Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: ons jul 08, 2020 8:30 am

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme

Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 
Författare Meddelande
 Inläggsrubrik: Val av Turbo till en X30XE
InläggPostat: mån jun 29, 2020 4:38 pm 
För mycket laddtryck

Ja här kommer ytterliggare en tråd om Turbo val.....

Jag börjar äntligen komma så pass långt i mitt bygge att jag måste börja planera för vad som skall in under huven o vart det skall få platts.

Lite kortfattat.
Motor Opel X30XE (I dagsläget oöppnad) det är en V6:a på 3 liter
Jag tänkte börja med orginal motor och oöppnad

Kamaxlarna har jag försökt hitta lite info om.
Bild
Denna bilden är det bästa jag har hittat.

Kompression.
Ja även här lite ont om uppgifter.
9.5:1 och 10.8:1 är de uppgifter jag har hittat. Vilket som gäller för just min är lite oklart. Men skuller gissa på 10.8:1, det andra är nog för SAAB varianten.

Bränsle: E85 är tanken

211 Hk orginal.
Jag skulle vilja ha ut 450-500 Hk ur motorn
Jag vill inte ha all effekt på toppen utan har den hellre lite tidigare.

Avgassystem 3 tum fram till downpipe, Downpipe är inte byggt ännu så det är öppet för diskussion, Men 3,5 tum är väll lämpligt?
Nytt grenrör. Detta har jag inte funderat så mycket på gällande dimensioner. Men det lär komma en tråd om det oxå sedan, Dock är det grenröret som har oroväckande trångt i bilen just nu.

Styrsystem, Något eftermarknadssystem, Ej valt ännu.

Jag har kikat lite på Hyfsat billiga agregat då jag hellre lägger en slant extra på annat än just turbon.
Men HX 35 Blir den för liten?

InläggPostat: tis jun 30, 2020 10:02 am 
Forumsberoende

Jo, grenröret blir ju krångligt på en sån här V6. Ska du ha absolut bästa egenskaper på riktigt låga varvtal så gäller det att separera cylinderbankerna med rätt tändföljd. På en raksexa är detta enkelt då man helt enkelt kopplar samman de tre bakre cylindrarna med varandra så snart som möjligt (om man vill ha kompakt grenrör som "spar" energin i avgaserna) för att sedan låta dem gå i gemensamt (kortast möjliga) rör till ena sidan av turbons twin entry (lika med de tre främre, då till turbons andra sida)

På V-motorn får du räkna ut vilka cylindrar som ska vart och därefter dra grenröret rätt (jämför med raka motorns tändföljd, så att separationen mellan bankerna blir rätt)

Jag anser dock att du har en väldigt stor motorvolym till ditt, relativt låga, effektkrav så du borde kunna nöja dig med en singelentryturbo och ändå få (tillräckligt) goda lågvarvsegenskaper.

Ska du tvunget ha twin entry så blir den bästa turbon (utan att specialbygga) för prestandan på låga varvtal en originalturbo från Mitsu evo 4 och nyare, en sån tar dig till 450 motorhästar men inte mera än så och det blir ganska dyrt att uppgradera den med större hjul om du vill upp till 500 senare.

HX35 är ju rätt klumpig men inte för liten i kapacitet till de effekterna och en Schwitzer S-200 gör samma jobb men är betydligt mer kompakt. (åtminstone de äldre modellerna som finns med små kompressorkåpor)

Ju mindre pengar (eller jobb) du vill lägga på turbon och ett rätt draget grenrör, desto svårare blir det att få bra egenskaper på låga varvtal i kombination med god säkerhet på full effekt när du pressar bilen.
Det är nämligen lite av ett motsatsförhållande för turbon att kunna leverera bra på låga effektnivåer samtidigt som den inte har dålig verkningsgrad på de höga effekterna (och därmed gör så att mer värme stängs in i motorn)

InläggPostat: tis jun 30, 2020 2:21 pm 
För mycket laddtryck

Ja givetvis skall man försöka göra så bra som möjligt.
Jag är inte så lat så jag behåller orginal avgaslimpor och bara kopplar ihop dessa med en turbo.
Utan riktigt grenrör blir det. Men jag vet att det kommer bli kompromisser för att vi inte skall ta i överallt.

Gällande tändföljden så tror jag bestämt att jag har turen med mig.
Den tänder på varannan sida.
Bild

I detta läget så har jag ivarjefall något att ta mått utefter.
Och jag vet vad jag skall hålla ögonen öppna efter för agreggat.
En HX 35 kostar inte många kronor ny om man jämför med en Schwitzer

Någon som har någon matnyttig länk eller liknande att läsa angående bygge av grenrör?

InläggPostat: tis jun 30, 2020 4:01 pm 
Admin
Användarvisningsbild

Sätt dubbla 19T eller liknande, inbyggd dumpventil och wastegate. Blir inte mycket enklare än så, troligen bättre respons än det mesta du ska bygga dit med bara en turbo.

Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Bild
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.

Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 4 inlägg ] 

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme