1nG8
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 393
- Blev medlem: sön jan 28, 2007 1:15 pm
- Ort: Ljungby
Re: BSR Vevstakar?
Någon som köpt stakar från bsr?
Re: BSR Vevstakar?
Jag har satt ihop en kundmotor med BSR-stakar, vitfemma visserligen.
De såg exakt likadana ut som de LG-Speed stakar jag hade liggande till en annan motor.
Är säkerligen precis lika bra som alla andra kina-stakar, varken bättre eller sämre.
Nåt jag reagerat på länge är hur brutalt grova de är om man jämför med t.ex K1 eller Verdi.
De väger inte mer än originalstakarna, men de väger över 100gr mer än de hade behövt göra. Bygger man en racemotor vill man ju lätta de rörliga delarna och viktbalansera/optimera. Med 100gr per stake att justera med hade man kunnat svarva vevaxeln mer aerodynamisk utan att påverka balansen eller masströghets-balanseringen (tredje planet) så det blir påtagligt.
Någon som testat K1 Technologies vevstakar?
De såg exakt likadana ut som de LG-Speed stakar jag hade liggande till en annan motor.
Är säkerligen precis lika bra som alla andra kina-stakar, varken bättre eller sämre.
Nåt jag reagerat på länge är hur brutalt grova de är om man jämför med t.ex K1 eller Verdi.
De väger inte mer än originalstakarna, men de väger över 100gr mer än de hade behövt göra. Bygger man en racemotor vill man ju lätta de rörliga delarna och viktbalansera/optimera. Med 100gr per stake att justera med hade man kunnat svarva vevaxeln mer aerodynamisk utan att påverka balansen eller masströghets-balanseringen (tredje planet) så det blir påtagligt.
Någon som testat K1 Technologies vevstakar?
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 393
- Blev medlem: sön jan 28, 2007 1:15 pm
- Ort: Ljungby
Re: BSR Vevstakar?
Mätter du runtheten i storändan? Kinastakar har en tendens till att vara ovala
Re: BSR Vevstakar?
Jag vet inte om jag haft tur, eller andra haft otur, men jag har aldrig stött på kinastakar som varit rakt ut dåliga!
Alla har hållt måtten som de ska, och varit konsekventa.
Det som brukar variera mest är vikten, men kineserna brukar vikta ihop dem i set innan de lämnar fabriken. Blandar man vevstakar från olika set brukar man märka skillnad.
Alla har hållt måtten som de ska, och varit konsekventa.
Det som brukar variera mest är vikten, men kineserna brukar vikta ihop dem i set innan de lämnar fabriken. Blandar man vevstakar från olika set brukar man märka skillnad.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: BSR Vevstakar?
Jag planerar att köra BSR stakar i min 16V Turbo.karlsson_6 skrev:Någon som köpt stakar från bsr?
Har ett par kompisar som åker med deras stakar utan några som helst problem.
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BSR Vevstakar?
Det som skiljer i folks omdömen huruvida kinastakarna är bra är nog folks mätmetoder.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: BSR Vevstakar?
Det som skiljer i folks mätmetoder är nog snarare folks omdömen!!
Man kan mäta fram fel i allt om man verkligen vill. Det handlar om att bestämma sig från början vad som är tillåtet att fela.
Man kan mäta fram fel i allt om man verkligen vill. Det handlar om att bestämma sig från början vad som är tillåtet att fela.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10191
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: BSR Vevstakar?
tja då det är tolerans på ofta runt 0.01mm i rundhet så kan man inte stå med skjutmått.
Inte heller en tre punkts mikrometer.
Jag brukar lämna iväg dem hos en bekant som mäter med en mätmaskin och på tiotusendelar.
Då får jag alla mått bekräftade.
rundhet,cc,rakhet ja allt som krävs.
Inte heller en tre punkts mikrometer.
Jag brukar lämna iväg dem hos en bekant som mäter med en mätmaskin och på tiotusendelar.
Då får jag alla mått bekräftade.
rundhet,cc,rakhet ja allt som krävs.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 393
- Blev medlem: sön jan 28, 2007 1:15 pm
- Ort: Ljungby
Re: BSR Vevstakar?
Stod mellan att köpa dom från england på ebay 2500kr gratis frakt eller 2770kr på bsr
köpte iallafall på bsr skulle det va nått så är det lättare med en svensk återförsäljare
ska mäta upp dom på jobbet.
En vän till mig köpte ett par stakar i sverige av en större säljare, den va oval med 400delar jämfört med volvo orginal som va noll. kanske inte mycket att bråka över
men lagerspelet är ju inte direkt stort orginal
köpte iallafall på bsr skulle det va nått så är det lättare med en svensk återförsäljare
ska mäta upp dom på jobbet.
En vän till mig köpte ett par stakar i sverige av en större säljare, den va oval med 400delar jämfört med volvo orginal som va noll. kanske inte mycket att bråka över
men lagerspelet är ju inte direkt stort orginal