Räknefråga
Räknefråga
Såg på ett forum en som frågade vilket laddtryck som krävdes för en viss effekt då han funderade på att turbokonvertera sin sugtrimmade motor (högkomp kolvar å "sportkam") och tanken var då att byta till en annan topp för lägre komp
då svarade någon att eftersom hans sugtrimmademotor hade 140hk och målet var 200 så 200/140 = 1.43
altså skulle det vara 1,43 bars tryck i insuget.
Och följdaktligen krävas 0,43 bars laddtryck
kan man verkligen räkna så?
då svarade någon att eftersom hans sugtrimmademotor hade 140hk och målet var 200 så 200/140 = 1.43
altså skulle det vara 1,43 bars tryck i insuget.
Och följdaktligen krävas 0,43 bars laddtryck
kan man verkligen räkna så?
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
ja alltså har man 140sug hästar och laddar 1bar, det skulle då ge 140*2=280(teoretiska hästar) så ekvationen du sa är helt rätt 1.43 (där 1:an är bas effekten motorn redan har) detta är juh bara i praktiken, sen kan man juh ta en del mer allt handlar juh om att ha avstämt och rätt flöde.
så vid fika bordet kan man säga att man har de hk, vid de å de laddtrycket ja
så vid fika bordet kan man säga att man har de hk, vid de å de laddtrycket ja
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
nu tänkte jag mer i praktiken än i teorin
för man har ju inte direkt 100% verkningsgrad på grejerna
blev även väldigt fundersam till hur det blir med kamen, en kam för sugtrim har väl på tok för mycket överlapp för turbo? (om lågvarvsvridet är det prioriterade)
för man har ju inte direkt 100% verkningsgrad på grejerna
blev även väldigt fundersam till hur det blir med kamen, en kam för sugtrim har väl på tok för mycket överlapp för turbo? (om lågvarvsvridet är det prioriterade)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
nu förstår inte jag din uträkning här ..robban skrev:ja alltså har man 140sug hästar och laddar 1bar, det skulle då ge 140*2=280(teoretiska hästar) så ekvationen du sa är helt rätt 1.43 (där 1:an är bas effekten motorn redan har) detta är juh bara i praktiken, sen kan man juh ta en del mer allt handlar juh om att ha avstämt och rätt flöde.
så vid fika bordet kan man säga att man har de hk, vid de å de laddtrycket ja
så om jag skulle ha 150hk o ladda 2 bar så skulle de bli 150*4=600hk?
sen när man tar så som ovanstående säger där att man vill ha om vi säger 400hk och man har 150 så får man ta 400/150=2,66 då skulle det vara 2,66bars tryck i insuget?och alltså 0,66 bar i ladd? eller varför blev det just 0,43bar i ladd som ovanstående skrev?blír det alltid dom två sifrorna efter kommatecknet?
/kandevik
Nej.. med 2 bar laddtryck blir det : 150 x (1 + 2) = 450 hk
Alltså:
Grundsugmotoreffekt x ( Atmosfärtryck + Laddtryck) = Turboeffekt
(Atmosfärtrycket är alltid ca 1 bar)
I din räkning där du fick ut 2,66 är det alltså så att du drar bort 1 bar, så får du laddtrycket 1,66 bar.
Alltså:
Grundsugmotoreffekt x ( Atmosfärtryck + Laddtryck) = Turboeffekt
(Atmosfärtrycket är alltid ca 1 bar)
I din räkning där du fick ut 2,66 är det alltså så att du drar bort 1 bar, så får du laddtrycket 1,66 bar.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
njae, 2bar då 2ggr så 150*3(2+grundeffekt)~dvs 450hk... fast räknar du på 400/150~2.66 = då ska du ladda 2.66 - 1(grund effekt) dvs 1.66bar ... men som sagt räker väl mer som en liten bil på ca värden vad man behöver ladda är juh bara teoretiskt... sen kan man få mer eller mindre allt beroände på flöden... förstår du nu hur ja menar ?nu förstår inte jag din uträkning här ..
så om jag skulle ha 150hk o ladda 2 bar så skulle de bli 150*4=600hk?
sen när man tar så som ovanstående säger där att man vill ha om vi säger 400hk och man har 150 så får man ta 400/150=2,66 då skulle det vara 2,66bars tryck i insuget?och alltså 0,66 bar i ladd? eller varför blev det just 0,43bar i ladd som ovanstående skrev?blír det alltid dom två sifrorna efter kommatecknet?
/kandevik
//Robban
- Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
- Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
- Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
- S.Strömbäck
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 116
- Blev medlem: sön feb 08, 2004 11:26 am
- Ort: Luleå/Kalix
He he..du får skylla på att det var tidigt när du skrev det därmattias skrev:Nej.. med 2 bar laddtryck blir det : 150 x (1 + 2) = 450 hk
Alltså:
Grundsugmotoreffekt x ( Atmosfärtryck + Laddtryck) = Turboeffekt
(Atmosfärtrycket är alltid ca 1 bar)
I din räkning där du fick ut 2,66 är det alltså så att du drar bort 1 bar, så får du laddtrycket 1,66 bar.
Du kan ju inte addera atmosfärtrycket med laddtrycket.
Sugmotorn jobbar ju med atmosfäriskt tryck (endast), och turbomotorn med övertryck (tryck utöver atm.tryck)
Ex.
Sugmotoreffekt: 100hk
Laddtryck: 1bar
Totalt: 200hk
Nu försöker jag inte leka besserwisser, tänkte bara så att det inte uppstår några missförstånd.
Just därför skrev jag formeln som den är, jag menar fortfarande precis att det är så man räknar.
Någon annan än du får rätta mig om jag har fel
.. och det är fortfarande bara en uppskattning som Robban säger.
Någon annan än du får rätta mig om jag har fel
.. och det är fortfarande bara en uppskattning som Robban säger.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
- S.Strömbäck
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 116
- Blev medlem: sön feb 08, 2004 11:26 am
- Ort: Luleå/Kalix
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
Det finns väll några parameter till att titta på. Men verkningsgraden blir ofta över 100% om allt är bra gjort. Eftersom den effektiva kompressionen tex ökar med ökat laddtryck. Det blir ju som att höjja kompet samtidig som du också ökar luftmängden in med det dubbla.
Iaf problemet är ju spikningar. Jag har 160hp NA Laddar jag 2bar så
får jag således runt 480 hp i teorin kanske mer kanske mindre.
Problemet är dock att motorn tex har 160hp vid 10.2:1 i komp. Det är lite halvsvårt att ladda 2bar på det kompet..... Sänker man till kanske 8:1.
Vilket är mer rimligt för det laddtrycket så kommer du tappa 15-20 hp
i bilen säg i mitt fall ner till 140hp. Då får man bara 420hp vid 2bar.
Men igen eftersom den effektiva kompressionen ökar med laddtrycket så kommer man nog tillbaka till de 480hp man tänkt sig.
Detta var ett exempel på hur en parameter påverkar. Sen finns det massa fler i en motor.........
Iaf problemet är ju spikningar. Jag har 160hp NA Laddar jag 2bar så
får jag således runt 480 hp i teorin kanske mer kanske mindre.
Problemet är dock att motorn tex har 160hp vid 10.2:1 i komp. Det är lite halvsvårt att ladda 2bar på det kompet..... Sänker man till kanske 8:1.
Vilket är mer rimligt för det laddtrycket så kommer du tappa 15-20 hp
i bilen säg i mitt fall ner till 140hp. Då får man bara 420hp vid 2bar.
Men igen eftersom den effektiva kompressionen ökar med laddtrycket så kommer man nog tillbaka till de 480hp man tänkt sig.
Detta var ett exempel på hur en parameter påverkar. Sen finns det massa fler i en motor.........
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
när du nu tar upp kompression
hur påverkar laddtrycket kompressionen, menar naturligtivs inte det uppenbara utan det mattematiska.
dvs hur räknar man ut vilket laddtryck man kan ha för att få ett visst förhållande om man utgår från ett grundvärde?
t.ex om jag har 9 i komp, hur mycket kan jag ladda för att det ska motsvara 10.5, 1 bar ger väl dubbla volymen men det ger väl inte 18 i komp
hur påverkar laddtrycket kompressionen, menar naturligtivs inte det uppenbara utan det mattematiska.
dvs hur räknar man ut vilket laddtryck man kan ha för att få ett visst förhållande om man utgår från ett grundvärde?
t.ex om jag har 9 i komp, hur mycket kan jag ladda för att det ska motsvara 10.5, 1 bar ger väl dubbla volymen men det ger väl inte 18 i komp
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
- Jonas CRX VTi 94
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: ons okt 29, 2003 9:24 am
- Ort: Stockholm
- Kontakt:
svårt den effektiva kompressionen som inte är samma som den geometriska påverkas av kammarnas duration mm. Altså är kammarna öppna längre så blir det en lägre effektiv kompression. Men om dom är öppna tidigare så finns det också mer tid till att överfylla vilket höjjer den osv. Så det borde bero på insug plenium duration lyft och grenrör/turbo. Det senare bildar ju et mottryck som håller imot vid overlappet och minskar fyllningen... Ja du fattar nog
För detta bör tänkaden är det nog smidigt med ett simuleringsprog
För detta bör tänkaden är det nog smidigt med ett simuleringsprog
/Jonas Åhgren
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana
En stjärna *
Bil: Turbokonverterad honda med ställbart chassi. Främst byggd för bana