Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: lör nov 18, 2017 1:04 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Back cut på veentil, hur?
InläggPostat: mån okt 23, 2017 5:28 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 510
Håller på med en motor med väldigt lågt stöd på eftermarknaden, så jag försöker fila till originaldelarna för att få ut lite extra här och där istället. Nu har jag läst in mig lite på att lägga en extra 30* vinkel på ventilen, och undrar om detta är ett jobb för en gammal malte månsson ventilslip, eller om man ska anfalla det på annat sätt?

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 23, 2017 8:12 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 421
Ort: lycksele
Jag slipar det i ventilslipen men det går göra i valfri svarv eller på låg folkrace nivå säkert med ventilen i borrmaskinschucken och en vanlig fil :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 27, 2017 1:48 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: ons mar 02, 2011 10:11 am
Inlägg: 1021
Ort: Torpshammar
borrmaskin och sen vinkelslip såklart. Det blir som en ventilslipmaskin. Har man bara borrmaskinen stadigt fastsatt och sen ordentligt med stöd när man håller vinkelslipen så får man fina resultat. Man får dock inte vingla till och gena över tätningsytan..........då blir det inge bra.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 27, 2017 3:45 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 94
Om man inte vet vad man håller på med, så kan du lika gärna tappa hästkrafter som att få hästkrafter.
Jag tar 50kr per ventil för att slipa den vinkeln, då blir det seriöst gjort.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör okt 28, 2017 12:02 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: fre maj 06, 2016 7:16 pm
Inlägg: 35
bredden , och vinkeln , kan påverkar flödet , så för att veta om det gör någon nytta så brukar man få prova ut vad som fungerar , även baksidan på ventilen påverkar flödet , flödesbänk och gott om tid är bra att ha : )


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 29, 2017 8:53 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8877
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Äh... kör bara ;)

En liten på ca 1mm förbättrar i 9 fall av 10
Runda andra sidan på avgas också.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 31, 2017 9:50 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 510
Ja, har ni sett hur en buick nailheadtopp ser ut så tror jag att allt man gör förbättrar flödet.
Det är fördelen med 60+ år gamla motorer, allt var så dåligt från start att det är som att trimma mopeder, "allt" blir till det bättre

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis okt 31, 2017 9:53 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån apr 30, 2007 2:13 pm
Inlägg: 510
Och på tal om flödesbänk, det blir nog "vizzardmetoden" och prova sig fram. Det är ändå ingen tävlingsbil, allt går ut på att prova och leka.

_________________
Kör dodge super bee -70. Det ekonomiska svarta hålet.
Fick hjärnsläpp, sålde muskelbilen och blev raggare igen.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 8 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010