Kamaxel/Insug val b230

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Antonlarsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm

Kamaxel/Insug val b230

Inlägg av Antonlarsson »

Ja ni läste rätt.
Ställer frågan för tusonde gången.
Vad ska man satsa på för kam och insug.

Motorn i fråga är en b230fk som är uppfrächad med nya lager och ringar
531 topp som är lätt portad, infrästa ventiler/säten och riktplanad 14hundradelar.
A-Kamaxel.
Orginal insug.
Orginal stakar.
Ajden pulssplitt grenrör.
Borgwarner S300Sx3 Art nr:177281
3" Avgas.
Simens 630cc spridare.
Maxxecu Street styrsystem.
Bränsle 98 oktan.

Var och körde med bilen i bänken hos Jungrens och landade på ca 300hk och 400nm.
Max Hk kom på 4500rpm med 1,2 bar i laddtryck och max Nm på 4000rpm
Tanken är att byta kam, insug och montera elektronisk laddtrycksstyrning.
Tänker jag helt fel då?
Om inte vad ska man satsa på för kam?
Ska man bygga om ett svanhalsinsug eller ska man köpa ett plenum från kl?

Mvh Anton
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Kamaxel/Insug val b230

Inlägg av »

Toppeffekten borde ligga mot 1000 varv högre upp även med en A kam är allt rätt i motorn eller skrev du fel varvtal?
Ett insug från kl är ju enklast och det fungerar bra ett svanhals kan bli någorlunda likvärdigt om man gör plenum kammaren större och sätter ett större spjäll i framkant men då är de både tid och pengar nerlagt på det.
Då det gäller kammar så sts247, timo 12,2 , axt275, nh168 med ca 112gr Lsa.
Det är 4 populära turbokammar alla går bra på gatan och har liknande dur som en H kam ska man köra bilen till vardags är de lagomt annars kan man ha ännu lite vassare.
Men jens 247 kam finns ju många bromsningar med på forumet med 500+ under 2 bar och med bra register.
Antonlarsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm

Re: Kamaxel/Insug val b230

Inlägg av Antonlarsson »

Vad jag vet så står allt rätt till, inga missljud, misständningar och varvtalet stämmer. Vi drog upp till 6500rpm och då hade vi 1.8 bar har jag för mig? Men effekten vart aldrig högre än på 4500rpm

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Kamaxel/Insug val b230

Inlägg av »

Okej undrade mest om kammen kunde stå en kugg fel eller något sådant pga effekt varvet.
Annars vem är det som mappat motorn om man inte höjer tändningen efter maxvrid då vridet sjunker kan det bli liknande resultat
Dreracing har just Lagt upp en dynotråd med bromsdiagram den motorn pikar med A kam på lite över 4700 varv med standard 530 topp org grenrör och 16t turbo.
Med en betydligt större turbo och 531 topp borde den varva rätt mycket mera speciellt om laddtrycket stiger 0,6bar från 4500-6500.
Antonlarsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm

Re: Kamaxel/Insug val b230

Inlägg av Antonlarsson »

Har varit noga när jag monterat ihop kamdrivningen men det är ju inte så jobbigt att kolla igen så kan vara värt att kolla. Tommy Junggren på Junggrens motorteknik som mappat den. Men kan spara över mappen i helgen så kan jag ladda upp den.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Antonlarsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm

Re: Kamaxel/Insug val b230

Inlägg av Antonlarsson »

Kom och tänka på om det kunde vara så att tändningen inte hänger med? Som det är nu så kör jag Bpr7es stift, volvo orginal tändkablar rotor och fördelarlock och det drivs av en mototron Tändspole och frågan är om det är spolen som inte hinner ladda upp sig?

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Kamaxel/Insug val b230

Inlägg av »

Missar den på tändningen hörs det tydligt så tror inte det är något problem där.
Men är du orolig så sänk tändstiftsgapet till 0.5mm så orkar det med lite längre.
Vad som däremot är vanligt är att vulkningen i remskivan fram på vevaxeln inte håller ihop så det rör sig och nolläget på motorn slutar stämma då kan man montera allt enligt märkningar men det blir fel iaf.
Antonlarsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm

Re: Kamaxel/Insug val b230

Inlägg av Antonlarsson »

Okej, näe då borde det inte vara tändningen då jag inte hört nå och inte heller när vi var och mappa. Tanken slog mig bara då dom brukar köra med en sån spole per cylinder. Vulkning kan vi utesluta då jag bytt till ståldrev med lös kil och aluminium remskiva på veven

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Tommy J
Lite mer laddtryck
Inlägg: 10
Blev medlem: fre okt 17, 2008 11:20 pm
Ort: Matfors
Kontakt:

Re: Kamaxel/Insug val b230

Inlägg av Tommy J »

Hej har du mätt in camen ,har för mig att jag ville ställa om camen när vi bromsade
Antonlarsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm

Re: Kamaxel/Insug val b230

Inlägg av Antonlarsson »

Näe har inte gjort det då jag inte har något ställbart kamdrev. Men jo vi pratade om det men la ner det då jag inte hade ställbart kamdrev.

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Antonlarsson
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 52
Blev medlem: tis jun 23, 2015 3:58 pm

Re: Kamaxel/Insug val b230

Inlägg av Antonlarsson »

Fel hittat! Hade lyckats fått kamen ett kugg fel...

Skickat från min D5803 via Tapatalk
Skriv svar