Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön dec 16, 2018 2:57 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: sön apr 15, 2018 3:46 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons sep 13, 2017 3:41 pm
Inlägg: 8
Jag känner en snubbe som kan mappat i några år är nog bättre att fråga honom än att börja pilla och fixa själv. Jag ska ta lite tid att läsa på om beggrepen och om hur turbomotorerna. Vad tycker ni jag ska köra med för spridare? R-spridarna verkade vara enklare att förstå och få det att funka medans 630cc simens spridarena verkar vara lite svårare att förstå och få det bra. Vad är bulk-chip för något? är det chip som produceras i flertal? Vet ju att det är en kina turbo men finns det något bättre turbo än tb-58 som ligger i den prisklassen? Och om det finns ett annan och bättre turbo vad skulle det då vara för chip till den?

En snabb till fråga vad ska jag ha för mätare i bilen och ragnordna gärna vilka som är viktigast att ha.
Har förmesta del koll om vad alla mätare gör men vad gör en lambdamätare?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 15, 2018 6:53 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1476
Bulk-chip är färdiga chip, precis som du säger. Jag rekommenderar att du anlitar en mappare som justerar sprutet åt dig i bänk med emulator och sedan bränner ett motsvarande chip åt dej. Eller egentligen två chip. Hänger du med?

Lambdamätaren mäter halten syre i avgaserna. Sålänge allt är i ordning behöver du inga mätare men jag vill ha koll på åtminstone laddtryck och lambda. Som följande skulle jag lägga till bränsletryck, oljetryck, oljetemp, avgasmottryck, i den ordningen.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 15, 2018 8:06 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Inlägg: 248
Ort: västerbotten.Norsjö
Gällande chip så kolla under säljes.
Finns en som säljer "300hk" chip.
Det är ju till en bestämd setup.
Står ju vilken turbo,spridare,lmm,bränsletryck.
Chipet ska funka till.
Gäller alla färdiga chip
Ska du avvika från dom bestämda faktorerna.
Så måste du mappa för dina specifikt grejer.

Går väl fråga om omdömen mm från dom andra som
Har provat att köra med just det chipet.
Samt han finns på forumet å kan nog hjälpa till vid frågor eller om det strular.
Sen om det blir 300hk är en annan sak.
Gällande mätare så är bb-lambdan prio ett.
Finns även med avgastemp tex vems runda.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 17, 2018 1:30 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: ons sep 13, 2017 3:41 pm
Inlägg: 8
Det skulle vara super snällt om du kunde skicka snubben som har 300 hk chip. De mätare som jag planerade att ha var oljetemp, laddtryck och lambda men ska jag ha någon mer?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tis apr 17, 2018 3:02 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: tor nov 13, 2003 1:07 am
Inlägg: 248
Ort: västerbotten.Norsjö
viewtopic.php?f=4&t=77501&hilit=Chip


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor apr 19, 2018 8:53 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: sön jan 01, 2017 3:10 am
Inlägg: 316
Ort: Österlen/Skåne
AndreePersson skrev:
Det skulle vara super snällt om du kunde skicka snubben som har 300 hk chip. De mätare som jag planerade att ha var oljetemp, laddtryck och lambda men ska jag ha någon mer?

Jag hade valt oljetryck före oljetemp, eller helst båda.

_________________
Bild

Tack till:
Bil Bengtsson i Simrishamn
do88.se
KL Racing


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön apr 22, 2018 11:38 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: tis jan 16, 2007 4:30 pm
Inlägg: 99
Ort: Linköping/Vadstena
https://www.blocket.se/goteborg/Trimchi ... 4.htm?aw=1

_________________
Har du problem med din Gula Volvo , askamaskinservice.se


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 12, 2018 1:48 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: sön jun 19, 2016 10:22 pm
Inlägg: 19
Ort: Storfors
Här är en lite udda setup som funkade hur bra som helst men kunskapen för att få det att fungera sitter hos en annan person. Han tyvärr ej att få den bänkad då den blev stulen nyligen men det fanns inte en 940 med ”gröna r o 19t” som åkte ifrån mig.

B230fk med h-profil o nya lager/ringar(original)
3” dp o avgas med racekatt o en japs
MLS packning o pinnbultad topp
KG T2 kamaxel i en 531 topp
Walbro 450lph in tank pump
Linjär Malpassi btr från kl
DO88 stora ic sats
Stora torque alu kylet från jspec
Bbl för finlir av bränsle
Ställbart kamdrev från jspec
Värre tändspole+kablar från KL
Värre koppling och hur mkt påkostat som helst i karossen med stag, coils osv men nu va det motor det gällde.

Nu till det roliga,
Följande är original 940LTT
Spridare
Grenrör (portat i turboflänsen)
Turbo 13c (portat insugssidan) 1,6bar
Tankade 98oktan med ca 15-25liter E85 per fulltank, gick o köra ren 98 också men blev aningen spikkänslig.
Avsvarvat o lättat pottsvänghjul från en GL automat då det sägs få aningen högre tändning av automat än manuell
Tändbox från en 940GL automat
Viking ecomax bränslechip

Alla som åkte med var väldigt skeptiska till setupen och hade väldigt svårt att tro på detta innan man öppnade huven. Behövs dock en fel trixande och uppstod mkt fel på vägen innan vi fick det att lira men gick som ett skott när det väl fungerade.

Vet att många säger att det är
Omöjligt att köra det laddtrycket med 13c och det är omöjligt o köra 300hk+ på originalspridare men det är så synd att vi inte han o bänka den för uppskattningsvis landa den på 260-280whp (strax över 300 i motorn) på väldigt mkt originalgrejjer.

Lovar dock att det finns både enklare och billigare sätt att komma upp i den effekten men det roliga va ju alla som sa att det inte gick ;)

Säkert glömt något men tror jag fick med det mesta [VICTORY HAND]️




Skickat från min iPhone med Tapatalk

_________________
Saab 9-5 1,9TiD -06
Saab 9-5 2,0ltt -05
Saab 9-5 2,3ftt -04
Volvo 164 B30a -70
Nissan Micra "micron" symaskinsmotor -94


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 12, 2018 8:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1476
FredrikSvensson skrev:
Här är en lite udda setup som funkade hur bra som helst men kunskapen för att få det att fungera sitter hos en annan person. Han tyvärr ej att få den bänkad då den blev stulen nyligen men det fanns inte en 940 med ”gröna r o 19t” som åkte ifrån mig.

B230fk med h-profil o nya lager/ringar(original)
3” dp o avgas med racekatt o en japs
MLS packning o pinnbultad topp
KG T2 kamaxel i en 531 topp
Walbro 450lph in tank pump
Linjär Malpassi btr från kl
DO88 stora ic sats
Stora torque alu kylet från jspec
Bbl för finlir av bränsle
Ställbart kamdrev från jspec
Värre tändspole+kablar från KL
Värre koppling och hur mkt påkostat som helst i karossen med stag, coils osv men nu va det motor det gällde.

Nu till det roliga,
Följande är original 940LTT
Spridare
Grenrör (portat i turboflänsen)
Turbo 13c (portat insugssidan) 1,6bar
Tankade 98oktan med ca 15-25liter E85 per fulltank, gick o köra ren 98 också men blev aningen spikkänslig.
Avsvarvat o lättat pottsvänghjul från en GL automat då det sägs få aningen högre tändning av automat än manuell
Tändbox från en 940GL automat
Viking ecomax bränslechip

Alla som åkte med var väldigt skeptiska till setupen och hade väldigt svårt att tro på detta innan man öppnade huven. Behövs dock en fel trixande och uppstod mkt fel på vägen innan vi fick det att lira men gick som ett skott när det väl fungerade.

Vet att många säger att det är
Omöjligt att köra det laddtrycket med 13c och det är omöjligt o köra 300hk+ på originalspridare men det är så synd att vi inte han o bänka den för uppskattningsvis landa den på 260-280whp (strax över 300 i motorn) på väldigt mkt originalgrejjer.

Lovar dock att det finns både enklare och billigare sätt att komma upp i den effekten men det roliga va ju alla som sa att det inte gick ;)

Säkert glömt något men tror jag fick med det mesta [VICTORY HAND]️




Skickat från min iPhone med Tapatalk


Gratulerar. Till att ha hittat ett svänghjul från en automat. Måste vara det som gav effekten.

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: tor jul 12, 2018 10:26 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
Inlägg: 642
Ort: Ljusdal
:hihi:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre jul 13, 2018 7:40 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: sön feb 24, 2008 1:45 am
Inlägg: 336
Ort: VBG
ball faktor.
svarar gött med automat svänghjul :lol:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör jul 14, 2018 11:26 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 530
Ort: lycksele
Att ladda 1,6 bar med en 13c är inga problem det enda posetiva torde väll dock va att man kan dumpa högre utanför korvkiosken :D
Effekten blir då inte högre än vid lägre tryck utan det blir bara värme och en kort vridpuckel.
Har själv sett bänkning där effekten sjunkit vid högre tryck än 1,3-1,4bar och motorn blir bara spik känslig och effekten kryper ner till strax över varvtalet för maxvrid (tror det var ca 235 ärliga hk då på vevaxeln så lite över 200 på hjulen)
Så det blir som att köra turbodiesel det suger iväg direkt turbon kommer igång men dör av direkt igen sedan.
Och spridarna klarar inte 300hk om du nu inte kör typ 10 bars bränsletryck...
Sen kan den säkert gå bättre än en 940 med 19t och r spridare men inte bättre än en sådan som går som den ska :wink:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 15, 2018 10:55 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 76
https://ibb.co/dbN3wy Klicka på länken om inte bilden syns
Bild
Till att börja med så är det inte många som verkligen försökt maxa sin 13C i bromsbänk och det skrevs angående 19T "när den går som den ska" - detta är ju en enormt viktig faktor - menar att det måste göras "som man ska" ifall man verkligen ska få ut max av en 13C också?


Enligt map så maxar den på 170 000 rpm (13G = 180 000) och hur mycket effekt den max flödar för, brukar som regel öka något när man höjer varvtalet (observera att axelns varvtal huvudsakligen bestämmer laddtrycket och inte flödet)


"öarna" i diagrammen visar verkningsgraden och ju lägre verkningsgrad man accepterar desto mer luft flödar det naturligtvis (och den blir varmare, men det går att lösa med stor I/C, i diagrammet är den "yttersta" ön på 60%- det är en röd linje ritad på 57% också.

Vad som också händer när verkningsgraden sjunker är att "kravet" på effekt till axeln ökar, vilket i sin tur gör att avgasmottrycket ökar (det är därför det lönar sig enormt mycket att porta turbons avgasutlopp, om man vill få en maxeffektökning)


I diagrammet är ritat med rött hur effektkapaciteten ökar när man höjer varvtalet (fast här är det inte höjt mer än vad som borde vara ok enligt tillverkaren, självklart kan man höja det långt mycket mera om man vill tumma på turbons livslängd)


Röda linjerna är (naturligtvis) estimerade och det är väldigt svårt att med exakthet säga vid vilket P/R som hjulet kommer att flöda mest, beroende på vingdesign så ska det enligt Trimförhållandet (differensen mellan hjulets inducer/exducer) ligga kring P/R 2.7 vid aktuellt Trim (Trim 57) Beräknar vi att det ligger där, så kommer flödet att öka mera än vad som ritats här (det är dumt att "överdriva" när man ritar en estimerad linje)


Man kan också använda den enkla "formeln" (inducerdia i mm gånger sig själv och sedan delat med faktor 6) vilken säger att man "enkelt" ska få ut 266 Hp på 98 oktan med denna storlek, kör man sedan E-85 så ökar verkningsgraden på motorn (även 4-ventilsteknik ökar verkningsgraden, samt även kompressionshöjning) med minst 10% (266x 1.1=292.6) och räknar man på den effekt som estimerats från diagrammet blir det 284 x 1.1=312.4


Det är helt riktigt noterat att maxeffekten hamnar på samma ställe som maxvridet (ungefär) i fall man pressar turbon till sitt yttersta, detta beror på att ju högre upp i motorns varvtalsregister man kommer, så ökar de mekaniska förlusterna och då sjunker effekten gradvis på veven (även om den teoretiskt ligger kvar likvärdigt en bra bit upp i registret) Ska man resonera så här, så lär man ange att man bara gör ett experiment, för ingen vill ju ha en motor som uppträder på det sättet i praktiken? (man bör ju i stället gå upp i turbostorlek)


På tal om turbostorlek, det är ju diametern på kompressorns inlopp som huvudsakligen bestämmer max-flöde. I denna tråd har det ju angetts att "inloppet portats" - det låter sig mycket väl göras, särskilt på små turbos och effektkapaciteten ökar rejält- lek med tanken att man svarvar upp diametern med 1.5mm: 41.5x41.5/6=287 (rejäl skillnad mot 266, från ovan?) Faktum är att det gör ännu mer nytta i praktiken för det mesta av flödet sker i hjulets periferi och där blir det ju helt öppet (kan flöda väldigt fritt)

Varför gör man inte alltid så? Verkningsgraden sjunker rejält på samtliga områden i registret (utom på absolut max eller "mer" än max) och turbon kommer ju då att spoola sämre (därför skriver jag att det låter sig göras på små turbos)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön jul 15, 2018 11:15 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 76
CÅ skrev:
Att ladda 1,6 bar med en 13c är inga problem det enda posetiva torde väll dock va att man kan dumpa högre utanför korvkiosken :D
Effekten blir då inte högre än vid lägre tryck utan det blir bara värme och en kort vridpuckel.
Har själv sett bänkning där effekten sjunkit vid högre tryck än 1,3-1,4bar och motorn blir bara spik känslig och effekten kryper ner till strax över varvtalet för maxvrid (tror det var ca 235 ärliga hk då på vevaxeln så lite över 200 på hjulen)
Så det blir som att köra turbodiesel det suger iväg direkt turbon kommer igång men dör av direkt igen sedan.
Och spridarna klarar inte 300hk om du nu inte kör typ 10 bars bränsletryck...
Sen kan den säkert gå bättre än en 940 med 19t och r spridare men inte bättre än en sådan som går som den ska :wink:


När det kördes i bänken, kommer du ihåg vad det användes för I/C och mättes det nåt tryckfall över den?
235 Hp är väldigt lite på en sådan turbo och borde gå att få redan på 95 oktan och med stor säkerhetsmarginal mot spikning.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån jul 16, 2018 4:09 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön okt 26, 2014 6:25 pm
Inlägg: 1476
Har kanske volvo automatsvänghjul också?

_________________
//MartinL


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 45 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2, 3  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 6 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010