Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: sön okt 20, 2019 10:55 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Turbo beräknings app
InläggPostat: ons okt 09, 2019 8:10 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis jun 17, 2014 8:11 am
Inlägg: 169
Hittade denna här appen för att beräkna Turboagreggat, finns till Android och iPhone.

Den beräknar laddtryck, trim och hk på kompressorn och mottryck och trim på turbinen baserat på inducer och exducer.

Någon som testat den?
Tycker det verkar stämma bra.

https://sites.google.com/view/turbocalc/start

_________________
Mvh
//C

https://dieselsnigeln.blogspot.se


Senast redigerad av Smuggler lör okt 12, 2019 10:43 am, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo beräknings app
InläggPostat: ons okt 09, 2019 10:28 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1638
Ort: Skelleftehamn
Kanske för att det är samma uträkning som jag spammat i forumet för att lära ut ett antal gånger ;)

viewtopic.php?f=11&t=19478

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo beräknings app
InläggPostat: tor okt 10, 2019 9:09 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9499
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
sådär enkelt är det inte längre med moderna impellrar och turbiner.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo beräknings app
InläggPostat: fre okt 11, 2019 8:36 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1638
Ort: Skelleftehamn
Största skillnaden nu är att alla kör E85 och för det måste man lägga till 10% effekt mot bensin

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo beräknings app
InläggPostat: fre okt 11, 2019 8:58 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9499
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
kolla xonarotors nyaste turbin, den flödar långt bättre än andra på samma mått.

Bild

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo beräknings app
InläggPostat: fre okt 11, 2019 1:47 pm 
Offline
För mycket laddtryck
Användarvisningsbild

Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
Inlägg: 263
Ort: Torslanda
Kadett4wd skrev:
sådär enkelt är det inte längre med moderna impellrar och turbiner.

Duger det inte för "lekmän"? isåfall har du en annan formel man kan använda? eller en annan metod?

_________________
mvh! Jonathan Hall


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo beräknings app
InläggPostat: fre okt 11, 2019 2:51 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9499
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag har ingen formel, och ja det kanske duger åt lekmän.
Men ska man matcha en turbo ska man ju kika på motorns flöde, effektivitet mm mm.
Och sedan matcha det med flöden och effektivitet på turbin och impeller samt hus, samt matcha det mot användningsområde.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo beräknings app
InläggPostat: fre okt 11, 2019 7:11 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 380
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Kadett4wd skrev:
sådär enkelt är det inte längre med moderna impellrar och turbiner.

Med kompressorhjulet är det faktiskt sådär enkelt även nu, vad man måste tänka på är dock att det är viktigt att även "väga in" laddtrycksnivån, många moderna kompressorhjul är "duktigare" än gamla när det kommer till rejält höga tryck, detta gör att effekten totalt sett blir högre i de flesta fall men formeln stämmer förvånansvärt bra på kompressorsidan.
Big Al tar upp en viktig sak och egentligen handlar det om motorns verkningsgrad, detta måste man alltid kompensera för vad man än tar för avancerad formel.
Inducer i mm x sig själv och delat med faktor 6 ger effekten i HP som kompressorhjulet räcker till, detta stämmer på en 2-ventilsmotor som är någorlunda seriöst byggd och mappad på 98 oktan, skall man sedan räkna på en 4-ventil så går det att komma runt 5-10% längre och samma med etanol (ytterligare 5-10%)

På turbinsidan är det en helt annan sak, exducer x sig själv delat med faktor 5 ger en maxeffekt som det rimligen går att uppnå med den turbinen men det betyder inte att man ska åka med så liten (om ni tittar vad jag skrivit förr så ska turbinen vara så stor som möjligt, detta ger alltid ett bättre resultat)
Anle
dningen till att det blir helt galet på turbinsidan är att vi inte kan förutsäga vilket laddtryck som gäller och drar man detta till sin spets så kan vi ju tänka oss det 60-1 hjul du hänvisar till nyligt i annan tråd då kan detta sitta på en stor motor med lågt laddtryck och den mesta energin försvinner genom wastegate medan en annan set-up kör med nästan stängd och skyhöga ladd.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo beräknings app
InläggPostat: fre okt 11, 2019 7:26 pm 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 380
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Kadett4wd skrev:
kolla xonarotors nyaste turbin, den flödar långt bättre än andra på samma mått.


(se bild i ursprungsinlägget ovan)
Så där är det helt ok att göra när man flowpreppar en turbo men vid nytillverkning vinner man inte ett jota. På kompressorsidan vinner man på att göra så här och det beror på att hastigheten på den inkommande luften är avgörande för hur turbon uppträder under spool (man skall alltid ha minsta möjliga inducerdiameter till givet effektmål för att uppnå bredast möjliga register)
Turbinen fungerar inte likadant, den utvinner energi både på inducer och exducer och tar man bort blad så kommer den visserligen att flöda mer men verkningsgraden sjunker så den kräver också större genomströmning för att ge tillräckligt till kompressorn.

Tillverkarna gör sånt här i marknadsföringssyfte och det rätta sättet att effektivisera turbinen är att öka exducerdiametern. Ytterligare en sak man ser på bilden är att "basen" på bladen är alldeles för tjock, så ser det väl inte ut på Xonas andra turbinhjul? De hjul som har mest av detta "tjocka otyg" är Garrett GT av äldre typ och Turbonetics/Precisions motsvarande hjul (Precision Gen 2 har "rättat till" detta fel)

När man går upp i diameter på turbin så kan man följa med och göra husets A/R mindre då kommer man att få en turbo med bredare register, gör man bara som på bilden så får man inte mycket ökning av registret utan mest en flytt uppåt på bekostnad an botten.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo beräknings app
InläggPostat: fre okt 11, 2019 10:16 pm 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: fre okt 11, 2019 8:32 pm
Inlägg: 2
Ort: Stockholm
Big Al skrev:
Största skillnaden nu är att alla kör E85 och för det måste man lägga till 10% effekt mot bensin


Jag har knåpat ihop appen och fått formlerna och info via en turbo-polare samt diverse webbsidor. Men menar du att man skulle kunna lägga till E85 och addera 10% på HP? Det är enkelt att lägga till. Skulle det vara användbart för flera tror du?
Nog för att att jag tror på dig, men finns det källor på det också, dvs går det visa att det stämmer på något sätt?

Vilka det andra formler eller beräkningar skulle ni/man vilja ha lättillgängliga via en app?
Är det något man skulle vilja ha som komplement till det som finns med idag?

Den närmaste planen är att lägga till Inch och Psi för de som behöver det (och kanske kW eller används det förresten)?

Ni är välkomna med idéer för vi vill absolut utveckla appen :-)
Jag personligen kan fippla med app-koden men har ingen större turbo-kunskap än så länge (still learning).

_________________
--
Anders O, - Jag minns första gången jag åkte Saab 900 Turbo (200 knyck på E4'an vid Teg, Umeå), superimpad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo beräknings app
InläggPostat: fre okt 11, 2019 11:33 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1638
Ort: Skelleftehamn
Turbocharger skrev:
Jag har knåpat ihop appen och fått formlerna och info via en turbo-polare samt diverse webbsidor. Men menar du att man skulle kunna lägga till E85 och addera 10% på HP?

Precis så! (dock gäller det nog bara på kompressorn, turbin vet jag inte av någon som bottnat på E85..än)

Turbocharger skrev:
Det är enkelt att lägga till. Skulle det vara användbart för flera tror du?

Jo det tror jag då de flesta idag har glömt bort att E85 faktiskt ger 10% mer motför bensin då "alla" kör med sprit numera.

Turbocharger skrev:
Nog för att att jag tror på dig, men finns det källor på det också, dvs går det visa att det stämmer på något sätt?

Jag har bänkpapper på samma bil med 2 olika bränslen (98okt och E85) samma dag i bänken det skiljer nästan exakt 10% mer effekt över hela registret, sen såklart andra bänkningar också på sprit men inte lika bra A-B-A test på dem. Kan skicka om du vill.

Jag har t.ex uträkningarna för effekt kontra turborestriktor också om du är sugen? Den är mkt simpel inducer*inducer/3.5
dock tycker jag inte den är 100%ig då det bara är riktigt bra byggda wrc/grp a(t.ex) maskiner som stämmer på den

Kul att du dök upp här förresten!

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo beräknings app
InläggPostat: lör okt 12, 2019 12:37 am 
Offline
För lite laddtryck

Blev medlem: fre okt 11, 2019 8:32 pm
Inlägg: 2
Ort: Stockholm
Big Al skrev:
Kanske för att det är samma uträkning som jag spammat i forumet för att lära ut ett antal gånger ;)

viewtopic.php?f=11&t=19478


Jaha, det var som tusan, vilke slump :D Det visste jag inte, men kul! Den verkar väl spridd också, så du har gjort ett bra jobb då :-). Men finns det någon vetenskap bakom formeln, som man kan läsa på lite om? Jag har sett liknande formler som ger nästan samma resultat men som har lite andra ingångsvärden, bl a en som ger omkring 7% skillnad mot denna formel.

Har du möjligen andra bra formler på lut som kan vara användbara för flera turbo-intresserade i en sån här app?
Eller bra webbsidor med bra formler som man kan läsa och hitta lite inspiration ifrån?

_________________
--
Anders O, - Jag minns första gången jag åkte Saab 900 Turbo (200 knyck på E4'an vid Teg, Umeå), superimpad.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo beräknings app
InläggPostat: lör okt 12, 2019 9:10 am 
Offline
För mycket laddtryck

Blev medlem: ons feb 20, 2013 10:50 am
Inlägg: 247
Det gir vel ingen mening å regne på inducerdiameter ? De fleste turboaggregat har jo en HK- rating og mange har jo også kompressormapper. Prøv evt BorgWarner MatchBot.


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo beräknings app
InläggPostat: lör okt 12, 2019 9:26 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9499
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
inducerdiam och dess regel mellan tummen och pekfingret är väldigt diffus.
Beroende på hur stor hubben är på impellern kan man gå miste om viktig bladlängd.
Nyare impellrar har de minskat hubdiam på för att mer dra nytta av given area man har.
Och ja jag vet om en del gjort infantila tester om var luften 'helst' vill gå mot bladen.
De påstår då att luften helst vill gå i mitten av bladet och utåt mot nära periferin av bladet.
Det beror ju enkelt på att undertrycket är störst där, men om man ökar bladlängden inåt kan man helt enkelt få en större area därute som skapar undertryck och drar in luft, man flyttar således 'in centrum' på vingen.

_________________
///AMG
Sillyseason is back!
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
 Inläggsrubrik: Re: Turbo beräknings app
InläggPostat: lör okt 12, 2019 12:16 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: sön maj 22, 2005 11:11 pm
Inlägg: 1638
Ort: Skelleftehamn
Turbocharger skrev:
Big Al skrev:
Kanske för att det är samma uträkning som jag spammat i forumet för att lära ut ett antal gånger ;)

viewtopic.php?f=11&t=19478


Jaha, det var som tusan, vilke slump :D Det visste jag inte, men kul! Den verkar väl spridd också, så du har gjort ett bra jobb då :-). Men finns det någon vetenskap bakom formeln, som man kan läsa på lite om? Jag har sett liknande formler som ger nästan samma resultat men som har lite andra ingångsvärden, bl a en som ger omkring 7% skillnad mot denna formel.

Har du möjligen andra bra formler på lut som kan vara användbara för flera turbo-intresserade i en sån här app?
Eller bra webbsidor med bra formler som man kan läsa och hitta lite inspiration ifrån?


Nu ska jag inte ta cred från han som gjort formeln (Martin Palm) men vetenskapen bakom var att han ville ha en enkel uträkning för att veta vad kompressor eller turbin klarade av/var gjorda för. Efter att tagit fram och provat endel olika formler så ansåg han att denna stämde bra mot flera bänkpapper helt enkelt.

Du kan kanske lägga till owasteat maximalflöde på turbinen om det är intressant? (exduser*exduser/8)

Annars det senaste som jag och Martin försökt "ge ut" är att räkna på Newtonmeter per bar laddtryck och cylindervolym. Vridmoment i Nm / (Laddtryck i absoluttryck i bar / Motorvolym i Liter)
Anledningen är att se hur bra turbon stämmer mot motorn, motorn ska ge ungefär samma Nm per bar som det oktantal på bränslet man åker på detta utgår från en 4cyl 2L motor (sjunker på större cylindrar och höga laddtryck, har dock inte förbättrat formeln för detta ännu)

Har i övrigt många formler liggandes, allt från uträkning av motoreffekt från bänkning på rullar till avstämning av insugsrör, räkna ut kopplingsmoment osv osv
Är mer vad du är sugen på :)

_________________
Turboladdare är för folk som inte kan bygga motorer /Keith Duckworth


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 18 inlägg ]  Gå till sida 1, 2  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 4 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010