Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Lada 2104
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: fre jan 04, 2008 3:11 pm
Ort: visby

Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Inlägg av Lada 2104 »

Har kört med en vanlig borgwarner sx366 som har gått ner och ska byta till en ny.
Väldigt nöjd med responsen på den turbon. Men klurar nu på o byta till sxe billet.

Då till min fundering! Blir det seegare spool med 69mm in än en med 66mm? Dom är likadana på avgassidan.

Sitter på en bmw m50b28.


366an
http://www.gikturbo.se/performance/turb ... -9180.html

369an
http://www.gikturbo.se/performance/turb ... 80-en.html

Intreserad av era erfarenheter/synpunkter
Big Al
Forumsberoende
Inlägg: 1625
Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Ort: Skellefteå

Inlägg av Big Al »

-
Senast redigerad av Big Al den fre apr 02, 2021 12:34 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Lada 2104
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: fre jan 04, 2008 3:11 pm
Ort: visby

Re: Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Inlägg av Lada 2104 »

Jo frågan är som sagt hur mycket segard det blir. Jag är långt i från o bottna. Åker med 500hk. Runt 1.45kg i ladd. Men tanken är o ta ut 100-150 hk till framöver.

Så 369an är ju högst troligt i överkant.
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Inlägg av mattias »

Känns ju som du åker med rätt turbo redan idag.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re: Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Inlägg av Pacman »

BigAl>> Med större inlopp och impeller behöver man inte upp i samma varvtal som med en mindre heller, så behovet av spool minskar även med större impeller.
Dock tar de två inte ut varann helt utan förlusterna vinner, men det är inte endast negativt att gå upp i storlek.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Lada 2104
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: fre jan 04, 2008 3:11 pm
Ort: visby

Re: Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Inlägg av Lada 2104 »

Jo den turbon som jag har är jag helnöjd med. Problemet är att den är skrot. Så när jag ändå köper en ny så tänkte jag gå upp en klass. Från sx till sxe.

Men som sagt 369an är alldeles för potent för mina behov o gå ner i respons är inge kul.
Så lutar stenhårt åt sxe 366!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Inlägg av Jens Gustavsson »

Hej välj inte för stor turbo den blir bara seg då. vad ska du använda bilen till? bättre att ha lite i mista laget för bus och i driftig. i dragrace eller street race behövs lite större speciellt med bra drivlina.

650 hk så räker det med dryga 60mm inlopp
Användarvisningsbild
DanielW
Forumsberoende
Inlägg: 930
Blev medlem: tor mar 24, 2005 5:28 pm
Ort: Piteå

Re: Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Inlägg av DanielW »

Vad hände med 366?
Amazon turbo -65 Dragrace/Streetrace
201m 6.81@164 60ft 1.41 Åmsele -15
201m 6.64@173 60ft 1.57 Åmsele -17
201m 6.93@178 60ft 1.75 Åmsele -19
201m 6.37@177 60ft 1.40 Fällfors -21
201m 6.43@176 60ft 1.43 Åmsele -21
201m 6.41@174 60ft 1.40 pite dragway -22
-------------------------------------
Daniel Westerlund
Lada 2104
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: fre jan 04, 2008 3:11 pm
Ort: visby

Re: Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Inlägg av Lada 2104 »

Bilen används endast till hård gatåkning och så går den på isen på vintern. Och till o från jobbet. 366 ja åkte med gick ner i axiallagret i vintras vid isåkning. Är som ny i radiallagret o läcker inge olja.

Såhär i effterhand så blev de likadant med min gamla k29...

Spekulerar i om de kan ha o göra med att min dump är väldigt hårt spänd så de mesta går avigt ut genom filtret.....
Användarvisningsbild
johan johansson
Forumsberoende
Inlägg: 735
Blev medlem: tis apr 17, 2007 10:42 pm
Ort: västerås/turbocity

Re: Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Inlägg av johan johansson »

Inte för att vara dum men det är väll bara att byta axiallagret. en lagersats kostar inte så mkt
volvo pv 53 16v
Användarvisningsbild
Robert Markström
Forumsberoende
Inlägg: 2098
Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Ort: Luleå

Re: Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Inlägg av Robert Markström »

vad kör du för varvstopp?
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Lada 2104
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: fre jan 04, 2008 3:11 pm
Ort: visby

Re: Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Inlägg av Lada 2104 »

Den blev så glapp så turbinen gick imot lagerdelen och blev full av småsprickor o blåanlöpt...
Varvstoppet är mjukt ställt utan massa pangpang. Ligger alldrig o åker på vafvstopp heller
1800
För mycket laddtryck
Inlägg: 217
Blev medlem: mån okt 16, 2006 12:44 pm
Ort: Kiruna

Re: Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Inlägg av 1800 »

Vad vart det för turbo till slut? Funderar på uppdatering till vintern - M54b30 samt en borg warner men osäker på vilken ännu..
Lada 2104
Lite mer laddtryck
Inlägg: 25
Blev medlem: fre jan 04, 2008 3:11 pm
Ort: visby

Re: Borgwarner sxe 366 vs sxe 369

Inlägg av Lada 2104 »

det blev en 366 sxe billet. samma mått som innan och samma avgashus. laddar ca 500 varv tidigare än den gamla vanliga 366.
sjukt nöjd :thumbright:
Skriv svar