HeJ!
Skulle uppskatta om ni här på forumet som kör B20 Turbo skulle
kunna skriva lite om erat bygge. Vad ni kör med för grejer, modifikationer på motorn, villken effekt ni får ut, vad för koppling ni använder osv. Allt som kan vara till intresse.
Är själv sugen på ett mindre turbobygge i min 142gl med ett effektutag på ca 180hk.
Mvh/Björn
Ni som har B20Turbo se hit.
- Magic_johnson85
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 32
- Blev medlem: sön apr 18, 2004 9:50 pm
- Ort: Jönköping
-
- Ganska mycket laddtryck
- Inlägg: 51
- Blev medlem: tis apr 13, 2004 6:05 pm
tjenare jo visst kan jag göra de men motorn är inte klar ännu
Jag åker mäd
dubbla dellorto 40:ior turboförgasare
En snäll K-Kam
Hemmabyggt grenrör
Orginalkolvar till början med sen blir de smidda
Orginal stakar Men de skall också bytas
sedan har jag en 8 bultad vev
Lastbils intercooler nerkapad från en F10
turbon har jag inte köpt än men blir en hx40
en ombygg topp med större ventiler å kanaler och
urgröpta förbrännings rum
Och kanke lustgas men de får jag se
men som sakt det är ju inte klart ännu så det kommer nog att ändras lite under bygg tiden Mvh Nitrolarse
Jag åker mäd
dubbla dellorto 40:ior turboförgasare
En snäll K-Kam
Hemmabyggt grenrör
Orginalkolvar till början med sen blir de smidda
Orginal stakar Men de skall också bytas
sedan har jag en 8 bultad vev
Lastbils intercooler nerkapad från en F10
turbon har jag inte köpt än men blir en hx40
en ombygg topp med större ventiler å kanaler och
urgröpta förbrännings rum
Och kanke lustgas men de får jag se
men som sakt det är ju inte klart ännu så det kommer nog att ändras lite under bygg tiden Mvh Nitrolarse
Ja förhoppningsvis kommer mina sista saker på posten den här veckan så jag kan få i Turbon i helgen så jag kan köra första testerna. Jag kommer köra med standardkolvar o stakar än så länge. En Turboförgasare från Volvo R-sport för B21/23, hembyggd grenrörsböj till turbon, ladda kanske 0,6-0,7 bar. Red Top bränslepump och Malpassi Bränsletrycksregulator från KG Trimning (www.kgtrimning.com) och lite till. Jag vet inte hur jag ska göra med fördelaren dock, någon som har några förslag? Kan jag köra med standard, eller är en bättre ide att plocka av klockan från R-sport-satsen till B21/23 förgasarturbo och sätta på B20-fördelaren om det går?
Jag återkommer med bilder och kommentarer när snurran är i (och några frågor antar jag kommer också).
Lycka till Magic
//C
Jag återkommer med bilder och kommentarer när snurran är i (och några frågor antar jag kommer också).
Lycka till Magic
//C
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
läs mer om våra B20 på www.savarturbo.se
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jag funderar på att lägga upp några till bilar i "galleriet" på vår websida, det finns tre st Volvo 142 med B20-turbo på gång här i Sävar. Där finns det lite variation, men alla tre är förgasarturbo med moderata effektmål (std drivlina). Jag ska lägga upp lite info om min bil när jag har tid att få ordning insprutningen (jag har Volvo 142 -72 med B20A).
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- Magic_johnson85
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 32
- Blev medlem: sön apr 18, 2004 9:50 pm
- Ort: Jönköping
Tack för alla svar!
//björn
Detta ju precis vad jag söker!! Låter underbart, när kan detta ske? =)mattias skrev:Jag funderar på att lägga upp några till bilar i "galleriet" på vår websida, det finns tre st Volvo 142 med B20-turbo på gång här i Sävar. Där finns det lite variation, men alla tre är förgasarturbo med moderata effektmål (std drivlina). Jag ska lägga upp lite info om min bil när jag har tid att få ordning insprutningen (jag har Volvo 142 -72 med B20A).
//björn
En av dom ska jag lägga upp här i dagarna bara.. Eric Wiklund (mAySon på forumet). Det hänger lite på honom att gräva fram bilder och skriva några ord om bilen bara
De andra två kommer till slut.. kan ta ett par veckor!
De andra två kommer till slut.. kan ta ett par veckor!
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.