Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: mån jun 18, 2018 7:59 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: 940 dör när man kopplar!!
InläggPostat: sön maj 20, 2018 5:19 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 92
Tjena alla biltokar, är som rubriken säger att bilen dör när jag trycker in kopplingen!

Bil: Volvo 945 ltt (b230fk org)

Problem: varvar jag upp ca 2500 rpm eller mer och sedan kopplar ur sjunker varvet ner i botten och motorn dör. Om jag däremot har I växel till varvet kommit ner så dör den inte, inte heller om man bara torrvarvar.

Jag har pluggat återcirkularande ventilen på turbo så den kvittrar värkar som den vart mer känslig för att dö nu när jag gjort de. Men när de var orginal så gjorde den de ibland och om den inte dog så gick den ner väldigt lågt att den var på gränsen att dö i någon sekund sen la den sig på ca 600 rpm som vanligt. Tänkte givetvis att de var tomgångsmotorn! Drog ur kontakten då låg den helt stabilt på 1000 rpm o dog aldrig när man tryckte ner kopplingen.
Rengjorde tomgångsmotorn med felet kvarstår. Kan man se hur tomgångsmotorn ska funka? Asså som jag hade tändningen på o tryckte på gasen men den rör sig inget? Sedan är den lilla tätningen i motorn lite öppen hela tiden ska den vara helt stängd?

Som jag sa går den jätte bra om jag drar ur kontakten kan man köra utan att ha i kontakten bara? MVH


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 20, 2018 5:50 pm 
Offline
Lite mer laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 37
Ort: Torslanda
dör den när du frikopplar eller när du släpper gasen?

_________________
"I'll be where the eagle's flying higher and higher"


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön maj 20, 2018 6:01 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 92
jompazx skrev:
dör den när du frikopplar eller när du släpper gasen?

När jag kopplar ur


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis maj 22, 2018 8:13 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: lör jan 30, 2010 9:46 pm
Inlägg: 1009
Ort: Eslöv
det kan vara lite vad som helst...

Jag har haft ett sånt eller liknande problem en gång. Felet var att grundtomgångsinställningen var för låg så att tomgångsmotorn inte hann reagera när varvtalet sjönk för snabbt. Jag lossade spjällstoppet o öppnade spjället en gnutta, sen var problemet löst.

_________________
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 23, 2018 4:51 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre apr 06, 2007 7:57 am
Inlägg: 90
Ort: jakan/stockholm
På min audi 2.0T dog motorn när jag kopplade, då hade axiallagret gett sej pga värre koppling, det sög

_________________
kör 5-axligt


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: ons maj 23, 2018 8:15 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 92
hauge skrev:
det kan vara lite vad som helst...

Jag har haft ett sånt eller liknande problem en gång. Felet var att grundtomgångsinställningen var för låg så att tomgångsmotorn inte hann reagera när varvtalet sjönk för snabbt. Jag lossade spjällstoppet o öppnade spjället en gnutta, sen var problemet löst.


Okej! Får o bli o testa höja den lite då!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor maj 31, 2018 10:02 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: ons dec 23, 2015 11:43 pm
Inlägg: 92
Kopplade I återcirkulerande dumpen igen så funkade bra igen så får bli o köra med den i :roll:


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 7 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: dsimila och 7 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010