Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

Noen her som veit kva fjørtrykk eg skal satse på en volvo B30E med K-kam, orginal ventiler, ventilfjører og resten av ventilsystemet, men så har eg frest nye ventilseter, orginal ventilseta hadde berre 45°vinkel, men dei nye seta har en ekstra vinkel over 45° setet og for å få med den vinkelen, så vart setet litt lavere enn orginalt, så tenkte då at eg må få shimse fjørene for å få rett fjørpress med dei nye seta? noen som har noen anbefalinger?
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
PerAage
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: sön okt 17, 2004 10:39 am
Ort: Harstad, Norge

Re: Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Inlägg av PerAage »

110-120kg på maxløft.
mvh
Per-Åge Nygård

Volvo Amazon '69 Prosjekt
Volvo 242 evo (USA turbo)
Volvo 965 '95
Volvo V70r AWD '97
Volvo B20 Dragster
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Inlägg av »

En original b20/b30 fjäder ger väll knappt 80kg innan den bottnar?
Vad är meningen med motorn och vilket är tänkt maxvarv?
Är det bara renovering och motorn ska gå i nån bruksbil så sätt ihop det bara eller skimsa motsvarande de du tagit bort.
Eller om du ska ha max utav det utan att byta fjädrarna mät vid vilket ventil lyft en fjäder bottnar och skimsa så du är 1-1,5mm ifrån det vid kammens maxlyft.
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

Har målt litt og det ser ut som 95-100kg er rimelig max før orginal fjørene botner. har målt litt på en urørt topp og då ser det ut som innspennings målet er ca.38,5mm og dei eg har frest ut ligger på ca.39mm på noen og til ca.39,3mm på andre fjører (synst det er litt vanskligt å få nøyaktige mål med skyvelære og lurer på å kjøpe et "fjør micrometer" for å kunne få bedre repeterbare målinger.). orginalt fjørpress ved max ser ut som ligger rundt 89kg og på dei eg har frest ventilseter ligger på ca.85kg.

Eg bygger 2stk motorer paralellt, den første er meir en total renovering av motor, men så har eg pyntet litt i forbrenningsrom og porter å med orginale ventiler 44-35 og tenkte å sikte på ca. 10:1 i kompforhold og med K-kam, så den blir vel fint brukt/bruksveteran og max 5500-6000rpm? men hovedsaklig finkjøring.

Den andre eg bygger er vel mye likt, men blir litt hardere kjørt, kankje 6000-6500rpm som max? den har eg ikkje kjøpt fjører til enda og lurer på om eg skal gå for doble fjører og 110-120kg max som Per Åge tipset om.

Leste dette en plass: " the factory single springs are inadequate even for stock cams, having a resonance around 5400rpm" stemmer dette?

kor får enn kjøpt brukbare fjører og skims?

Et bilda av seta, er første gong eg bruker mira, men trur det vart noen lunde bra, ser iallefall slik ut når eg tester med spritusj.
Bild

Miraen eg har er så gammel at den hadde ikkje høydejusterskru, så måtte modifisere litt for å lettare kunne ha samme høgd på alle seta. dei på mira fabrikken trudde miraen min var over 40år gammel, dei hadde ikkje sett så gammel mira før :D
Bild
Mvh. Knut Åge
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Inlägg av »

Den miran heter vg20 va?
60 till 70 talet någon är nog en bra gissning vet inte hur gamla det finns och om det finns någon föregångare till den.
Enklaste sättet och se om sätena är bra centrerade är igenom att stoppa dit en ventil dra upp den något från sätet och trycka skaftet i sidled Medans man trycker ner den.
Då ser man vart ventilen centrerar i sätet är det i mitten och glappet är lika stort åt alla håll är det bra finns inget glapp alls åt ett håll är sätet så ocentrerat så det bryter i ventilen varje gång den stänger och det blir inte tätt risk att ventilen går av mm.

Dom b20 ventilfjädrar jag mätt har bara gett kring 80kg däremot dom sk gulmärkta hårdare enkelfjädrarna ger närmare 100 kan du få närmare det ska 6000 varv inte vara något problem.
Tror även dom räcker till 6500 men det är mera gränsfall
Ingen nackdel med dubbla och ca 110kg tryck mer än så behöver man nog aldrig med en K kam (det finns ingen effekt på så höga varv) sen om motorn skulle uppgraderas i framtiden slipper man ju den biten då.
Och ju högre tryck ju mera nöter det (är ju rätt vanligt att b20/b30 kammar går ner sig på nockarna)
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

Eg veit ikkje kva Miraen heiter og ikkje viste dei på mira fabrikken det heller, den eldste dei hadde info om var en Mira VG85, så denne meinte dei at måtte vere over 40år. det står berre VG på min.

Ok, då skal eg teste den metoden imorga for å sjå kor bra sentrert setet er. Det eg har gjort til no er at eg har lagt et tynt lag med sprittusj på heile ventilsetet også lagt på plass ventilen og vritt den lett fram og tilbake i ca.45° vinkel også lettet på ventilen og då har det blitt ett blankt fint felt rundt heile ventilsetet.

Dei fjørene eg har no stemmer med spesifikasjonen som står i Volvo service manualen:
B20 og B30E, Ubelastet 46mm, 29,5kg +/-2,3kg 40mm og 82,5kg +/-4,3kg 30mm. Så lurer på å bruke desse på den som skal brukes fint også får eg skaffe dobble fjører til den andre. kor skal enn handle fjører? dei eg har no er kjøpt igjennom VP Autoparts, ser dei har dobble fjører me, er dei grei å bruke eller er der noen annen plass som er grei å handle fjører? ken selger dei gulmerkte fjørene?

Ja var nedslitt kam som gjor at eg begynte på denne motor renoveringen som har sporet litt av, kammen lyftet berre 2mm på 2 av eksosventilene og mange av dei andre kamene var også slitt, aksialageret på kammen var mye slitt så tenninga hoppet opp og ned 10°, veivakslingen var skeiv og hadde et utslag på 0,22mm på rammelager 4 når veivakslingen kvilte i rammelager 1 og 7, ellers var oljepumpen slitt med ulyd når man snur på pumpen og en hengande lekkandes overtrykkventil, å eksosventilseter var 4-5mm brede. Men håper på det skal bli bra når eg tilslutt blir ferdige, har skaffet verktøy til å kunne gjere det meste sjølv uten om planing av blokk/topp, så ting har tatt tid også prøve å lære seg korleis alt skal gjerast, der har Savar turbo forumet våre til god hjelp :)
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Inlägg av Erland Cox »

Den ser ut som min första Mira som jag köpte 1986.
Jag har kärt R kam med originalfjädrar och den drog förbi 7000 varv.
Man får ha koll på inspänningshöjden bara.
Med mer än R kam så ska man uppgradera till dubbla fjädrar.
B30 stommen har stor bascirkel så det går att slipa fina kammar på ett originalämne.
Ser fint ut.

Erland
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

Hei Erland,
Så den du kjøpte i 1986 ser ut som denne med liten magnetfot og ikkje justerskru? var den ny i 1986?
Her er et bilde av den før eg modifiserte den
Bild

Kva innspennings høyde skal eg satse på med enkle orginalfjører? ca.38-38,5mm?

En fordel med enkel fjører er vel at ventilen snurrer lettare rundt når motoren går kontra om du bruker dobble fjører? Leste iallefall om dette i ei bok at om enn har dobble fjører der kvar fjør er tvinnet kvar sin veg, så vil desse 2 fjørene motarbeide kvarandre til at ventilen skal rotere under drift, men usikker på om dette stemmer?

ok, på desse 2 B30E eg bygger på no skal eg bruke den orginale Bosch D-jetronic innsprøytninga, så der trur eg ikkje at eg kan bruke noe verre kam enn K-kam. men på et seinare B30 prosjekt, så har eg lyst å bruke datasprut for å få litt meir muligheter, då har eg tenkt å teste med noe andre alternativer på kammer, har testet litt et kam simulerings program ifra denne siden http://www.controlledinduction.com/ noen her som har testet det og trur det er noe å gå etter?

Mvh. Knut Åge
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10189
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Inlägg av Kadett4wd »

Satsa på att lätta ventilmekanismen istället för att lasta på med fjädertryck som galningar.
Då håller kammen längre plus ni behåller en del effekt som normalt skulle försvunnit i friktion.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Inlägg av »

Kan det då finnas 2 olika sorters sk original ventilfjädrar jag har mätt från 3st b20 toppar och från 2 av dom var trycket ca 80kg innan dom bottnade den tredje toppen var från en folkrace motor och där var det sk gulmärkta fjädrar dom mätte just under 100 kg den motorn drog till ca 7000 med en R kam.
Dom gulmärkta fjädrarna ser likadana ut som standardfjädrarna från dom andra topparna bara hårdare.

Tror miran heter VG 20 om du googlar på det kommer bilder på likadana och VG85 kom på 80 talet om jag hört rätt och då borde ju den äldre slutat tillverkas.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Inlägg av Erland Cox »

Ja det är en sån Mira som den i lådan, har den kvar fortfarande och en nyare med.
Jag visste inte att de gulmärkta var hårdare än standard men köp såna i så fall.
KG har och det var såna vi körde med R kam.
Med K har jag utan problem kört gamla original.
Fjädertryck äter kam och lyftare så ju lägre man kan klara sig med desto bättre.
Dessutom slits kammen mer vid låga varv så jag kör 1200 varv i tomgång.

Erland
Forumsberoende
Inlägg: 641
Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Ort: lycksele

Re: Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Inlägg av »

Kan ju varit en slump att det skiljde så mycket eller att dom helt enkelt tappat 20kg under dom typ 50 år dom varit monterade i topparna men tror inte dom ska tappa så mycket.
För har mätat massor av b23/b230 fjädrar och har alla legat innom ca 5-6kg (ca 5kg mer från en topp som gått 20k mil jämfört med en som gått 50k mil)
Snabbmätade dom bara för att sortera så hade bara en bult som mått i pressen så minns inte vilken längd det var men en dålig hade ca 68kg och dom bästa 73 en ny från kg trim hade 75, en fr shop hårdare med 4,1mm tråd hade 95kg
Enda utstickande var från en topp där motorn var ihjälvarvad (tömd på glykol sedan plattan i mattan tills den rasade) fjädrar på avgas sidan där hade tappat typ 20kg men då hade det bränts bort material i förbränningsutrymmena runt avgassätena också så där hade det gått varmt.
Användarvisningsbild
Knut Åge Busengdal
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: fre jan 13, 2006 10:55 am
Ort: Hovdebygda, Norge

Re: Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Inlägg av Knut Åge Busengdal »

Hei, har sjekket litt opp no om fjører og etter det eg finner, så er det 2 typer orginale ventilfjører til B30, B30A og B30F 1975mod har orginalt ventilfjør 403717 og B30E/F 1972 til 1974 og alle B20 har ventilfjør 418737, sjå bilde for meir info om desse ventilfjørene
Bild

Volvo gul merkede ventilfjører har denne info ifølge KG Trimming. Er Volvo gulmerkede ventilfjører noe Volvo R-sport tilbehør?
Bild

Lurer på om det kan vere pga kam slitasje at volvo gikk tilbake til svakere ventilfjører på 1975mod 164E? alle B30 i 164 hadde orginalt C-kam. Men har no sett 75mod B30 med nedslitt kam også. og har en 1969mod 164 med B30A som der ligger ei kvitering på bytte av kamaksling i 1975, då var bilen berre 6år gammel, så livslengden på kammen har ikkje våre noke bra med dei svakaste ventilfjørene med. skal tru kor lang livslengde man skal kunne forvente av en kamaksling i en B18/B20/B30? Du har no han amrikaneren med Volvo P1800 med B18 som har gått lengst av alle personbiler i heileverden med over 5millioner kilometer og berre 2 overhalinger av den motoren under den kjørelengden, skulle tru kammen var mye slitt ved overhaling der :)

Du har 1200rpm på tomgang så det spruter meir olje på kammen av oljen ifra veiv og rammelager? og at ventillyftaren har mindre risiko for å bryte oljefilmen mellom lyftar og kam ved høgre omdreininger?

Ja lette ventilmekanisma hjelper godt på, er vel hovedsaklig vippearm og lyftere man kan lette noe, ser VP autoparts selger ventillyftersats med støtstenger, der lyfteren veger 69gram, litt usikker på om det går på bekostning av holdbarheten på lyftaren når den er lettet så mye? vippearmer er vel dei orginale som er mest driftsikre, men dei kan vel lettast litt.

Ja ser denne Mira VG20 du har på di heimside Erland er rimelig lik min Mira, så er vel VG20 eg me har då kankje. Museums verktøy, men greit å bruke til å øve seg på, så får eg heller oppgradere til enn nyare seinare, det begynner å bli vanskligt å få tak i nye piloter til denne desverre. men fikk tak i noen nye i 7,97 7,98 7,99 8,00 og 8,01. Når eg har byttet ventilstyringer, så kjører eg igjennom en 8,00 brotsj, men synst størrelsen på hullet i ventilstyringa blir litt trangt likavel, så bruker å hone til eg får i en 7,99 pilot men ikkje 8,00 pilot. før eg går igong med å frese ut ventilseta. hørest dette ut som enn grei framgangsmåte?
Her er bilde av Mira ifra di side Erland
Bild

Mvh. Knut Åge
Volvo 164 1971mod. B30A 145hk.
Volvo 164E 1974mod. B30E 175hk.
Volvo 164 1969mod. B30T 644hk.
Volvo 164E 1973mod. B6304F 204hk.
Erland Cox
Topplocks-guru
Inlägg: 6965
Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Ort: Lund
Kontakt:

Re: Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Inlägg av Erland Cox »

Du ska hona hålet till mått, det kan lätt bli en ful yta med bara brotsch.
Högre tomgång för att lyftaren ska få kortare tid att trycka undan oljan.
Militärens radioterrängbilar med B18 stod mycket på tomgång för att ladda batterierna medan radion användes.
Dör gick det kammar hela tiden.
Det var tider det, Den skjortan är inte lika hel och ren längre.
Jag är lite mer sliten med.

Erland
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: Ventilfjørtrykk på Volvo B30 med K-kam

Inlägg av Jens Gustavsson »

favorit skjortan slänger man inte i första laget!

vad händer nere i södra delarna annars erland i vinter?

håller med andra i att om man inte ska varva extremt så ska man inte överdriva fjädertrycken på en B20-b30! 110-120kg är för fullrace motorer med högkyftande kamaxlar och max varv på 8000rpm.
Skriv svar