Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön jun 24, 2018 9:47 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: tis feb 20, 2018 1:39 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 497
Ort: lycksele
42mm tryckkärlsrör är 37mm invändigt och det finns ju bra böjar dock lite tyngre men enkelt att jobba med iaf sen kanske steppa upp till 41mm om man vill det


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 20, 2018 2:56 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9058
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Bygg för tusan inte grenrör i tryckkärlsrör åt en sugmotor!
Eller ja,, det är väl en smaksak, men det blir ena tunga grejer =(

_________________
///AMG
Älskar att få kärleksbrev, tyvärr är jag upptagen så ni får vänta..... :D


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 20, 2018 3:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 894
Ort: Skellefteå trakten..
CÅ skrev:
42mm tryckkärlsrör är 37mm invändigt och det finns ju bra böjar dock lite tyngre men enkelt att jobba med iaf sen kanske steppa upp till 41mm om man vill det


Nja... skulle inte tro det :)

Jag hade egentligen velat bygga dom i 1.2mm krökar, men utbudet är ännu sämre där än på 1.5mm + klart dyrare så grenrören blir 1.5mm gods, inte mer ;) Efter collectorn blir de dock 1.2mm. Anledningen är ljudbilden. Tunnare gods ger en mer högpitchad ton, precis som att gå från svartstål till rostfritt också gör.


Hittade idag faktiskt ett fåtal som säljer 1 5/8" i Europa för överkomliga pengar (om än klart dyrare än 1.5" och 1.75", ca 15£ per böj + frakt sen från England). Man skulle haft en bra dragande bock som klarar dom dimensionerna.. men de har jag inte och dom är inte direkt billiga att köpa heller så den eventuella vinningen äts fort upp :/

Men 1.5/8 är ~38.5-39mm invändigt och kommer passa perfekt. Då går de ju bra att gå upp till 1.75" en bit ner för en stepped config med :)

Hoppas hinna med att malla upp lite så jag vet mer exakt vilken minimilängd jag kan få ut när jag är hem över påsk! Tänkte använda alubränslerrör/bromsrör till buss i koppar med kondensisolering från biltema för att få rätt ytterdiameter och nått som håller formen :)

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 20, 2018 4:37 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20523
Ort: Tomterna/sävar
CÅ skrev:
42mm tryckkärlsrör är 37mm invändigt och det finns ju bra böjar dock lite tyngre men enkelt att jobba med iaf sen kanske steppa upp till 41mm om man vill det

jag har byggt några sådana blir inte så tungt ändå och håller bra. får står nu att detta bygge mer handlar och ljud och hur saker ser ut inte så mycket hur det presterar så ganska tvärt om vad jag gillar :) men alla har olika smak och det är ok :lol:

_________________
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis feb 20, 2018 5:48 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 497
Ort: lycksele
Föreslog dom mest då det pratats om ekonomi och utrymme och från dom aspekterna är svartstål svårslaget men visst ljudet kanske skiljer något och blingfaktorn blir ju obefintlig.
Men ska motorn leverera någon skönsång så bör man få till avstämningen och se till att den produserar effekt på dom varven också.
Utan cylinder tryck fiser det ju bara till då avgasventilerna öppnar :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 21, 2018 7:19 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 894
Ort: Skellefteå trakten..
Jens Gustavsson skrev:
CÅ skrev:
42mm tryckkärlsrör är 37mm invändigt och det finns ju bra böjar dock lite tyngre men enkelt att jobba med iaf sen kanske steppa upp till 41mm om man vill det

jag har byggt några sådana blir inte så tungt ändå och håller bra. får står nu att detta bygge mer handlar och ljud och hur saker ser ut inte så mycket hur det presterar så ganska tvärt om vad jag gillar :) men alla har olika smak och det är ok :lol:



Utseende är inte så viktigt, men ljudbilden spelar större roll. Mitt "mål" är ett helhetsintryck som andas 70-tals banracebil, och då spelar ljudkulissen in ganska mycket.

Och jag är till fullo med på att effekten behövs för att få rätt ljudbild (samt rätt känsla bakom ratten).



Men! Jag skiter fullkomligt i om jag får 100hk per liter eller 170hk per liter!

Effekten kommer räcka till i den lätta bilen ändå. Hade max effekt varit målet hade jag byggt en V8 turbo motor eller liknande, men jag gillar NA ljudet bättre och vet att om effekten blir för hög kommer bilen bli svårkörd pga vikten. Det går till viss del motverka med bättre däck, mer genomarbetad bakvagn etc men ska de svängas går de bara till en viss gräns med gatdäck. Går man då över till slicks så ställs helt andra krav på bilen. Börjar jag gå mycke över 400hk kanske jag börjar se problem med hållbarhet på Getrag 265 lådan och 1030 axeln också. Bakaxeln må vara lätt att uppgradera, men då jag helst inte kapa upp växellådstunneln för att behålla originalkänslan inuti bilen blir valet av lådor fort väldigt begränsat då tunneln är jävligt liten.. Detta är ju ingen dragracing bil utan snarare tänkt för banåka. Vilken motor som helst som lämnar ~100hk i NA form kan inte påstås hålla låg trimningsgrad och just i detta fall pratar vi om att öka effekten från 230 till 350-370hk. Så jag hoppas det passar in ändå :)

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 23, 2018 7:16 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 894
Ort: Skellefteå trakten..
När vi ändå är inne på grenrören. Hur ska rören egentligen gå in i collektorn? Jag läser på flera ställen att dom ska komma in så att dom roterar för bästa effekt, med andra ord:

1-2
4-3

Har jag miss förstått mening av att pulserna ska rotera? För tittar jag på Ferrari eller gamla GT40is ser de ut så här istället:

1-2
3-4

Så här blir det ju en kryss formad gång istället. Det spelar kanske ingen roll hur dom kommer in av dom här två alternativen?

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 23, 2018 11:44 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 134
Det har betydelse, det nedre alternativet är rätt. men du kan lika gärna sätta dom så här
1-3
2-4


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 23, 2018 2:49 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Inlägg: 894
Ort: Skellefteå trakten..
Går ju vrida de åt alla möjliga håll och få samma "konfiguration" :) Tack för infon i vart fall! Ska bli intressant å se hur jag får ihop det... Någonting åt detta håll tror jag de kommer sluta med för att få till rörlängderna:

Bild
Bild

Detta var tänkt till en Nascar motor som varvade en bit över 8000rpm. Så det verkar ju gå, ser ut som rätt grova rör dock :)

_________________
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 10 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010