B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k mil?
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k
Jag har/hade kört ur den lite med 3 armade biltema verktyget. kollat ringgap på de nya ringarna & stoppat ihop den igen. Kolvarnas spel behöver du inte ojja över såvida de inte börjar bli 10/100+. Däremot ska man kolla ringlanden på kolvarna. Förgasarmotorerna speciellt som i regel börjar gå fett med högre mil (sliten nål i gasaren) sliter ut ringlandet i kolven då soppan tvättar bort den lilla oljan som finns där. Drabbar främst övre ringen. Då blir dom rätt otäta. FK motorer som buskörts av ungdomar brukar åxå få rätt slitet ringland, beror nog dels på fetare blandning på last samt det extra trycket som blir iom spik etc som dom inte uppmärksammar.
Motorn jag pulade ihop till 245an min är ett sugisblock med nya sugiskolvar, ingen borrning bara vedbodhorning, mätning av ringgap etc.
kör den på 1.9bars ladd & åker mobil new life Ow40 då det finns på kran på jobbet
sista oljebytet hade jag kört 850ish mil & det hade gått 1/3 på stickan så typ 3-3.5dl olja. Prova göra det med en Audi
ska du bygga sugis på 160hk så kör du blocket du har, i med nya ringar & lager.
mina 5 öre!
Motorn jag pulade ihop till 245an min är ett sugisblock med nya sugiskolvar, ingen borrning bara vedbodhorning, mätning av ringgap etc.
kör den på 1.9bars ladd & åker mobil new life Ow40 då det finns på kran på jobbet
sista oljebytet hade jag kört 850ish mil & det hade gått 1/3 på stickan så typ 3-3.5dl olja. Prova göra det med en Audi
ska du bygga sugis på 160hk så kör du blocket du har, i med nya ringar & lager.
mina 5 öre!
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k
Fast 2 taktare är ju inte så känsliga för lite bensin i oljan.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k
Tvåtaktare har ingen olja i motorn, den har oljeblandad bensin.
Mvh Jonas E
Mvh Jonas E
- Robert Markström
- Forumsberoende
- Inlägg: 2098
- Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
- Ort: Luleå
Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k
Och går oftast inte 30k+ mil heller
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Tråd - http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;
TfnNr: 073-844-21-26
///Robban
Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k
Det här var intressant då jag funderar på samma sak. Men med en liten faktor till. Jag har en penta vev som jag tänkte köra med Volvo kolvar utan att borra. Blocket är slitet max 3-4 hundringar men har förstått att det är känsligt när man ökar slaget. Hur gör man då? Honar bort vändkanter i "proffs maskin" ?
Det här borde ju vara vanligt situation med alla folkrace maskiner som går med Kina vevar nuförtiden.
Det här borde ju vara vanligt situation med alla folkrace maskiner som går med Kina vevar nuförtiden.
Roger
Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k
Vändkantena måste bort iaf och bästa är ju att hona bort dom.
Annars blir det skrot av ringlanden då kolvarna helt enkelt bryts sönder då översta kolvringen går förbi vändkanten.
Har hört om iaf 2 fall där folkracebilar köpts på bud trots haveri pga stora förgasare och andra dyra synliga delar mm då haverierna orsakats av det.
Dom motorerna har troligen gått premiärtävling då så efter några minuter på lite varv har det varit färdigkört.
Annars blir det skrot av ringlanden då kolvarna helt enkelt bryts sönder då översta kolvringen går förbi vändkanten.
Har hört om iaf 2 fall där folkracebilar köpts på bud trots haveri pga stora förgasare och andra dyra synliga delar mm då haverierna orsakats av det.
Dom motorerna har troligen gått premiärtävling då så efter några minuter på lite varv har det varit färdigkört.
Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k
Bra info. Kul att så många skriver
Jag hörde med lokala motorverkstaden idag angående hur mycket material som avverkas vid honing. Enligt dom 2-3 hundradels mm. Priset för honing eller hening som det står i verkstadshandböcker, 600 kr.
96,05 var mitt största mått. Då hamnar det teoretiskt på 96,08 mm och borret var inom 96,01-96,02 original.
Går ju säkert säga att dom får köra försiktigt, alternativet är väl att hona själv så kan man mäta och se allt eftersom. Men visst borde det bli bättre att lämna in, kanske till och med gör cylindrarna lite mindre ovala?
Jag hörde med lokala motorverkstaden idag angående hur mycket material som avverkas vid honing. Enligt dom 2-3 hundradels mm. Priset för honing eller hening som det står i verkstadshandböcker, 600 kr.
96,05 var mitt största mått. Då hamnar det teoretiskt på 96,08 mm och borret var inom 96,01-96,02 original.
Går ju säkert säga att dom får köra försiktigt, alternativet är väl att hona själv så kan man mäta och se allt eftersom. Men visst borde det bli bättre att lämna in, kanske till och med gör cylindrarna lite mindre ovala?
Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k
Ska man hona bort vändkanten och hona en cylinder rund måste man ha en riktig honingsmaskin inget som går göra med något man sätter i skruvdragaren det enda man kan göra med ett sådant verktyg är att repa upp cylinderväggen så olja fäster och kolvringarna får slitas in.
Dock kan jag inget om hur man ställer in honingshuvudet på en riktig maskin och hur mycket borrmåttet ökar från det största uppmätta innan honing i en sliten cylinder tills efter om det ska bli helt runt.
Men det är iaf ett jobb man måste leja bort om man inte har en väldigt trevlig maskinpark till förfogande.
Dock kan jag inget om hur man ställer in honingshuvudet på en riktig maskin och hur mycket borrmåttet ökar från det största uppmätta innan honing i en sliten cylinder tills efter om det ska bli helt runt.
Men det är iaf ett jobb man måste leja bort om man inte har en väldigt trevlig maskinpark till förfogande.
Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k
Sant. Men det är ändå nåt jag funderat över till och från. Kör tvåtaktare hela dagarna.Robert Markström skrev:Och går oftast inte 30k+ mil heller
Re: B230, finns det block som klarar grönbok-spec trots 20k
Bläddrar just nu i grönboken för 2-litersmotorn B200 (volvo 360 m.fl.) och där står det ”om slitaget uppgår till 0,10 mm måste cylinderloppen honas (om motorn har normal oljeförbrukning.)” Feltrycksnisse måste varit framme i nån av böckerna, troligen i B230-boken där det står 0,01 mm