Mer mos - M54 turbo?
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Mer mos - M54 turbo?
Hörni, bygger man budget-turbo eller budget-kompressor om man vill ha 300hk ur en M54B25? Tänk enklast möjliga 300hk. 230hk får man ju genom att byta till en M54B30, ebay grenrör och mapp på det ger säkert 10% till typ-ish och kostar inte mycket - en tia för motorn typ och lite runt om, säg en tjuga.... Så, om jag behåller snurran jag har nu men laddar på, var hamnar jag och vad krävs?
Senast redigerad av SevenEight den tis sep 22, 2020 9:23 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1041
- Blev medlem: mån okt 31, 2011 5:29 pm
- Ort: Ljusdal
Re: Mer mos - budget kompressor eller budget turbo?
Turbo borde bli billigast och minst arbetsinsats för 300hk, givet får du ju plocka av turbon när du besiktar, men bygger man med det i åtanke så kan de gå ganska smidigt.
Re: Mer mos - budget kompressor eller budget turbo?
jag skulle ha gjort nån snikadapter efter orginal grenrör (plocka bort kattar å skit bakom).
Sen en ic, spridare och kanske en hx35a, den borde inte behöva jobba ihjäl sig på 300hk.
Vet inte om de finns nå plug and play styrsystem som passar rakt på? (Är väl en sån pryl som drar iväg i pris, men samtidigt så kan ju motorn hålla bätte om man har full koll på den.).
Alternativet är ju att köpa en typ Eaton M90/122, då äre ju "bara" att haka av remmen vid besiktning men ett bök å bygga fästen och allt därikring. (nytt styrsystem hade ju inte vart fel där heller. )
Sen en ic, spridare och kanske en hx35a, den borde inte behöva jobba ihjäl sig på 300hk.
Vet inte om de finns nå plug and play styrsystem som passar rakt på? (Är väl en sån pryl som drar iväg i pris, men samtidigt så kan ju motorn hålla bätte om man har full koll på den.).
Alternativet är ju att köpa en typ Eaton M90/122, då äre ju "bara" att haka av remmen vid besiktning men ett bök å bygga fästen och allt därikring. (nytt styrsystem hade ju inte vart fel där heller. )
Re: Mer mos - budget kompressor eller budget turbo?
vad är en M54B25? och vad har den för effekt utan överladdning? (Normalt så är en turbo snällare mot motorn)
*utan laddtryck än så länge, men en Eaton 122 skulle smaka gott*
Re: Mer mos - budget kompressor eller budget turbo?
Bmw 2.5l sexa 190ish hk vid 6000 rpmhauge skrev:vad är en M54B25? och vad har den för effekt utan överladdning? (Normalt så är en turbo snällare mot motorn)
Sent from my SM-G973F using Tapatalk
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Re: Mer mos - budget kompressor eller budget turbo?
Okej, nu rycker vi upp den här tråden. Nu vill jag ha turbo! Vill göra det enkelt och rakt på men bra.
Grenrör - spontant känns det bättre med turbon långt ner och bak. Vet att det kan trassla med olja - men vad mer är problemet? Finns det nåt vettigt grenrör för ändamålet som inte kostar hela budgeten?
Spridare?
Ic känns läsbart, soppa pump likaså. Tänker förstås e85.
Sprut får bli nåt som funkar och som man har god support på lokalt i Sävar.
Och förstås.... Turbo?
Grenrör - spontant känns det bättre med turbon långt ner och bak. Vet att det kan trassla med olja - men vad mer är problemet? Finns det nåt vettigt grenrör för ändamålet som inte kostar hela budgeten?
Spridare?
Ic känns läsbart, soppa pump likaså. Tänker förstås e85.
Sprut får bli nåt som funkar och som man har god support på lokalt i Sävar.
Och förstås.... Turbo?
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Mer mos - M54 turbo?
Måste väl finnas Kinesiska, gjutna grenrör till den motorn kvar? Vet minst en kille som monterat sådant och då lyckades han böka dit en T3/T4 "Kina variant" på detta. (krävdes att han svetsade en 90 grader aluböj direkt på kompressorns utlopp för att få plats)
Grenröret kostade väl c:a 1500 (Nytt) och turbon ungefär det samma. Självklart kan det hellre få bli en TD04HL 19T (eller 16T lär också enkelt få dig förbi 300Hp-strecket)
En adapterbricka för att täta Volvos "labyrint", lär vara enkelt fixat (eller planslipa flänsen på avgashuset)
Grenröret kostade väl c:a 1500 (Nytt) och turbon ungefär det samma. Självklart kan det hellre få bli en TD04HL 19T (eller 16T lär också enkelt få dig förbi 300Hp-strecket)
En adapterbricka för att täta Volvos "labyrint", lär vara enkelt fixat (eller planslipa flänsen på avgashuset)
Re: Mer mos - M54 turbo?
Hitta ett gjutet grenrör.
Turbo.. 19T känns väl litet men det skulle ju faktiskt göra jobbet för 300 hk, och har inbyggd wastegate och dump.
Spridare lämpligt stora för E85 och 300 hk kan jag ha.
En Walbro-pump i tanken har jag också om du måste, det går nog köra med original-pumpen för 300 hk så länge den inte känner att livet är för hårt med E85.
Sprut finns hos mig, det är väl här det blir lite olika options. Bättre du kommer förbi får jag förklara.
Turbo.. 19T känns väl litet men det skulle ju faktiskt göra jobbet för 300 hk, och har inbyggd wastegate och dump.
Spridare lämpligt stora för E85 och 300 hk kan jag ha.
En Walbro-pump i tanken har jag också om du måste, det går nog köra med original-pumpen för 300 hk så länge den inte känner att livet är för hårt med E85.
Sprut finns hos mig, det är väl här det blir lite olika options. Bättre du kommer förbi får jag förklara.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 283
- Blev medlem: ons nov 03, 2010 4:49 pm
- Ort: Sävar förstås
Re: Mer mos - M54 turbo?
Ja jag tror det vore bra med ett besök faktiskt....
Henrik Eriksson
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
E46 325 3.0 - trackdays och rondellsladd
VW 1200 '64
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Mer mos - M54 turbo?
fins kaffe här med! är ingen bmw expert men kan nog hjälpa till med turbo funderigarna.
mvh jens
mvh jens
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/