Besiktade 242:an idag

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Steve
Steve, inte Stiiiv
Inlägg: 6048
Blev medlem: ons sep 24, 2003 7:58 pm
Ort: Lykksällä

Besiktade 242:an idag

Inlägg av Steve »

Var och registreringsbesiktade min 242 med B23ET idag..
Registreringsbesiktningen gick bra, men på den vanliga besiktningen fick jag tre tvåor:

1. CO-halt tomgång, för hög
2. Avgasrening vevhusventilation, inte sluten
3. Körriktningsvisare, bak vänster, otillåten ändring

CO 6.0


1. CO:n, varför är den så hög? Kan det bero på mitt ställbara kamdrev? Har även problem med att när man står på tomgång ibland så går den kanske 10 sekunder, dör, fortsätter gå 10 sekunder, dör, osv...
Några tips?

2. Vevhusventilationen har jag gjort så jag har ett filter som släpper det rakt ut, men jag har tänkt sätta ett oljepåfyllningslock från en b20 och dra en slang därifrån till luftfiltret och plugga min specialare...Borde väl funka?

3. Måste bara tvätta bort lite rödfärg

Nån som har några tips?
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

1. så gjorde min med tomgången när tomgången var för hög

2. den måste gå till insuget för att vara godkänd på modernare bilar, bara det går en slang dit så är dom nöjda, om den sen funkar eller bara sitter där på besiktningen behöver inte dom bry sig i ;)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Var vevhus-ventilationen går, före eller efter kompressorn och spjället bör spela roll.. Om man laddar på rätt bra så har man ju ett fint vakum just efter luftfiltret, och efter spjället har man övertryck. Vad är att föredra?
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

vakuum det tätar kolvringarna, men då bör man väll bygga en låda med nå material i som kan ta hand om olja om kolvringarna skulle börja läcka och sedan skulle jag nog sätta nå enkelt utbytbart filter innan lådan oxå.. det funkar nog bra
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

jag kör med öppen ventilation till vardags å sluten just över besiktningen...

jag vill inte ha massa äckligt oljekladd i mitt insug iaf
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Skriv svar