Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 22, 2017 10:03 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 
Författare Meddelande
InläggPostat: mån nov 06, 2017 7:29 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jun 18, 2007 7:30 pm
Inlägg: 115
Söker utrustning för att verifiera tändläget när jag mappar LH 2.4
Alltså logga tändläget när jag kör med display likt en BBlambda

Jag vill lära känna boxen genom att logga tändläget för att verifiera ändringarna jag gör i binären.

Såg att ATI har sådan utrustning och jag behöver inte ens kolla upp priset. Då tex. licensen för loggprogrammet Vision som de även har... Vision vilket vi kör på jobbet kostar en 40 000skr om året i licens.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 08, 2017 4:20 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5513
Ort: Lund
Om du vill se när motorn tänder så kan du väl använda en tändningslampa?
Eller är du ute efter nåt annat?

Erland


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 08, 2017 5:38 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Inlägg: 64
Ort: Linköping/Vadstena
Är det nått sånt här du menar.
Kolla hela videon.
https://www.youtube.com/watch?time_cont ... vpgRNjoAeg

_________________
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons nov 08, 2017 6:52 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 346
Ort: Norge
endorfinslaven skrev:
Söker utrustning för att verifiera tändläget när jag mappar LH 2.4
Alltså logga tändläget när jag kör med display likt en BBlambda

Jag vill lära känna boxen genom att logga tändläget för att verifiera ändringarna jag gör i binären.

Såg att ATI har sådan utrustning och jag behöver inte ens kolla upp priset. Då tex. licensen för loggprogrammet Vision som de även har... Vision vilket vi kör på jobbet kostar en 40 000skr om året i licens.

Jeg mener at Innovate motorsport sitt Logworks har muligheter for dette når du monterer en ÖD sensor.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor nov 09, 2017 12:28 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 20, 2010 7:51 am
Inlägg: 434
Ort: Kalix
Jag har en Innovative bredbandslambda till salu med en extra sensor box. Den kan ta en varvtalssignal och extra kanaler (TPS, MAP etc) och loggar dom med lamdbavärdet. viewtopic.php?f=4&t=94566

_________________
/ Niklas Sandström


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 10, 2017 3:49 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jun 18, 2007 7:30 pm
Inlägg: 115
Erland Cox:
En tändlampa eller strobe funkar inte när jag sitter i bilen och kör... :(

Baxman:
Innovative kräver väl OBD2 utgång där du plockar från CAN opensource men detta är en 940 som inte har OBD2
Har skickat frågan till Innovate och de svarade att de inte har den funktionen...

Hasse Bus:
ARDUINO SPEEDUINO ja det är en väg att gå, har tänkt på det och har kollegor som är superhjältar på detta.
Men då måsta jag bygga egen HW SW och jag har inte tid med allt här i världen.
Försöker just nu förstå sprutet i 940n för jag vill inte använda eftermarknadssprut....

Niklas sandström:
Jag förstår inte utveckla, jag är inte tillräckligt insatt... :doh:

Att logga är tex att göra som med videon om Speeduino eller som det går att göra med följande verktyg: https://www.accuratetechnologies.com/EC ... ONSoftware


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 10, 2017 7:27 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm
Inlägg: 256
Beror väll lite på hur färdigt du tänkt dig o så o hur smidigt det ska va, men en Quick n dirty borde va 2-kanals oscilloscop där du kopplar in en ingång på vr-sensorn och en på utgående tändkanal?

_________________
e34 m20b25 turbo @1bar


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 11, 2017 5:54 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1454
Ort: Skelleftehamn
finns det ingen ADX eller liknande till LH2.4 så du kan logga styrsystemets RAM-bits för tändläge? Borde vara billigast och bäst.

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 11, 2017 11:01 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 8881
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika
Med en extra givare som alltid triggar på samma ställe (gärna tdc) oberoende av varv sen en annan kanal som läser tändning på tändspolen bör du kunna få fram skillnader utmed hela registret med en sån här:
Om du har flera kanaler kan du lägga in spjälläge, laddtryck, mm mm mm.

https://www.dataq.com/data-acquisition/ ... e=homepage

Edit:
Gärna en vevaxeltrigger med 4 punkter 90 grader isär och en vid TDC.(eller 2st 180 grader isär)
Då bör det vara enkelt att röna ut tändkurvan som boxen skickar till tändspolen.
Det går väl med 60-1 triggern också antar jag, kanske är lite bökigare att få fram riktig data bara.

_________________
///AMG
Nån som har ett gammalt lumention tändsystem liggande för en bra peng?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 12, 2017 12:41 am 
Offline
Steve, inte Stiiiv
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Inlägg: 5102
Ort: Lykksällä
Sätt in ett MS parallellt med 2.4:an :)

_________________
Evighetsprojekten
If it has tits or wheels it will give you problems


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 12, 2017 11:44 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
Inlägg: 928
Ort: Flisa, norge
Hur ska MSet kunne visa vad för tänding 2.4 ger?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 12, 2017 12:09 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 17, 2008 10:49 am
Inlägg: 346
Ort: Norge
endorfinslaven skrev:
Baxman:
Innovative kräver väl OBD2 utgång där du plockar från CAN opensource men detta är en 940 som inte har OBD2
Har skickat frågan till Innovate och de svarade att de inte har den funktionen...


Ok, da er foreldet teknologi, for de hadde dette för i tiden, du vet, för OBD2. Jeg hadde en kompis som hadde dette systemet og en bil med chip og ergo ukjent 3D tenningsmap. Desverre orket han aldri å montere systemet for å avslöre hvordan 3D tenningsmapet hans faktisk såg ut. Utrolig irriterende, men jeg husker fremdeles at han hadde denne muligheten - og mener at det var med Innovate Logworks. Man skulle montere en sensor for nöyaktig ÖD og Logworks målte tiden mellom tenningstidspunktet og ÖD. Innovate snakket om hvor raskt og nöyaktig deres system var som brukte denne teknologien.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 12, 2017 2:05 pm 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9679
Ort: Sävar
Med ett VEMS kan du logga förtändningen på trigger-ingång för secondary och logga signal till tändmodulen på primary, då loggar du förtändningen lätt. Samtidigt använder du inbyggda bredbands-lambdan och får allt i en datalogg.
Du kan ju tjuva in dig på original trigger-signal 60-2 men det blir lätt fel då det är induktiv givare.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. VEMS, Link, MaxxECU, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis nov 14, 2017 3:38 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: mån jun 18, 2007 7:30 pm
Inlägg: 115
Big Al skrev:
finns det ingen ADX eller liknande till LH2.4 så du kan logga styrsystemets RAM-bits för tändläge? Borde vara billigast och bäst.

ADX ?


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 14 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010