Jag ska i framtiden bygga en motor till min blivande rallybil som är en Golf 4.
Tanken är att motorn ska vara en 2L 20v sugmotor med bra ork för nya grupp H och jag har Golf 4 kitcar som inspiration.
Motor-modell: 2l 20v
Motorstyrning: Mikuni hsr45
Bottendel: 2l
Data på toppen: Ventilstorlek,original.
Kamaxeldata: Insug/Avgas
Duration 0.1mm: 300/293°
Duration 1.0mm: 256/244°
Max valve lift: 11,00/12,00mm
Lift at TDC: 3,30/3,40mm
Application: Rally & Race
Grenrör: Hemmagjort, kitcar inspirerat.
Insug: Hemmagjort
Effektmål: 240+
Max varvtal, 7500-8000?
Användningsområde: Rally
Nu till min fråga, hur viktig är vevstaksgeometrin?
Pga. ekonomi skulle det vara fördelaktigt att köpa ett 2.0L mk4 block där toppen passar rakt på och använda. dock är stakarna i kortaste laget på dessa då mk4 block kom som "kortblock".
Golf 4 kitcar utgick från ett mk4 1.8L block och slipade om veven för längre slag samt borrade för att kunna använda längre stakar. Dessa motorer varvade dock 8-9000.
Golf 3 16v är såkallat "långblock" och har en bra vevstaksgeometri original. 20V mk4 toppen bör passa med viss modifikation av oljekanaler vilket också talar emot det alternativet samt att jag är orolig över totala höjden av motorn och hur det kommer passa i motorutrymmet på en mk4.
Här kommer en översikt:

Ur ekonomiska vinkel så är det MK4 2L det bästa valet då den underdelen kräver minst bearbetning, dock på bekostnad av vevstaksförhållandet.
Uppskattar all hjälp och åsikter jag kan få i frågan!
MVH Johan