Hur mycket klarar en Garret GT40? Svaret finns nu här!
- Tommy Luhr
- Forumsberoende
- Inlägg: 5537
- Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
- Ort: Arvika
- Kontakt:
Re: Hur mycket klarar en Garret GT40? Svaret finns nu här!
nej det är med 58mm impellern, 56mm är inte det mer åt gt37hållet?
Motorerna lämnade 580hk på vevaxeln
Motorerna lämnade 580hk på vevaxeln
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
Re: Hur mycket klarar en Garret GT40? Svaret finns nu här!
Ok.
Tänkte mer på BMW motorns 630hk. 580 på veven med 58mm är bra det med
Tänkte mer på BMW motorns 630hk. 580 på veven med 58mm är bra det med

PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Re: Hur mycket klarar en Garret GT40? Svaret finns nu här!
Ja 580 navhästar borde resultera runt 630 i motorn.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Re: Hur mycket klarar en Garret GT40? Svaret finns nu här!
Hmm ja tolkningsfråga, 12% har jag alltid använt. Dynapack har som jag förstått alltid visat lite i underkant motför rullar
Hur som helst räknar jag mest om när jag lägger upp filmer på youtube eller ska lägga in och jämföra mot andra som har angivit effekt på motorn. T.ex engelsmännen bromsar nästan alltid på Dyno Dynamics rullar och den verkar alltid räkna om till motorhk så enklare att jämföra. Kommer aldrig bli rätt att göra någon form av omräkning endå men svensson har nog rätt svårt att förstå begreppet whp så enklare att bara säga den omräknade siffran
Här inne vet vi alla vad det handlar om så enklast att prata HK och NM på bakhjulen/naven då det är vad dom allra flesta bänkar i sverige visar.
Andreas skriver i alla fall så här på sitt egna forum när jag ställde frågan om skillnaden mellan navhästar och hjulhästar (inte första gången det kommer upp)
Hur som helst räknar jag mest om när jag lägger upp filmer på youtube eller ska lägga in och jämföra mot andra som har angivit effekt på motorn. T.ex engelsmännen bromsar nästan alltid på Dyno Dynamics rullar och den verkar alltid räkna om till motorhk så enklare att jämföra. Kommer aldrig bli rätt att göra någon form av omräkning endå men svensson har nog rätt svårt att förstå begreppet whp så enklare att bara säga den omräknade siffran
Här inne vet vi alla vad det handlar om så enklast att prata HK och NM på bakhjulen/naven då det är vad dom allra flesta bänkar i sverige visar.
Andreas skriver i alla fall så här på sitt egna forum när jag ställde frågan om skillnaden mellan navhästar och hjulhästar (inte första gången det kommer upp)
Bmwandreas skrev:Enda skillnaden jag mätt är turbocenters rulle,v-tech och dynojet. Och dynapack visa ca 10% mindre.
- Andreas Arthursson
- Forumsberoende
- Inlägg: 528
- Blev medlem: ons apr 09, 2008 9:10 pm
- Ort: Avesta
- Kontakt:
Re: Hur mycket klarar en Garret GT40? Svaret finns nu här!
Man kan inte räkna %. En bil med lite effekt har mer förlust och en bil med mycket har nästan ingenting.
6.47@357km/h med en liten smallblock.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Världens snabbaste LS.
Europas 3:e snabbaste turbobil.
Re: Hur mycket klarar en Garret GT40? Svaret finns nu här!
Och när satt du i ett dynorum senast store al?
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Re: Hur mycket klarar en Garret GT40? Svaret finns nu här!
Hur har du stor koll på turbos? genom internetläsning?. Du bygger inga turbomotorer, du mappar aldrig, du är aldrig och kör dyno, du har ingen egen turbobil som fungerar. Har du kört turbobil?
Lite småtrött på alla som *kan* saker genom att dom har läst det men inte varit i närheten av prylen.
Det betyder att någon annan har varit i närheten av den och känt, klämt och testat den, sedan används detta som en personlig erfarenhet av läsaren.
Lite småtrött på alla som *kan* saker genom att dom har läst det men inte varit i närheten av prylen.
Det betyder att någon annan har varit i närheten av den och känt, klämt och testat den, sedan används detta som en personlig erfarenhet av läsaren.
PSIMotor.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Generalagent och utvecklare av EcuMaster Sverige.
Re: Hur mycket klarar en Garret GT40? Svaret finns nu här!
Hur kan det vara så? Drivlineförlusten kanske inte är exakt procentuell men ganska nära borde det vara. Ju mer energi man trycker genom en transmission ju mer energi vill den ta med tanke på värme etc
Re: Hur mycket klarar en Garret GT40? Svaret finns nu här!
Alla dessa rullar då som mäter förlusten vid avsläpp då? Där verkar det nästan alltid vara procentuellt?
Känns konstigt att alla har så fel för räkna på procent har vi gjort i alla tider och först nu jag får höra att det inte går att räkna så
Känns konstigt att alla har så fel för räkna på procent har vi gjort i alla tider och först nu jag får höra att det inte går att räkna så
- Kadett4wd
- Forumsberoende
- Inlägg: 10199
- Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
- Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582
Re: Hur mycket klarar en Garret GT40? Svaret finns nu här!
jag har en teori kring effektförluster, jag tror den är nära sanningen.
Man har en 'standard' förlust. säg på en bmw till exempel med ZF lådan.
Den kanske har en förlust kring 20hp genom transmission std.
SEN har man en procentuell ökning av standardförlusten.
kanske 10% per 100hk
således en bmw på 192hk som är trimmad till 292hk har 22hk förlust.
Och är den då trimmad till 1192hk blir det 100% ökning av förlusten, mao då 40hk.
Hänger ni med?
Man har en 'standard' förlust. säg på en bmw till exempel med ZF lådan.
Den kanske har en förlust kring 20hp genom transmission std.
SEN har man en procentuell ökning av standardförlusten.
kanske 10% per 100hk
således en bmw på 192hk som är trimmad till 292hk har 22hk förlust.
Och är den då trimmad till 1192hk blir det 100% ökning av förlusten, mao då 40hk.
Hänger ni med?
///AMG
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ
Kika lite på min youtubekanal om ni har intresse i tvåtaktare
https://www.youtube.com/channel/UClYLnC ... TGXDqxr0EQ