Sävar Turbo Site

Ett forum för motorentusiaster
Aktuellt datum och tid: tis dec 01, 2020 1:13 pm

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme




Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa
Författare Meddelande
InläggPostat: fre nov 20, 2020 4:38 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am
Inlägg: 94
Kompis har kört med Turbobanditens TB70 turbo på oöppnad Audi A8 4.2L V8 sug motor och varit nöjd med det.
Men om han skulle testa något annat finns det då i teorin någon bättre för liknande pris?
Räcker med 600hk+ på E85


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: fre nov 20, 2020 7:08 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 748
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
En turbos pris är det som påverkar prestandan allra minst.
Det som påverkar prestandan mest är vem man får hjälp av att beräkna/matcha den mot motorn och tänkt användningsområde.

Om man skall försöka sätta "betyg" i procent på hur det påverkar så kan man säga att en jättegammal turbo med teknik som ser ut som stenålder idag, är ungefär 5% sämre än en toppmodern turbo när det gäller total prestanda på register/körbarhet/effekt. (observera, detta måste vara matchade aggregat)

Stoppar man dit en turbo som man köper enligt principen "hästkrafter den räcker till" så är det inte ovanligt att en väl matchad turbo funkar 20% bättre (register/körbarhet/effekt) och detta oavsett om den är byggd med exotiska material eller om det är lågpris.

Vad jag vill få er att begripa är att det finns inga "bra turbo" det är fel att se på saken från det hållet. (men det finns turbos som är väl dimensionerade för sitt användningsområde)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 21, 2020 7:41 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9744
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Nästan vilken lastbilsturbo som helst i 650hk regionen kommer prestera bättre.(register)
Och du kan få en sån för en spottstyver.

_________________
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 21, 2020 8:42 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am
Inlägg: 94
Okej, vänder på frågan, finns det någon billig turbo som är rätt dimensionerad för singel turbo på 4.2L V8 motor?

Tex. Holset, är någon där bättre dimensionerad än Turbobanditens?

https://www.speeding.nu/c/turbo-tillbeh ... duct=11056

https://turbobandit.ee/en/10-turbo

En Borg Warner blir ju tyvärr dyrare..
https://www.speeding.nu/c/turbo-tillbeh ... x-e-turbo/


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 21, 2020 10:36 am 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9744
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Då får du faktiskt samma svar av mig.
Holset HX40
Schwitser s366
Garrett GT40 eller 42

En bank till vardera inloppet på turbon, kräver kanske lite mer komplicerad wastegatesetup.

_________________
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 21, 2020 9:48 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 748
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Nu är ju en 4.2 liters motor väldigt okänslig för turbons dimensioner, ju större motorvolym desto mer "onoga" kan man vara med matchningen och ändå få ett hyffsat resultat.

Vad du BORDE göra för att göra det enkelt för oss att rekommendera det bästa alternativet är att visa oss en bromsning som har effekt (eller vridkurva) samt laddtryckskurva med en given dimension på turbon (en bromsning med den TB70 som använts funkar ok men det är ännu bättre med ett mer "känt" märke på turbon så att man kan lita på kompressor mappen)

Den viktigaste komponenten för bästa möjliga spool är att kompressorinducern flödar lagom för de 600Hp som är målet-
TB70 har 70mm inducer och är alldeles för stor.
Kadett4wd tar upp några förslag med de är ju också i ett stort spann av inducermått?
HX40 finns i massor av dimensioner och de minsta är för små men de som är 56-58mm inducer på kompressorn är ideala (finns upp till 62mm men 60-62mm blir onödigt stort till 600Hp) Just HX40 finns i ovanliga exemplar med 67mm exducer på turbinen och en sådan hade varit perfekt även om den vanliga 64mm duger.

S366 är ju specifik med 66mm inducer och detta är onödigt stort, hela serien heter S-300 och det var kanske det han menade och då ska du sikta på en med största möjliga turbinhul med en kompressorinducer som håller 56-59mm

GT40 och GT42 är också helt olika storlekar, det är nästan så att en GT40 blir för liten och en GT42 för stor men det går nog att hitta en GT42 som har minsta möjliga kompressorinducer och den skulle funka ok.

I denna tråden behandlas flera saker som är bra att tänka på vid dimensionering och turbons egenskaper vad gäller spool/respons, viktigast är förhållandet mellan de bägge hjulens stora diametrar och där ligger TB70 dåligt till med sina 92mm kompressor och 75mm turbin.
viewtopic.php?f=11&t=97691


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 21, 2020 10:25 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9744
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Jag sket i vilka mått turbona hade eftersom TB70 är kalasfel från start.
Så jag tog tre turbos som jag vet kirrar effekten som dessutom har lite större avgassida än många 'raceturbos', samt dessutom kan fås för småpengar eftersom de trillat av montagelinorna i Sverige och kommit ut på svarta marknaden.

_________________
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: lör nov 21, 2020 10:32 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 748
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Håller med om detta resonemang :thumbright:


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 22, 2020 9:04 am 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am
Inlägg: 94
Kan nämna att jag har vänner som kört TB70 på 4.2L och dels 4wd där gick det att drifta fint med 1bars laddtryck.

Sen har en byggt en lätt rwd mittmotor bil men redan vid 0.3bar så blev den hysterisk på gatan med en TB70, så känns som att det inte behövs mycket laddtryck.

Men med en mindre turbo så kanske den blir mer lättkörd och får snällare/jämnare effektkurva? och då kanske högre laddtryck går att köra med?

Det skulle ju underlätta med intern wastegate så vad tror ni om denna turbo?
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ho ... 40-17.html

Ser dock att HX40 inte är vattenkylda? kommer det fungera vid banracing med 20 minuter hård körning varje pass?

Sen undrar jag lite över kvalitén på dessa HX40, finns på ebay för 1700kr + frakt 800kr ?
https://www.ebay.com/itm/New-Turbocharg ... 0005.m1851
Eller är alla på ebay dåliga kopior medans dom på svenska webshopar är äkta?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 22, 2020 11:02 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 748
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
whilliam skrev:
I denna tråden behandlas flera saker som är bra att tänka på vid dimensionering och turbons egenskaper vad gäller spool/respons, viktigast är förhållandet mellan de bägge hjulens stora diametrar och där ligger TB70 dåligt till med sina 92mm kompressor och 75mm turbin.
viewtopic.php?f=11&t=97691


Läste du tråden?
Det som står där är att en turbo blir snabbast i respons om kompressorns exducer är lika stor (eller mindre) än vad turbinens inducer är.

När du pratar så hemskt låga laddtryck, som du gör nu, så riskerar du absolut inte att "spränga" turbinhjulet (hög periferihastighet kan, vid hög avgastemp, göra så att bitar släpper från hjulets inducer) låga laddtryck är lika med låga varvtal och då även låg periferihastighet.

Är du bekant med formeln för kompressorhjulets maximala effekt? (inducerdiameter x sig själv och produkten av detta delat med faktor 6 = effekt i Hp)

Man kan även estimera lämpligt laddtryck på ett liknande sätt, vi tar TB70 och HX40 med 60x86mm hjul:
92x92 (TB70 kompressor exducer) = 8464 delat med 70x70 (TB70 kompressorinducer) = 4900 ger: 8464/4900= 1.727 (laddtryck i Bar)
86x86 (HX40 kompressor exducer) delat med 60x60 = 2.05 (laddtryck i Bar)

Detta visar att båda hjulen är olämpliga till det låga ladd som du siktar på men samtidigt så tillverkas knappt nå turbos för så låga ladd och jämför man mot turbinens inducer så har HX40 ett bättre förhållande där med sina 86 och 76mm mot TB70 92 och 75mm - detta gör att HX40 är ett bättre val (ännu bättre om man väljer en annan HX40 med 83 eller 78mm kompressor exducer)

Formeln ovan, visar att ett idealiskt kompressor-trim för 1 Bar som max ladd är trim 100 - vilket innebär att kompressorns inducer och exducer är lika stora!! Såna hjul tillverkas ej (men kan specialbeställas eller fixas från ett "vanligt" hjul) Leker vi med tanken att ha 60mm exducer på en HX40 och då ihop med 76mm inducer på turbinen så pratar vi en enormt responsiv turbo till låga laddtryck.

Som Pacman skriver, ska du ladda så lite som 0.3-0.5 bar så är det onödigt med I/C, åtminstone fram i bilen (man kan lägga den i golvet och få tillräcklig kylning från den luft som passerar "förbi" på undersidan)

Här är en "bakmonterad", 3" tryckrör (men då endast framåt, ej tillbaka igen) utan I/C, på en 2.9-liters Volvomotor, laddtryck som mest 0.36Bar (turbon anpassad för detta och körs helt utan waste-gate)
Bild


Senast redigerad av whilliam sön nov 22, 2020 11:23 am, redigerad totalt 2 gånger.

Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 22, 2020 11:13 am 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 748
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
BiTurbo skrev:
Kan nämna att jag har vänner som kört TB70 på 4.2L och dels 4wd där gick det att drifta fint med 1bars laddtryck.

Sen har en byggt en lätt rwd mittmotor bil men redan vid 0.3bar så blev den hysterisk på gatan med en TB70, så känns som att det inte behövs mycket laddtryck.

Men med en mindre turbo så kanske den blir mer lättkörd och får snällare/jämnare effektkurva? och då kanske högre laddtryck går att köra med?

Det skulle ju underlätta med intern wastegate så vad tror ni om denna turbo?
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/ho ... 40-17.html

Ser dock att HX40 inte är vattenkylda? kommer det fungera vid banracing med 20 minuter hård körning varje pass?

Sen undrar jag lite över kvalitén på dessa HX40, finns på ebay för 1700kr + frakt 800kr ?
https://www.ebay.com/itm/New-Turbocharg ... 0005.m1851
Eller är alla på ebay dåliga kopior medans dom på svenska webshopar är äkta?


Att dina kompisar tycker att bilen "går bra" är inget vettigt sätt att jämföra turbos :thumbdown:
Vill du ha bilen mindre "hysterisk" så får du ta ett snack med den som mappar, det går att få till en låååååång, rak vridkurva om man lägger ner tid på detta :thumbright: (se kurvan nedan)

Det finns vattenkylda HX40 och speciellt om du köper dem från Svenska källor på begagnatmarknaden. Vattenkylning är inte till för när du KÖR med bilen - det är till för avkylning när du har stannat (annars måste man "kallköra" LÄNGE)

Beställer du från E-bay så är det en total chansning med kvalité, vissa funkar bra och andra rasar eller presterar dåligt.(vid dina låga laddtryck är risken för ras mindre men fortfarande kan prestandan vara dålig - jämfört med begagnad "äkta" turbo)

Den interna waste-gaten på dessa lastbilsturbo går inte att använda för dig, den är alldeles för liten och tänkt till de laddtryck som används på lastbilar (MINST 2 Bar)

Bild


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 22, 2020 12:00 pm 
Offline
Ganska mycket laddtryck

Blev medlem: sön jun 03, 2012 10:46 am
Inlägg: 94
Angående hysterisk var det kanske att redan 400hk + kändes mer än tillräckligt i bilen på gatan och gissar den gav kanske det med det låga laddtrycket.
Dock på bana och efter kört ett tag så brukar man alltid vilja ha lite mer och lite mer..
Så kanske 1kg efter 6000rpm ?

Kan inte hitta någon sådan HX40 som du pratar om är bättre?
https://shop.klracing.se/sv/artiklar/mo ... index.html

Och menar du att det inte kommer gå att få så lågt laddtryck med den interna wastegaten i dessa turbos även om man byter klocka?


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 22, 2020 12:18 pm 
Offline
Forumsberoende

Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
Inlägg: 748
Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
BiTurbo skrev:

Och menar du att det inte kommer gå att få så lågt laddtryck med den interna wastegaten i dessa turbos även om man byter klocka?


Ja, det är för litet hål att ventilera igenom och det är dessutom bara på den ena banken..... Funkar INTE till ditt ändamål! Du måste bygga om och svetsa en massa i huset om du skulle vilja motbevisa mitt påstående att det "inte går"........

Du skriver i fler trådar om samma bil (verkar det som) samla allt i en projekttråd och gör en större ansträngning själv (exempelvis en bromskurva på en sån här motor och med en "känd" turbo OBS: kurvan måste ha minst vrid eller effekt OCH laddtryckskurva)
Även när du letar turbo så får du anstränga dig mer än att bara googla, du får annonsera efter begagnade turbos tills du hittar en lämplig (som "trillat av bandet" eller är begagnad, precis som Kadett4wd skrev, alternativt kan nån firma bygga en åt dig för runt 5-7000)

I den andra tråden skriver du "snäll" turbo och det stämmer inte riktigt, du måste ställa krav på den som mappar att hen (skulle vara kul att se kvinnliga mappare) gör rätt! Man styr vridmomentskurvan med; kamjustering/tändkurva och laddtrycksstyrning - tills vridkurvan blir rak och då blir inte bilen "hysterisk" (framförallt tändkurvan är extremt viktig)


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 22, 2020 12:25 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9744
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
yes, det är vad han menar, det flödar långt för lite genom den wastegaten för att kontrollera trycket på en bensinmotor.
Kanske om det går att bygga om den så den tar gaser från båda scrollen samt större area.

_________________
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
InläggPostat: sön nov 22, 2020 12:37 pm 
Offline
Forumsberoende
Användarvisningsbild

Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Inlägg: 9744
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Det är en hx40 plus en intercooler till salu nu på marketplace(facebook) för 2500kr

_________________
///AMG
Verktygsmakare/cncoperatör
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!


Upp
 Profil  
 
Visa inlägg nyare än:  Sortera efter  
Ny tråd Svara på tråd  [ 60 inlägg ]  Gå till sida 1, 2, 3, 4  Nästa

Alla tidsangivelser är UTC + 1 timme


Vilka är online

Användare som besöker denna kategori: Inga registrerade användare och 11 gäster


Du kan inte skapa nya trådar i denna kategori
Du kan inte svara på trådar i denna kategori
Du kan inte redigera dina inlägg i denna kategori
Du kan inte ta bort dina inlägg i denna kategori

Sök efter:
Hoppa till:  
POWERED_BY
Swedish translation by Peetra & phpBB Sweden © 2006-2010