Lite frågor omkring mitt bygge...
Re: Lite frågor omkring mitt bygge...
vilket konpressionsförhållande tycker ni att jag bör lägga mig på?
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Lite frågor omkring mitt bygge...
Har börjat förbereda mig för att plocka ihop motorn.
Jag undrar vart jag kan hitta toleranser för montering?
Lagerspel, åtdragningsmoment, diameter på cylinder osv.
Volvos verkstadshandbok verkar vara svår att få tag i.
Jag undrar vart jag kan hitta toleranser för montering?
Lagerspel, åtdragningsmoment, diameter på cylinder osv.
Volvos verkstadshandbok verkar vara svår att få tag i.
Okej, varför?DreRacing@ skrev:8.5
Re: Lite frågor omkring mitt bygge...
Volvos gröna är väl absolut enklast att få tag på?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Lite frågor omkring mitt bygge...
Jag har då inte lyckats på Google.The skrev:Volvos gröna är väl absolut enklast att få tag på?
B234 och D24 har jag hittat men inte b230
Re: Lite frågor omkring mitt bygge...
Delar med mig utav lite toleranser jag har hittat.
Ursäkta dom stora bilderna men man vill ju kunna se...
Ursäkta dom stora bilderna men man vill ju kunna se...
Re: Lite frågor omkring mitt bygge...
Mina vevstakar kom nyss.
Kina H-Profil.
Alla väger inom +/- 1 gram men det verkar som att diametern på lagersätet är lite orund.
Skiljer cirka en hundradel beroende på vart man mäter.
Lite tightare på vissa fläckar.
Jag undrar om ovalitet/konicitet skall mätas med lagrena monterade i staken?
Dvs stoppa i de nya glidlagrena åt dra åt med rätt moment och sen mäta invändigt.
Kan tänka mig att "ovaliteten" på någon hundradel jämnas ut då.
Eller måste även sätet vara perfekt rund? Annars kommer ju portioner av lagret ligga i luften.
Jag kanske övertänker det här...
Kina H-Profil.
Alla väger inom +/- 1 gram men det verkar som att diametern på lagersätet är lite orund.
Skiljer cirka en hundradel beroende på vart man mäter.
Lite tightare på vissa fläckar.
Jag undrar om ovalitet/konicitet skall mätas med lagrena monterade i staken?
Dvs stoppa i de nya glidlagrena åt dra åt med rätt moment och sen mäta invändigt.
Kan tänka mig att "ovaliteten" på någon hundradel jämnas ut då.
Eller måste även sätet vara perfekt rund? Annars kommer ju portioner av lagret ligga i luften.
Jag kanske övertänker det här...
Re: Lite frågor omkring mitt bygge...
Ja man kanske inte hittar dem gratis, men de säljs ju ofta på tradera för någon struntsumma.ainok skrev:Jag har då inte lyckats på Google.The skrev:Volvos gröna är väl absolut enklast att få tag på?
B234 och D24 har jag hittat men inte b230
Om hålet inte är runt så blir det inte ett dugg rundare med lager monterade.
Vad mäter du med?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10192
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Lite frågor omkring mitt bygge...
rundheten i staken MÅSTE mätas med bultarna dragna med rätt moment.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Re: Lite frågor omkring mitt bygge...
Nej det händer ju inget magiskt med hålet bara för att man lägger ner ett lager, men felet torde bli mindre på lagerytan än lagersätet. Pga mindre diameter.The skrev:Om hålet inte är runt så blir det inte ett dugg rundare med lager monterade.
Vad mäter du med?
Jag antar att den konkreta frågan är om ovaliten ska mätas med lagret i eller ur.
Jag mäter med invändig trepunkts mic och tvåpunkts och det är med tvåpunktarn jag ser felet.
[/quote]Kadett4wd skrev:rundheten i staken MÅSTE mätas med bultarna dragna med rätt moment.
Jodå det läste jag mig till. Satte stakarna en och en i skruvstäd med alu backar och drog det momentet tillverkaren önskade, sen mätte jag.
Frågan är om man kan lita på att ARP 2000 bultarna dom har skickat med är äkta.
Börjar betvivla det.
Jag ska prova att kalibrera momentnyckel och kalibrera micarna igen och se om det blir bättre...
Differensen jag mäter upp bör dock bli exakt samma även med kalibrerade micar tänker jag.
Nåväl. Det värsta som kan hända är att jag får skicka tillbaka skiten.
Om så är fallet, vart köper jag stakar i Sverige som håller måtten?
Det där som KL, LG Speed, LMR och alla dom här säljer kommer väl antagligen från samma fabrik jag köpte hos nu?
Autoverdi ligger 2 kilometer hemifrån men där har jag inte råd att handla.
Får väl pausa projektet lite tills jag har råd med schyssta grejer om inget annat.
Re: Lite frågor omkring mitt bygge...
De stakar jag mätt i cmm har legat på 1-3 hundringar orundhet i storänden (beg original + Kina h-profil).
Om jag inte minns fel så är förslitningsgräns på en Volvo rödblock vevlagertapp 7 hundringar
Om jag inte minns fel så är förslitningsgräns på en Volvo rödblock vevlagertapp 7 hundringar
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Re: Lite frågor omkring mitt bygge...
Kan förslitningsgränsen på 7 hundradelar kan översättas till acceptabel orundhet?The skrev:De stakar jag mätt i cmm har legat på 1-3 hundringar orundhet i storänden (beg original + Kina h-profil).
Om jag inte minns fel så är förslitningsgräns på en Volvo rödblock vevlagertapp 7 hundringar
Jag kan tänka mig att det är värre om en passning är onormalt tight på en viss punkt än stor på en perfekt koncentrisk diameter.
Återigen jag kanske övertänker det här.
Att förstå hur man ska ställa sig inför sina mätresultat just i en bilmotor kräver nog att man har vart med i leken ett bra tag. Det här är min första motorrenovering....
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Lite frågor omkring mitt bygge...
Jag brukar återanvända lager som inte ser allt för vidriga ut. Hellre för stort spel än för litet när man trimmar och saker börjar åla sig vid höga varv och cylindertryck. Om man mäter upp sitt lagerspel och anger vilken temperatur på oljan man ska köra kan man köpa olja med lämplig tjocklek.
Om man tänker att Volvo satt 7hundringar till slitagegräns så tycker jag det låter som ett rimligt förslag på spel. Har aldrig haft problem med lager i en rödblock med detta arbetssättet. Oljan bär inom marginalerna som Volvo satt och det värsta som kan hända är ju metall kontakt pga att antingen för tight spel eller något oljefel såsom för hög temp så oljan tappat bärkraften
Om man tänker att Volvo satt 7hundringar till slitagegräns så tycker jag det låter som ett rimligt förslag på spel. Har aldrig haft problem med lager i en rödblock med detta arbetssättet. Oljan bär inom marginalerna som Volvo satt och det värsta som kan hända är ju metall kontakt pga att antingen för tight spel eller något oljefel såsom för hög temp så oljan tappat bärkraften
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl
Re: Lite frågor omkring mitt bygge...
Jasså du återanvände lager? Den tanken slog mig inte.dundersmurfen skrev:Jag brukar återanvända lager som inte ser allt för vidriga ut. Hellre för stort spel än för litet när man trimmar och saker börjar åla sig vid höga varv och cylindertryck. Om man mäter upp sitt lagerspel och anger vilken temperatur på oljan man ska köra kan man köpa olja med lämplig tjocklek.
Om man tänker att Volvo satt 7hundringar till slitagegräns så tycker jag det låter som ett rimligt förslag på spel. Har aldrig haft problem med lager i en rödblock med detta arbetssättet. Oljan bär inom marginalerna som Volvo satt och det värsta som kan hända är ju metall kontakt pga att antingen för tight spel eller något oljefel såsom för hög temp så oljan tappat bärkraften
Jag har köpt nya Glyco.
Oljan tänkte jag köra 5w50 helsyntet från biltema. Den kommer varmt rekommenderad från flera i ”branschen”. Byte var 500:e mil
Jag har gett mig på att hena.
Jag har cylinder klassningarna C på 1 och 4 och D på dem i mitten.
Har tagit bort några tusendelar (mindre än 5) och ligger på ca
1. 96,015
2. 96,02
3. 96,02
4. 96,015
Måtten är tagna precis under övre vändläge.
Alla är något mindre längst ner ca 3 tusendelar mindre.
Har försökt efterapa heningsmönster jag har blivit rekommenderad.
Henade tills jag inte längre kände vändkanten men man ser den ju fortfarande.
Ska jag hena bort den helt och hållet?
Ser ”kryssen” bra ut?
Jag kör med stenar och enorma mängder WD40
https://imgur.com/a/NDTl97T
- dundersmurfen
- Forumsberoende
- Inlägg: 1496
- Blev medlem: tor jun 12, 2008 2:55 pm
- Ort: BjörnL Uddevalla
Re: Lite frågor omkring mitt bygge...
Loppen ser bra ut.
Har återanvänt lager i alla rödblock jag byggt utan problem inte bara ett..
Ta inte för mycket om du har en sådan där billig henare det brukar bli mer och mer orunt, men det har du ju koll på som du mäter
Finns bättre henare som man spänner ut med skruv då blir det inte problem med orundhet på samma sätt om man vill ta lite mera
Har återanvänt lager i alla rödblock jag byggt utan problem inte bara ett..
Ta inte för mycket om du har en sådan där billig henare det brukar bli mer och mer orunt, men det har du ju koll på som du mäter
Finns bättre henare som man spänner ut med skruv då blir det inte problem med orundhet på samma sätt om man vill ta lite mera
Mera brus i kubbarna! Bromsar/ mappar för öl