Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön dec 16, 2018 7:52 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: tis feb 20, 2018 10:34 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 25, 2009 6:20 pm
Inlägg: 58
Ort: broby
ska börja att bygga ett plenum till min b230 8v mål cirka 800-850hk bilen andvänds mest på strippen
någon som har några bra byggtips ?
altenativ var man kan köpa matrialet till vettiga pengar .
lite motor info

b230 (2,7L)
vev slag 94,5
komp 9,5
531 topp 40/48 ventiler 37mm tryckare
kam AGAP lyft in 14,6 avgas 14
turbo hx55 pro 71mm turbin



Mvh Ronnie


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons feb 21, 2018 10:28 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Inlägg: 248
Ort: västerbotten.Norsjö
Bilderna är borta från första sidan. Kanske finns mer i tråden.
Men det finns lite text i början om motorn bla insuget.
viewtopic.php?f=46&t=93374


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 22, 2018 9:06 am 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
mellan vilka varv ska den va effektiv? med den volymen ca 5000- 7000?

vad är det för nockvinkel?

bästa är om man kan justera längden på runnersena på nått sätt för att fin lira registret.

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 22, 2018 10:33 am 
Offline
Admin
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Inlägg: 9792
Ort: Sävar
Sen är det bra att använda en rund form på plenumet.
Inte oval eller stora plana ytor så man måste ha förstärknings-stavar och annat för att förhindra flex och sprickor.

_________________
Mattias Sandgren
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör. Link, MaxxECU, ECU Master, VEMS, m.fl.
Egen nav-dyno och motor-bänk i Sävar.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 22, 2018 2:16 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 25, 2009 6:20 pm
Inlägg: 58
Ort: broby
varv är typ mellan som du skrev mellan 5000-7500
nock spridningsvinkel 108grader
nock centervinkel 52,5grader

ok fins de någon specifik hur långt in trattarna ska gå in i plenumet ?
jaha så då skulle man kunna ha ett 4-5" rör el de blir kanske fel ?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 22, 2018 2:51 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1168
Ort: BjörnL Uddevalla
Jagar du maxeffekt på höga varv så skulle jag säga bygg så stort det får plats, med gott om plats runt trattarna.
Svartstål är fint å bygga i, lätt å svetsa i och ej sprickbenäget

Såhär har jag gjort, det är ett 114mm rör av typen handelstub billigt å bra trattar är pressade ur ett 50mm avgasrör från biltema, sedan snittade jag 48mm böjar också i handelstub och utvidgade så dom matchar 50mm röret i tratten då kändes det som det blev en fin kona ner till insuget i toppen.

Om det klarar 800häst har jag ingen aning om :hihi:


Bild

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 22, 2018 3:42 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
själva plenium burken är inte så noga den ska bara vara stor och sprida flödet in ganska jämt. det är i runners designen som effekten fins att hitta och som ändrar karaktären på motorn. men det va mer burken du ville snacka om?

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 22, 2018 4:05 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 25, 2009 6:20 pm
Inlägg: 58
Ort: broby
Min tanke med denna tråden är typ så kolla vad folk rekomenderar ex ungefär längden på Runners ?storleken på insuget ex utformning hur stora trattar som behövs ? Så all info är av intresse


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 22, 2018 4:27 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
vilken duration va det på kammen vid 0.05" eller vad heter profilen?

du jagar väll inte maximalt vrid från låga varv? (det spränger bara block med turbo och specielt med lång slag)

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 22, 2018 5:31 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: ons jun 18, 2008 6:29 pm
Inlägg: 185
Ort: Kvidinge Skåne
Hej.

Du ska bygga det med så stor volym som möjligt, tyvärr är där begränsat med plats under huven på dom flesta bilarna.
Använd gärna rör och böjar så du slipper plana ytor.
Tänk på att ha gott om plats runt om trattarna.

Mitt plenum är byggt med 160x5mm aluminiumrör och böj.
Volymen på mitt är ca:16lit
Se nedan.
https://www.facebook.com/photo.php?fbid ... =3&theater

//Rickard


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 22, 2018 8:21 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön okt 25, 2009 6:20 pm
Inlägg: 58
Ort: broby
nej kommer inte jaga maximalt vrid för lågt varv blocken brukar ge sig . med gamla motorn så började de inte hända något vettigt före 4800- 6800 . nu blir de som sagt vassare kam och lite ändrad komp i motorn .
duration vid nocklyft
insug 292
avgas 289 vid 0,5mm

vid 1,27mm
insug 267
avgas 264


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor feb 22, 2018 8:58 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
grovt sett så en längd från ventil sätet till tratt kant på ca 30cm bör styra vrid kurvan uppåt och döda lite pik vrid. sen öka diametern från ca 44-45mm vid toppen upp mot 56-60mm vid tratten med den motor volymen. som sagt snåla inte med volymen i burken så blir det bra. svårt att få nån riktig fyllnadsgrad på varv med det slaget men man kan försöka styra upp varv avstämningarna ändå och få en finare och skonsammare vrid kurva men du kommer behöva en ganska stor laddtrycks ökning på varv också. kommer att ladda från rätt låga varv med den turbon om grenröret är bra

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 23, 2018 1:48 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
Inlägg: 1168
Ort: BjörnL Uddevalla
Jens hur lång runner ska man satsa på om man vill ha en fin gatmaskin istället med tidigt och jämnt vrid med typ en hx40.

Hade nog 55cm runner i 2tums rörböj på en motor med hx40 och den gav 600whp vid 2bar och kom stenhårt exakt vid 4000rpm å drog fint förbi 7500. Fick tyvärr inte provat den motorn med kort insug

_________________
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 23, 2018 3:04 pm 
Offline
Sävar Turbo Racing
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Inlägg: 20611
Ort: Tomterna/sävar
med samma kam eller en snällare kam?

_________________
Köpes volvo B17 vevaxel eller motor

Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225

Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | Willmans Däck | AGAP | VEMS


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre feb 23, 2018 4:17 pm 
Offline
Topplocks-guru

Blev medlem: mån okt 15, 2007 10:00 pm
Inlägg: 5688
Ort: Lund
Gjorde inte jag toppen och valde kammen till dig?
Har du inte automat också?
Det här insuget fungerar bra även om jag hade gjort inloppet till plenumet annorlunda.

Bild

https://shop.klracing.se/sv/artiklar/vo ... jall-.html

Köper du det genom mig så kan jag ge dig bra rabatt på det.
Finns med 70-80 och 90 spjäll.

Erland


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 17 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010