Byta motor i 140 årsm -72

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Byta motor i 140 årsm -72

Inlägg av Lumpan »

Jag undrar om man kan göra så här.. De jag tänkt är att bara byta motor och ha kvar m40 lådan som sitter original. Finns de nån sprängkåpa som kan passa mellan B21 och M40 lådan eller måste man göra egen? Går det att ta en b21 sprängkåpa och modifera så den passar på en M40 låda?

Tacksam för snabba svar!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

varför vill du ha kvar m40 lådan? en m45/46 låda e ju bättre och passar rakt av förutom att du måste bygga om kardantunneln då..
det finns b20 sprängkåpa till m45 låda men tror inte det såldes nån 240 med b21 och m40 låda faktiskt... isåfall sitter det i tidiga 240 typ år 75
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

larsat skrev:varför vill du ha kvar m40 lådan? en m45/46 låda e ju bättre och passar rakt av förutom att du måste bygga om kardantunneln då..
det finns b20 sprängkåpa till m45 låda men tror inte det såldes nån 240 med b21 och m40 låda faktiskt... isåfall sitter det i tidiga 240 typ år 75
Jo de va ju de med kardan tunneln, vill inte göra de allt för jobbigt. Men om jag ska bygga om kardan tunneln är de bara slita ut stolarna och sedan kapa bort själva tunneln och svetsa på med 4 kants profil och täcka den nya tunneln med typ 1 mm plåt?
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

vad är de igentligen som är problem med att använda m46 låda i 140? är tunneln för låg eller för small eller vad är det? Därför jag vill ha kvar m40 lådan är att jag vill ha kvar långspaken som sitter där :D Men de är ju inget måste men men....
P Pålsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: ons mar 17, 2004 10:04 am

Inlägg av P Pålsson »

Det finns kåpor där du kan ha sneställd rödblock med M40, jag har en :D Men ej till salu.
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

P Pålsson skrev:Det finns kåpor där du kan ha sneställd rödblock med M40, jag har en :D Men ej till salu.
Alltså du menar en b21/b23/b230 kåpa som passar m40 lådor? Isf vad för bilar satt dom i?
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

Jag kom på att splinsen som sitter på M40 lådans utgående axel mot motorn inte är lika som den som sitter på m45/m46/m47... Passar kopplingen från en b20 på en b21?
P Pålsson
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: ons mar 17, 2004 10:04 am

Inlägg av P Pålsson »

Lumpan skrev:
P Pålsson skrev:Det finns kåpor där du kan ha sneställd rödblock med M40, jag har en :D Men ej till salu.
Alltså du menar en b21/b23/b230 kåpa som passar m40 lådor? Isf vad för bilar satt dom i?
Ja jag menar sneställd B23 med M40, vet ej vad de satt i men antagligen nån tidig 240.

Spinsen på senare M45 och M40 skiljer.
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

Jo jag vet att dom skiljer men kan man ta b20 kopplingen på b21´an? För då blev de ju rätt med splinsen.. P Pålsson vad ska du ha för den där kåpan om du ska sälja den?
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Ja, du kan ta B20kopplingen till B21:an. Kåpan fanns i 240 -75 i vissa modeller med B21-M40. En kompis hade just en sådan 244 för ett antal år sen som vi skrotade, men då tänkte man ju aldrig på att ta rätt på såna saker :?
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

M10 skrev:Ja, du kan ta B20kopplingen till B21:an. Kåpan fanns i 240 -75 i vissa modeller med B21-M40. En kompis hade just en sådan 244 för ett antal år sen som vi skrotade, men då tänkte man ju aldrig på att ta rätt på såna saker :?
Okej får väl söka då..
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

låda

Inlägg av Simon Jonsson »

Om du vill så är det ju bara att montera m40 kåpan på b21an, det är ju bara det att lådan inte är rak då om du ska ha motorn snestäld.
Ska du ha motorn rakt är det ju bara att skruva dit.

/simon
Bild
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Re: låda

Inlägg av Lumpan »

144turbo skrev:Om du vill så är det ju bara att montera m40 kåpan på b21an, det är ju bara det att lådan inte är rak då om du ska ha motorn snestäld.
Ska du ha motorn rakt är det ju bara att skruva dit.

/simon
Jaha så sprängkåpan som sitter på m40 lådan passar rakt av på b21 bara att jag måste ha motorn rakt? Är de så du menar Simon?
Användarvisningsbild
sandstrom
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 88
Blev medlem: ons sep 24, 2003 8:51 pm
Ort: Umeå

Inlägg av sandstrom »

japp så menar han.... eller så har du lådan sne och fyller lite extra olja.... långkerstin tar du och gör en liten krök på så märker du inte av att lådan är sne..... men ja vet inte 100 om lådan får plats sne i kardantunneln..... har ingen 140.... Har du skaffat en sån???
Bild
Lumpan
För mycket laddtryck
Inlägg: 149
Blev medlem: tis dec 02, 2003 12:23 pm
Ort: Sörmjöle
Kontakt:

Inlägg av Lumpan »

sandstrom skrev:japp så menar han.... eller så har du lådan sne och fyller lite extra olja.... långkerstin tar du och gör en liten krök på så märker du inte av att lådan är sne..... men ja vet inte 100 om lådan får plats sne i kardantunneln..... har ingen 140.... Har du skaffat en sån???
Okej då blir de att ha motorn rak ställd.. Jo jag fick ett litet repobjekt :)
Skriv svar