biturbo?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

phredde skrev:krångla inte till det i onödan nu... sätt dit 1 st lagom turbo, jag lovar det blir effekt...
grejen är ju det att om man vill ha en gatbil vill man ju ha bra respons.det får man väl inte så lätt med 400hk b23?

därför vore det kul med dubbelturbo.fast krångligt
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

i teorin inte krångligare än enkelturbo.. frågan är om det går att få bra i teorin vad jag läst här så är det tydligen svårt, varför vet jag inte
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

larsat skrev:i teorin inte krångligare än enkelturbo.. frågan är om det går att få bra i teorin vad jag läst här så är det tydligen svårt, varför vet jag inte
vart har du läst det?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

att b20 biturbon i bilsport aldrig gick bra, att mickes biturbo b230 motor aldrgi gick lika bra som b20 sugmotorn som satt i innan, att det krånglar till det med dubbla wastegates vilket iofs inte borde krångla om man kör 2 interna wastegates & har 2 laddtrycksmätare eller 3
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

kompressor??

Inlägg av Babs »

larsat skrev:att b20 biturbon i bilsport aldrig gick bra, att mickes biturbo b230 motor aldrgi gick lika bra som b20 sugmotorn som satt i innan, att det krånglar till det med dubbla wastegates vilket iofs inte borde krångla om man kör 2 interna wastegates & har 2 laddtrycksmätare eller 3
du som kommer från småländska skogarna borde ju ha hört talas om en viss orange opel manta med b230 16v från vetlanda,han åker med garett GT42 och en liten lagom kompressor,snacka om körbarhet,å ni som sett bilen:noggrannare kille får man fan i mej leta efter!!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jo ronny, honom träffa ja på vallåkra, snackat me han över nätet förut, GT40 agg har han tror jag & en jaguarkompressor som laddar 0,6bar totalt laddar han 1,2bar
han tar ut 4-500 häst me 16V 2,5 liters motor rätt lagom :)
dessutom har han en bil på typ ett ton med 240 fjäderben både bak och fram gängade för att få ställbara osv.. redigt fett bygge.. tyvärr kör han inte med den så mkt men puts finns, det enda man kan anmärka på är lacken, man kan väll iofs anmärka på strippentiderna oxå men den går nog bra vid bankörning kommer inte ihåg tiden.. runt 13
Peter B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör okt 11, 2003 5:02 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Peter B »

Fördelen med compoundladdning är (utöver ladd från tomgång), att kompressormatningen genererar kraftiga avgaspulser som kan få även ett mycket stort aggregat att ge laddtryck på låga varv. Den enda lyckade tävligsbil med compoundladdnig (som jag känner till) är Lancia S4, ett minst sagt avancerat bygge.
http://www.vrchy.com/pictures/ianniello3.jpg
- in 1986, during the Rally of Portugal, Henri Toivonen lapped the exact same Estoril circuit that would be used for that year's F1 race, and scored a best time that would have put him on the 6th place on the F1 starting grid!

Peter
Jag har tuffare bil än du.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ronny me mantan hade iaf fullt ladd vid 3000 varv
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Re: B20 sug power

Inlägg av Johan »

Jens Gustavsson skrev:jag har själv åkt på stryk mot pv:n når B20 sug motorn satt i och larsson ägde bilen, han körde 7.7 201m då utan gas.... med dubbel turbo 16v gick den aldrig sådana tider och jag åkte heller på stryk... micke får skylla på däckena. obs bilen har gått 11.7 med sug B20 når rullarn hadde bilen(den motorn står på min ladgårs vind nu)

hur kan den köra 11,7 och 7,7 med en sugmotor b20.

jag ska dra en paralell tänkte jag.en volvo pv med b23 på 2,8 liter med weber 48or,hedlund kam osv ca 260hp.han körde 8 blankt på 201 samt 12,5 på 402m med klibbiga slicks.den gungar iväg rätt bra i starten. men det värsta är att han laddar 150hp GAS från 1:an!!! denna pv har varit med på bilsports evenemang ett antal gånger så det är inget jag har ljugit ihop.

så jag är tveksam till b20 PV:n att det kan gå så mycket bättre när b23 PV:n har ca 150-200hp mer

nu kommer jag få skit som bara den men jag vill kolla hur det ligger till
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

"rullarns" pv

Inlägg av Magnus »

Det finns ett reportage i en gammal bilsport där den är med.kan kolla upp vilket nr det är.vet att jens har artikeln iallafall."rullarn" som körde med b20 hade kapat bort allt som gick att lätta bort så vikten på bilen var ganska minimal motför vad den var när micke mfl hade den med dubbelturbo.jag har för mig att han (rullarn) blev tvingad att vikta ned bilen när han tävlade med den pga att den var för lätt.tror att den vägde kring 700 kg med b20.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Re: "rullarns" pv

Inlägg av Johan »

Magnus skrev:Det finns ett reportage i en gammal bilsport där den är med.kan kolla upp vilket nr det är.vet att jens har artikeln iallafall."rullarn" som körde med b20 hade kapat bort allt som gick att lätta bort så vikten på bilen var ganska minimal motför vad den var när micke mfl hade den med dubbelturbo.jag har för mig att han (rullarn) blev tvingad att vikta ned bilen när han tävlade med den pga att den var för lätt.tror att den vägde kring 700 kg med b20.

ok då kanske det är lite rimligare men lite underligt ändå.enormt fäste? vilken 60fot och slutfart hade han?
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

jag har tid kort på en repa när larson kör 7.7 med sug motor B20 mot mig, (jag körde 7.8,)att det är sant behöver vi förhåppnings inte diskutera (i norrland ljuger vi innte om tider.) mer intresannt är varför inte B23 PV söderut inte går bättre än 8.0 med sliks och 260+150=410hk, en kvaliviserad gissning är att han kör med såkallade BILSPORT hästar. larsons B20 gav 197 drivhjuls hk och vägde ca 880kg i det utförandet han körde 7.7 han hadde ca 1.65 i 60fot och 139km/t i slutfart.
Johan
För mycket laddtryck
Inlägg: 211
Blev medlem: tis sep 23, 2003 7:44 pm
Ort: Örebro

Inlägg av Johan »

Jens Gustavsson skrev:jag har tid kort på en repa när larson kör 7.7 med sug motor B20 mot mig, (jag körde 7.8,)att det är sant behöver vi förhåppnings inte diskutera (i norrland ljuger vi innte om tider.) mer intresannt är varför inte B23 PV söderut inte går bättre än 8.0 med sliks och 260+150=410hk, en kvaliviserad gissning är att han kör med såkallade BILSPORT hästar. larsons B20 gav 197 drivhjuls hk och vägde ca 880kg i det utförandet han körde 7.7 han hadde ca 1.65 i 60fot och 139km/t i slutfart.

ok men den PV:n körde 9 blankt på 201m och 13,5 på 402m

vad hade b20 pv:n i slutfart på 402m?
Skriv svar