Hej,
s40 4 cyl(1,9 liter) Körs på E85. Mekaniska lyftare, hårdare fjädrar, ej portad och
GT3071R-
"Turbin Trim 90 Ind 56,5mm Exd 53,6mm A/R 0,86 Avgas in T25 Avgas ut v-band
Kompressor Trim 56 Exd 71mm Ind 53,1mm A/R 0,50 Kompressorinlopp 100 Kompressorutlopp "
Har 2 frågor:
1, Hur jag skall ställa om kamaxlarna för att "dra" igång turbon lite tidigare?
2, Kan wastegaten tjuvöppna och även ha svårt att ladda högre än 1.5bar pga klen fjäder? Har bytt tryckklocka till glt 1bar nu ( 0,6 tidigare),
Funderar på att avancera insugskammen nån grad är det rätt tänkt? Marginal mot kolv finns och vakuum ligger på -0.7 på tomgång..
Har provtryckt och inga direkta läckage..
Dessa kamaxlar är omslipade med ~265 dur 9,1mm lyft (1mm TDC på båda allt enligt kamsliparens rek)
Original komp 8.5:1 dock planad topp ca 1mm
Bromspapperet visar,
Dom 2 övre strecken är på 1.5bar (ca 1,2bar 7500rpm)
Dom 2 nedre strecken är på glt 0.6 bar
Tanken är att mappa om senare mot sommaren men vill justera å gatmappa lite innan:)
Med vänlig hälsning bengt
Justera kamaxlar för tidigare vrid
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: Justera kamaxlar för tidigare vrid
Jag hade provat att först dra fram avgas kammen något, prov kör. Om du inte märker någon skillnad så ställ tillbaks kammarna där dom stod, flytta fram den kam som gör att du får mindre nockvinkel typ gå från 112 grader nock till 108 i nock.
/Jonas E
/Jonas E
Re: Justera kamaxlar för tidigare vrid
Hej å tack för svar.
Om vi utgår ifrån att kammarna har samma nockvinkel,
ska jag dra isär eller dra ihop kammarna för att minska nockvinkeln?
Om vi utgår ifrån att kammarna har samma nockvinkel,
ska jag dra isär eller dra ihop kammarna för att minska nockvinkeln?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 281
- Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Re: Justera kamaxlar för tidigare vrid
Jeg tror det er er best å gjøre som du selv skrev. Mer advance på innsug.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 246
- Blev medlem: fre okt 09, 2015 5:59 pm
Re: Justera kamaxlar för tidigare vrid
Nockvinkel = vinkeln mellan insugsnock och avgasnock, ju mindre nockvinkel desto mer överlapp vid öd.rudarmy skrev:Hej å tack för svar.
Om vi utgår ifrån att kammarna har samma nockvinkel,
ska jag dra isär eller dra ihop kammarna för att minska nockvinkeln?
/Jonas E