skillnad förgasarturbo/vanligt, olja i turbon? skador?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

skillnad förgasarturbo/vanligt, olja i turbon? skador?

Inlägg av larsat »

tja, har precis kollat på en toyota celica GT4 med nått strul med soppatillförseln vid övertryck verkar det som, är antagligen igensatt nånstans eller någon pump som lagt av men en sak jag kom att tänka på var att det går en slang från vevhusventilationen (verkar det som kunde inte se, trångt som fan men vad annars kan det vara?) till röret mellan luftfilterboxen och turbon.. detta borde medföra att det blir undertryck i vevhuset när agget laddar och det tätar tydligen kolvringarna bättre?
det jag undrar är bara finns det några nackdelar med att göra så? vad händer om en kolvring pajjar och oljan trycks ur motorn, eller en liten mängd oljerök kontinuerligt med tiden, tar turbon skada av detta? på celican har det runnit ut en oljeliknande vätska vid slangen mellan kompressorhus & tryckrör.. och eftersom intercoolern ligger plant ovanpå motorn så är den antagligen rätt igensatt så han ska rengöra den snart..
när man kör förgasarturbo & suger soppa genom turbon brukar man ju koltäta så inte oljan som smörjer aggets axel inte sugs in i motorn? varför behövs detta göras & varför slipper man det på en vanlig turbo förstår inte redigt skillnaden där... skulle man behöva koltäta om man hade oljerök in där och påverkar det motorns gång avsevärt? finns de fler bilar som har sådan lösning?
jag hade fått för mig att turbon var mycket känslig iom att den snurrar så snabbt, vätska har ju en hyffsat densitet trots allt.. påverkar detta (bränsledroppar/oljedroppar) livslängden på agget isåfall?
en liten redogörelse kring detta vore mycket uppskattat! mvh patrik
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

På sugturbomotorer är det ju vanligt med vatteninsprutning med munstycket före ingången på turbon, så nån större skada på turbon gör det knappast.

Att man använder koltätning beror på det undertryck som annars blir när man stänger gasspjället. När du trycker genom förgasare har du ju inget hindrande spjäll på turbons ingång.

Vevhusventilationen på en vanlig sugmotor går normalt direkt till insuget så det blir ju sak samma om du sätter den före turbon istället.
Har sett trimmade motorcyklar med vakumpump inkopplad på vevhusventilationen.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

tack för infot M10 lite mer frågor här:

"På sugturbomotorer är det ju vanligt med vatteninsprutning med munstycket före ingången på turbon, så nån större skada på turbon gör det knappast. "
så det är lungt med lite vatten/bensin/oljerök eller dimma för aggen då låter kanon!

"Att man använder koltätning beror på det undertryck som annars blir när man stänger gasspjället. När du trycker genom förgasare har du ju inget hindrande spjäll på turbons ingång. "
aha jo då förstår jag, tänkte inte på det..

"Vevhusventilationen på en vanlig sugmotor går normalt direkt till insuget så det blir ju sak samma om du sätter den före turbon istället.
Har sett trimmade motorcyklar med vakumpump inkopplad på vevhusventilationen."
sätter man vevhusventilationen i grenröret på en turbomotor får man ju övertryck i motorn men innan turbon borde ju ge lite undertryck iaf.. hur fungerar dessa vakuumpumpar du sett på motorcyklar?
tappar man nån effekt då man leder vevhus in i motorn istället för rakt ut i luften? man får väll eg. inte leda den rakt ut ens på en gammal bil (1969a)?
Skriv svar