biturbo?
ja jag har en jävla massa respekt för den motorn, för folk som får det att funka såpass bra som det går..
jag gillar inte att dom har underliggande kamaxel & stötstänger men det finns fördel oxå
jag hade planer på sån motor i min 142a från början men eftersom bilen är nedriven i molekyler än så länge så vet man inte vad som händer till slut.. dock så känns det långt ifrån att jag börjar pilla med ett sådant block just nu, men intresset har alltid funnits jag har grejjer liggandes här, B20 block borrat till 92, sen har ja en 2 b20 toppar, en b18 motor har polarn ståendes, en vassare sugkam har jag så det finns ju endel grejjor att ta av!
vet en kille som bygger B20 motor med mahlekolvar förutom jens då.. han satsar rätt hårt tror jag, men nu så håller han på med andra motorer så det har väll kommit lite åt sidan.. men blir nog klart en vacker dag!
jag gillar inte att dom har underliggande kamaxel & stötstänger men det finns fördel oxå
jag hade planer på sån motor i min 142a från början men eftersom bilen är nedriven i molekyler än så länge så vet man inte vad som händer till slut.. dock så känns det långt ifrån att jag börjar pilla med ett sådant block just nu, men intresset har alltid funnits jag har grejjer liggandes här, B20 block borrat till 92, sen har ja en 2 b20 toppar, en b18 motor har polarn ståendes, en vassare sugkam har jag så det finns ju endel grejjor att ta av!
vet en kille som bygger B20 motor med mahlekolvar förutom jens då.. han satsar rätt hårt tror jag, men nu så håller han på med andra motorer så det har väll kommit lite åt sidan.. men blir nog klart en vacker dag!
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
B20 sug power
jag har själv åkt på stryk mot pv:n når B20 sug motorn satt i och larsson ägde bilen, han körde 7.7 201m då utan gas.... med dubbel turbo 16v gick den aldrig sådana tider och jag åkte heller på stryk... micke får skylla på däckena. obs bilen har gått 11.7 med sug B20 når rullarn hadde bilen(den motorn står på min ladgårs vind nu)
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
ok jens!
jag tänkte på det här med wategates när man kör biturbo går det bra att köra med turbonas interna wastegates isåfall?
hur mycket har du laddat som max på din b20 & vet du någon som har laddat mer isåfall hur mkt?
det borde ju funka lika bra att köra biturbo på en rak 4a på 2,5 liter som på en rak 6a med samma motorvolym? men hur tror du det skulle funka med 2,1 liter ex.. väggen mellan 2an & 3ans cylinder är väldigt tunn på mitt borrade block (92mm) tycker du det är bättre att köra med org B20 block om man skall turbomata? behöver inte nödvändigtvis köra med biturbo jag har en 16t turbo nu som borde räcka till minst 250 häst men det skulle vara kul att passera den magiska gränsen 300 häst.. det går säkert få ut 300 häst ur en sug b20 om man MAX trimmar den så den borde hålla tycker jag? finns ju dom som borrar till 2,2 liter.. vet du hur tjock väggen mellan 2an & 3ans cylinder är på org b20 block? den borde vara ca 6mm tjockare? men ja fattar inte hur man kan ta bort 6mm till så det blir 2,2 liter.. isåfall måste dom ha ändrat slaglängden.. vet ju att folk kört med B21ET kolvar i B20 innan oxå.. så var det tänkt från början ja har sådana kolvar liggandes men kanske skulle stoppa i VW mahle kolvar istället? bara spekulerar lite är inte främmande att köra B20 turbo i nån bil.. vi får se.. va anser du/ni om det jag skrev?
jag tänkte på det här med wategates när man kör biturbo går det bra att köra med turbonas interna wastegates isåfall?
hur mycket har du laddat som max på din b20 & vet du någon som har laddat mer isåfall hur mkt?
det borde ju funka lika bra att köra biturbo på en rak 4a på 2,5 liter som på en rak 6a med samma motorvolym? men hur tror du det skulle funka med 2,1 liter ex.. väggen mellan 2an & 3ans cylinder är väldigt tunn på mitt borrade block (92mm) tycker du det är bättre att köra med org B20 block om man skall turbomata? behöver inte nödvändigtvis köra med biturbo jag har en 16t turbo nu som borde räcka till minst 250 häst men det skulle vara kul att passera den magiska gränsen 300 häst.. det går säkert få ut 300 häst ur en sug b20 om man MAX trimmar den så den borde hålla tycker jag? finns ju dom som borrar till 2,2 liter.. vet du hur tjock väggen mellan 2an & 3ans cylinder är på org b20 block? den borde vara ca 6mm tjockare? men ja fattar inte hur man kan ta bort 6mm till så det blir 2,2 liter.. isåfall måste dom ha ändrat slaglängden.. vet ju att folk kört med B21ET kolvar i B20 innan oxå.. så var det tänkt från början ja har sådana kolvar liggandes men kanske skulle stoppa i VW mahle kolvar istället? bara spekulerar lite är inte främmande att köra B20 turbo i nån bil.. vi får se.. va anser du/ni om det jag skrev?
vanligaste volymen på biturbomotorer är 3 liter ungefär..
när folk trimmar dessa motorer så byter dom ofta till ett turboagg men större agg men å andra sidan är det ju antagligen inte dyrare med 2 små agg än med ett stort...
vet inte om nån här har erfarenhet av turboaggregat på motorcykelmotorer?
då snackar vi ju en liters motorer..
funderar på B20 block med 92 i borr, 6-bultad 80mm vev med boforsstakar & smidda VW mahle kolvar, 2 små gasare typ weber 40-45 & en mindre helaluintercooler, ev. vatteninsprutning om det är att rekommendera? satsa på uppåt 300 häst, köra kvartsmilen på under 12 sekunder..
när folk trimmar dessa motorer så byter dom ofta till ett turboagg men större agg men å andra sidan är det ju antagligen inte dyrare med 2 små agg än med ett stort...
vet inte om nån här har erfarenhet av turboaggregat på motorcykelmotorer?
då snackar vi ju en liters motorer..
funderar på B20 block med 92 i borr, 6-bultad 80mm vev med boforsstakar & smidda VW mahle kolvar, 2 små gasare typ weber 40-45 & en mindre helaluintercooler, ev. vatteninsprutning om det är att rekommendera? satsa på uppåt 300 häst, köra kvartsmilen på under 12 sekunder..
nja har inga b30 grejjor så det blir inte så, men en nackdel som inte nämnts är ju att raka 6or är MYCKET större/längre än raka 4or! man vill ju gärna få plats med intercooler & kylare framför motorn
kör man alu 6an väger den nog ungefär som en gjutjärns 4a men b30 lär väga herkuliskt mycket.. sånt är bara trist, som att man inte kan bära/flytta motorn på 2 pers om man inte släpar den
men jag har för mig att jag läst detta: B20 block BORRAT till 2,2 liter.. förstår inte hur detta är möjligt, väggarna mellan cylindrarna lär vara obefintliga i detta fall, kan mäta på blocket hemma ikväll hur mycket det finns kvar mellan cyl 2&3 med 92 i borr..
ser ingen anledning till att ett orginal B20 block skulle hålla sämre än ett orginal B23 block?
det beror väll lite på hur mkt man laddar när risken för sprucket block uppstår men folk får gärna spekulera i hur mkt effekt man skulle kunna plocka med denna lösningen.. uppchimsat oljetryck & vinkorkstäppta oljekanaler, vattensprut osv är ju smågrejjer man kan pilla med..
kör man alu 6an väger den nog ungefär som en gjutjärns 4a men b30 lär väga herkuliskt mycket.. sånt är bara trist, som att man inte kan bära/flytta motorn på 2 pers om man inte släpar den
men jag har för mig att jag läst detta: B20 block BORRAT till 2,2 liter.. förstår inte hur detta är möjligt, väggarna mellan cylindrarna lär vara obefintliga i detta fall, kan mäta på blocket hemma ikväll hur mycket det finns kvar mellan cyl 2&3 med 92 i borr..
ser ingen anledning till att ett orginal B20 block skulle hålla sämre än ett orginal B23 block?
det beror väll lite på hur mkt man laddar när risken för sprucket block uppstår men folk får gärna spekulera i hur mkt effekt man skulle kunna plocka med denna lösningen.. uppchimsat oljetryck & vinkorkstäppta oljekanaler, vattensprut osv är ju smågrejjer man kan pilla med..
har glömt & mäta kan göra det sen när ja kommer hem! såg att 2-3 st kör med 92mm i borr av er i "klubben" jag vill ju gärna veta hur mkt ni laddat som max och vilka effekter/tider ni fått med dessa motorer.. ska man toppdecka blocket kan man ju lika gärna o-ringa samtidigt..
jens: nu när du o-ringat ditt block hur har du lagt i tråden, precis i kanten mellan decket och cylindrarna eller uppe på decket?
jens: nu när du o-ringat ditt block hur har du lagt i tråden, precis i kanten mellan decket och cylindrarna eller uppe på decket?
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
Hur egentligen menar du nu ????? Man fräser ju ner spåren runt cylindrarna så tråden hamnar mitt i metallförstärkningen i packningen runt cylindrarna... inga konstigheter alls.larsat skrev: jens: nu när du o-ringat ditt block hur har du lagt i tråden, precis i kanten mellan decket och cylindrarna eller uppe på decket?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
"Hur egentligen menar du nu ????? Man fräser ju ner spåren runt cylindrarna så tråden hamnar mitt i metallförstärkningen i packningen runt cylindrarna... inga konstigheter alls."
jo ja misstänkte att man bör göra så men jag har sett ett o-ringat saab block en gång som hade jättestora o-ringar kanske 5mm höga som låg infrästa inuti cylindern på nått lustigt vis.. kan ju knappast funka om kolven går upp över o-ringen.. vetifan varför d va gjort så.. hur många mm från cylinderkanten ska tråden ligga?
mätte på mitt block nu, såg direkt att jag hade fel, det är mellan cyl1&2 samt 3&4 som väggarna är som tunnast, 13mm är dom där.. mellan cyl 2&3 är det 16mm! om man då borrar till 2,2 liter så borde det vara 11mm resp. 14mm väggar kvar? och det är för värstingtrimmade sug B20 på över 200 häst..
då är frågan tåler ett B20 block borrat till 92mm med 6-bultad vev med boforsstakar och smidda mahlekolvar (toppdeckat block) en timo840 kam (tror den är lite lite vassare än volvos kammar typ R, S & allt va dom heter) hemmaportad topp för rätt komp en klämspalt på kanske 1,1mm? kan ju o-ringa blocket samtidigt som jag planar decket samt köra med CU-packning?
kanske inte behöver kompsänka toppen om jag istället höjjer den så mkt som krävs utan bara snygga till lite runt tändstiften för att minska risken för spikningar?
jo ja misstänkte att man bör göra så men jag har sett ett o-ringat saab block en gång som hade jättestora o-ringar kanske 5mm höga som låg infrästa inuti cylindern på nått lustigt vis.. kan ju knappast funka om kolven går upp över o-ringen.. vetifan varför d va gjort så.. hur många mm från cylinderkanten ska tråden ligga?
mätte på mitt block nu, såg direkt att jag hade fel, det är mellan cyl1&2 samt 3&4 som väggarna är som tunnast, 13mm är dom där.. mellan cyl 2&3 är det 16mm! om man då borrar till 2,2 liter så borde det vara 11mm resp. 14mm väggar kvar? och det är för värstingtrimmade sug B20 på över 200 häst..
då är frågan tåler ett B20 block borrat till 92mm med 6-bultad vev med boforsstakar och smidda mahlekolvar (toppdeckat block) en timo840 kam (tror den är lite lite vassare än volvos kammar typ R, S & allt va dom heter) hemmaportad topp för rätt komp en klämspalt på kanske 1,1mm? kan ju o-ringa blocket samtidigt som jag planar decket samt köra med CU-packning?
kanske inte behöver kompsänka toppen om jag istället höjjer den så mkt som krävs utan bara snygga till lite runt tändstiften för att minska risken för spikningar?
-
- För lite laddtryck
- Inlägg: 3
- Blev medlem: sön okt 26, 2003 1:29 pm
- Ort: östersund
- Kontakt:
- Fredde Holmgren
- Impellerhead
- Inlägg: 2512
- Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
- Ort: Skellefte
- Kontakt:
krångla inte till det i onödan nu... sätt dit 1 st lagom turbo, jag lovar det blir effekt...
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
ja ska inte krångla till det
tanken var att höra runt lite vad ni visste om turbomatade 4or och allt jag hört av er är att det kanske funkar men inte speciellt bra.. nu så är ju valet av turbo mindre viktigt och ska man köra med dubbelturbo kan man ju börja experimentera med det senare..
ni har iaf lyckats väcka tanken på att bygga en b20 motor till liv igen så vi får se va som händer.. men ja e fortfarande intresserad av att bygga en biturbimotor.. sen om det inte funkar speciellt bra har man ju inte förlorat så värst mkt kosing.. då e d ju bara & slänga dit ett agg igen isåfall..
tanken var att höra runt lite vad ni visste om turbomatade 4or och allt jag hört av er är att det kanske funkar men inte speciellt bra.. nu så är ju valet av turbo mindre viktigt och ska man köra med dubbelturbo kan man ju börja experimentera med det senare..
ni har iaf lyckats väcka tanken på att bygga en b20 motor till liv igen så vi får se va som händer.. men ja e fortfarande intresserad av att bygga en biturbimotor.. sen om det inte funkar speciellt bra har man ju inte förlorat så värst mkt kosing.. då e d ju bara & slänga dit ett agg igen isåfall..