Vattenkylning

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Gabbe
Lite mer laddtryck
Inlägg: 11
Blev medlem: ons maj 05, 2004 4:41 pm
Kontakt:

Vattenkylning

Inlägg av Gabbe »

Har en vattenkyld turbo. Vad är för och nackdelar med detta och jag undrar om man bara kan plugga dessa eller dra ett rör mellan in oc utlopp?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

fördelen är att du har möjlighet att kyla turbon och därmed öka dess livslängd avsevärt, klart det rent praktiskt går plugga, vad skulle du tjäna på att dra ett rör mellan in och utgång? :wink:
koppla in det ihop med kylaren bara så driver vattenpumpen runt allt
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

en nackdel är ju att motorn kan gå varmare när vattnet går förbi turbon oxå?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
Jonas CRX VTi 94
För mycket laddtryck
Inlägg: 406
Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
Ort: Stockholm
Kontakt:

Inlägg av Jonas CRX VTi 94 »

Turbos med vattenkylning har mindre oljekanaler eftersom dessa endast skall tjäna till smörjning (vattnet sköter ju kylningen) Så det är inte att rekomendera att man pluggar vattenkanalerna på dessa agg. Dom går sönder rätt fort. Det är iaf min erfarenhet av det hela.
/Jonas Åhgren

En stjärna *

Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
Skriv svar