Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons nov 14, 2018 5:02 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2
Författare Meddelande
InläggPostat: ons okt 17, 2018 7:49 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2094
Ort: Luleå
Jag har/hade kört ur den lite med 3 armade biltema verktyget. kollat ringgap på de nya ringarna & stoppat ihop den igen. Kolvarnas spel behöver du inte ojja över såvida de inte börjar bli 10/100+. Däremot ska man kolla ringlanden på kolvarna. Förgasarmotorerna speciellt som i regel börjar gå fett med högre mil (sliten nål i gasaren) sliter ut ringlandet i kolven då soppan tvättar bort den lilla oljan som finns där. Drabbar främst övre ringen. Då blir dom rätt otäta. FK motorer som buskörts av ungdomar brukar åxå få rätt slitet ringland, beror nog dels på fetare blandning på last samt det extra trycket som blir iom spik etc som dom inte uppmärksammar.


Motorn jag pulade ihop till 245an min är ett sugisblock med nya sugiskolvar, ingen borrning bara vedbodhorning, mätning av ringgap etc.
kör den på 1.9bars ladd & åker mobil new life Ow40 då det finns på kran på jobbet :wink:
sista oljebytet hade jag kört 850ish mil & det hade gått 1/3 på stickan så typ 3-3.5dl olja. Prova göra det med en Audi :hihi:

ska du bygga sugis på 160hk så kör du blocket du har, i med nya ringar & lager.

mina 5 öre!

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre okt 19, 2018 5:52 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Inlägg: 851
Ort: Bjurholm
Fast 2 taktare är ju inte så känsliga för lite bensin i oljan.

_________________
// Daniel Similä
242 turbo -76 busbil, dubbla SU, eget insug och hx35.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 21, 2018 9:54 am 
Online
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Inlägg: 163
Tvåtaktare har ingen olja i motorn, den har oljeblandad bensin.
Mvh Jonas E


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön okt 21, 2018 1:07 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: mån maj 29, 2006 4:00 am
Inlägg: 2094
Ort: Luleå
Och går oftast inte 30k+ mil heller :)

_________________
16V/HX40 billet/filat lite överallt & vems. 540hp & 566Nm på naven @ 1.5 bar

Tråd - viewtopic.php?f=21&t=56489" onclick="window.open(this.href);return false;

TfnNr: 073-844-21-26
///Robban


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 22, 2018 10:54 am 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: mån mar 10, 2014 4:12 pm
Inlägg: 25
Ort: Kumla
Det här var intressant då jag funderar på samma sak. Men med en liten faktor till. Jag har en penta vev som jag tänkte köra med Volvo kolvar utan att borra. Blocket är slitet max 3-4 hundringar men har förstått att det är känsligt när man ökar slaget. Hur gör man då? Honar bort vändkanter i "proffs maskin" ?
Det här borde ju vara vanligt situation med alla folkrace maskiner som går med Kina vevar nuförtiden.

_________________
Roger


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 22, 2018 3:08 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 522
Ort: lycksele
Vändkantena måste bort iaf och bästa är ju att hona bort dom.
Annars blir det skrot av ringlanden då kolvarna helt enkelt bryts sönder då översta kolvringen går förbi vändkanten.
Har hört om iaf 2 fall där folkracebilar köpts på bud trots haveri pga stora förgasare och andra dyra synliga delar mm då haverierna orsakats av det.
Dom motorerna har troligen gått premiärtävling då så efter några minuter på lite varv har det varit färdigkört.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 22, 2018 4:32 pm 
Offline
Lite mer laddtryck

Blev medlem: tis maj 19, 2015 9:54 pm
Inlägg: 10
Bra info. Kul att så många skriver :)

Jag hörde med lokala motorverkstaden idag angående hur mycket material som avverkas vid honing. Enligt dom 2-3 hundradels mm. Priset för honing eller hening som det står i verkstadshandböcker, 600 kr.

96,05 var mitt största mått. Då hamnar det teoretiskt på 96,08 mm och borret var inom 96,01-96,02 original.

Går ju säkert säga att dom får köra försiktigt, alternativet är väl att hona själv så kan man mäta och se allt eftersom. Men visst borde det bli bättre att lämna in, kanske till och med gör cylindrarna lite mindre ovala?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 22, 2018 5:30 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 19, 2008 11:17 pm
Inlägg: 522
Ort: lycksele
Ska man hona bort vändkanten och hona en cylinder rund måste man ha en riktig honingsmaskin inget som går göra med något man sätter i skruvdragaren det enda man kan göra med ett sådant verktyg är att repa upp cylinderväggen så olja fäster och kolvringarna får slitas in.
Dock kan jag inget om hur man ställer in honingshuvudet på en riktig maskin och hur mycket borrmåttet ökar från det största uppmätta innan honing i en sliten cylinder tills efter om det ska bli helt runt.
Men det är iaf ett jobb man måste leja bort om man inte har en väldigt trevlig maskinpark till förfogande.


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: mån okt 22, 2018 7:14 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Inlägg: 851
Ort: Bjurholm
Robert Markström skrev:
Och går oftast inte 30k+ mil heller :)

Sant. Men det är ändå nåt jag funderat över till och från. Kör tvåtaktare hela dagarna.

_________________
// Daniel Similä
242 turbo -76 busbil, dubbla SU, eget insug och hx35.


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 24 inlägg ]  Gå till sida Föregående  1, 2

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 3 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010