Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons sep 20, 2017 12:15 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: ons aug 23, 2017 3:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 806
Ort: Skellefteå trakten..
Sitter och klickar hem lite diverse "bra att ha hemma när de är dags" grejer, och för tillfället är jag inne på bränslesystemet.

Av vad jag hittat så skiljer de kanske 30kr metern på gummi vs teflon "AN6" slang om jag köper från kina. Gummislangen är ju smidigare, men har kortare livslängd rent generellt. Men vågar man lita på teflon ditot från Kina? Borde väl vara mer eller mindre samma som säljs 3-4ggr dyrare på diverse speedshops i europa?

Sen vill jag minnas att jag läst om dom som haft problem med att AN slangen släpper igenom lukt och att det stinker bränsle både här och där. Men jag kan inte minnas om de var PTFE slangen eller gummi slangen som de diskuterades då.. nån som vet mer om detta?

Jag har tidigare haft bromsrör till buss (4mm invändigt tror jag) som säkert hade dugt, men när jag ändå pillar med allt annat, och bränsletrycksregulatorn jag köpte har AN kopplingar + att jag har skruvkopplingar på fuelrails'en tyckte jag att jag lika gärna kunde uppgradera där med. Sen ser de väl lite mer genomarbetat ut vilket säkert inte skadar vid kommande regbesiktning :)

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons aug 23, 2017 10:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm
Inlägg: 248
De med lukten är stålomspunna gummislangen, vill du slippa de så köper du PTFE slangen. Jag har bara lite stålomspunnen slang i skuffen och motorrummet och de luktar mycket etanol kan jag säga :hihi: Ska du ha de under bilen skulle jag tipsa om rör istället för slang. Sen finns de även flexibel teflonslang som är riktig böjbar så den behöver inte vara osmidig men kostar där efter också :roll:

De här med att våga lita på teflonslangen från kina är väl svårt att säga. Dom som säljer i europa beställer väl också från kina men med noggrannare specifikationer kan jag tänka mig. Minns att två i mitt gamla garage beställde PTFE slang och kopplingar själv från kina, dom hade lite problem med kopplingarna. Skärringarna va alldeles för stora även som de va samma storlek som slangen tex AN8 om jag minns rätt.

_________________
http://www.garaget.org/?car=300600
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/ LÄN RACING


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör aug 26, 2017 9:28 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Inlägg: 738
Ort: Bollnäs
Finns ju fina alurör från diverse speedshops att köpa med an skärringskopplingar, har svårt att förstå dom som sätter dyr an gummislang hela vägen under bilen, nu håller väll stålstrumpan emot en del men den omöjliggör ju att se om slangen blir gammal å får sprickor


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 27, 2017 8:31 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön apr 18, 2010 8:08 am
Inlägg: 172
Ort: Luleå
PVC-rör, som de många nyare bilar har? Enkelt och billigt.

_________________
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön aug 27, 2017 10:17 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån nov 08, 2004 6:26 am
Inlägg: 738
Ort: Bollnäs
Jag har tryckluftsslang under min bil, kommer inte ihåg matrial men inte hård som plast och inte mjuk som gummi. Tålde både bensin och etanol enligt datablad. Nackdelen då är ju slangklämmor och skarvhylsor för passanda slang mot pump å rail som inte alltid är godkänt att ha beroende på var man skall köra


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån aug 28, 2017 5:22 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Inlägg: 1562
Ort: Skånska Landsbygden
Till tryckluft används normalt PU, PolyUretan, som tåler i stort sett allt utom värme. Kommer det för nära grenrör eller avgasrör smälter det direkt!

_________________
//Pacman


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 13, 2017 7:24 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis jan 01, 2013 12:53 pm
Inlägg: 9
Piggybackar lite på den här tråden om det är ok då jag är lite i samma sits som OP. Skruvat ner hela bakvagnen och tänkte åtgärda de rostiga originalledningarna i min 940 inför kommande e85 uppgradering när jag ändå håller på.

Är det någon som kört med ptfe slang från tank till rail på bensin och hur länge?
Det som får mig att tveka på ptfe är den statiska elektricitet som bildas när bränslet flödar. (bensin har lägre ledningsfärmåga än e85)

Och nej att jorda slangändarna har ingen större betydelse då ptfe har så fruktansvärt låg ledningsfärmåga att elektriciteten kan genereras tills dess att den slår hål i ptfen för att ta sig ut till stålflätan på utsidan.

Jag misstänker dock att detta kanske bara är ett problem i teorin och att våra flöden är allt för låga för att det ska bli nåt problem. Det finns dock ptfe som har ett ledande lager av kol på insidan för att slippa problemet men att lösa sådan slang hela vägen från rail till tank blir väl saftigt för mig.

I övrigt skulle jag nog våga lita på ptfe från Kina, definitivt bättre än nån gummivariant i alla fall.

_________________
Peter Olsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 13, 2017 3:20 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 806
Ort: Skellefteå trakten..
Jag kollade annars upp de tips som kom här i tråden om alurör, finns ganska billigt på ebay faktiskt, t ex: http://www.ebay.co.uk/itm/FUEL-LINE-ALU ... Swn7JYE~kz

Man får ju komplettera med kortare slangbitar men.. Tyckte det såg klart överkomligt ut ändå :)

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 13, 2017 8:43 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: tis jan 01, 2013 12:53 pm
Inlägg: 9
Jag har tänkt att köra e85 så småningom så aluminium går bort direkt tyvär. Annars hade det ju varit trevligt att jobba med.

Rostfritt hade väl varit bäst antar jag men är nog inget jag borde ge mig på att försöka bocka och kona själv.

_________________
Peter Olsson


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 13, 2017 9:41 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons aug 26, 2009 10:15 pm
Inlägg: 248
hyperion skrev:
Jag har tänkt att köra e85 så småningom så aluminium går bort direkt tyvär. Annars hade det ju varit trevligt att jobba med.

Rostfritt hade väl varit bäst antar jag men är nog inget jag borde ge mig på att försöka bocka och kona själv.


Varför går alurör bort direkt för du ska köra med E85 så småningom? Menar du att alu och e85 reagerar mot varandra eller liknande? Sitter alurör på min bil hela vägen under och de har fungerat utmärkt i 5år (kör med e85). Ptfe slangen skulle den haft pressade kopplingar från hydraulfirma? För annars är ptfe an kopplingarna också i alu som gick bort direkt

_________________
http://www.garaget.org/?car=300600
https://www.facebook.com/groups/289432337846519/ LÄN RACING


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons sep 13, 2017 11:22 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 508
Ort: Ljusdal
Åker med E85 förgasare i alu sedan 2011, såg inga skador när jag plockade isär den i somras, så det är nog lugnt.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 14, 2017 6:38 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 10, 2011 7:35 pm
Inlägg: 50
Min alu catchtank klarade inte av e85 men den va obehandlad.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 14, 2017 7:28 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön apr 18, 2010 8:08 am
Inlägg: 172
Ort: Luleå
Fortfarande Cassius:
8mm innerdiameter för 65 spänn metern på Mekonomen. Billigare än spunnen slang på Ebay och du slipper oroa dej för variationer i kvalitet.
https://www.mekonomen.se/bil/forbruknin ... -pa22177sv

_________________
/Samuel R
Projekt: Toyota Corolla KE20 -73 med Saab B234L 199hk


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor sep 14, 2017 7:45 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 508
Ort: Ljusdal
Brains skrev:
Min alu catchtank klarade inte av e85 men den va obehandlad.


Hur lång tid höll den?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre sep 15, 2017 8:13 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: lör dec 10, 2011 7:35 pm
Inlägg: 50
Thunderbo1t skrev:
Brains skrev:
Min alu catchtank klarade inte av e85 men den va obehandlad.


Hur lång tid höll den?
Drygt 1.5-2 år med etanol.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 22 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 5 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010