Storlek på Turbo?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Samme
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre jun 18, 2004 3:45 pm
Ort: Sävar

Storlek på Turbo?

Inlägg av Samme »

Tja...jag funderar på att turbo ladda min Bmw 325 -88
Men jag vet inte vad jag ska ha för storlek/märke på turbon.
Nån som vet?
Hade tänkt att ta ut ca 250hp.
Samme
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre jun 18, 2004 3:45 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Samme »

eller minst 250 :-D
Användarvisningsbild
-Fredde-
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: fre okt 24, 2003 1:40 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av -Fredde- »

:-D
Bild
Användarvisningsbild
Lärka
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 89
Blev medlem: tor okt 30, 2003 6:09 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av Lärka »

-Fredde- skrev::-D
:-D
P2300T5 -65 (under konstruktion)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Jag har läst att de som kör lätt turboladdade 325:or (250-350 hk) gillar dessa aggregat:
KKK K24 (Volvo S60R, inte Audi S2)
Mitsubishi TD-04 19T

Försöker du plocka mer än 350 hk bör du ha koll så att du inte får för mycket avgasmottryck i turbinen.. bör inträffa när du laddar en bra bit över 1 kg, då har du redan uppnått 300 hk och mer än så vet jag inte om du har råd att ha.. :)

Hade inte du en 320 drivlina i din bil Samme? Bäst du letar upp en bakvagn från en 325:a (passar ju rakt på) för du lär behöva kraftigare differential till slut, om jag minns rätt så har E30 320 den lilla klumpen. Växellådan hänger kanske med, den vet jag inget om.

Nu är det snart fotbollsdags. Heja Italien! :twisted:
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Samme
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre jun 18, 2004 3:45 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Samme »

jo jag har ju 320 drivlina....sitter o kollar på autopower.se och kollar efter
delar...hittade en KKK 27 som ska sitta i BMW 745...den måste va lite större än KKK 24 8) eller?
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Den är större. Men modellnamnet säger inte allt om egenskaperna, bland annat därför det är skillnad på en från en modern Volvo S60R och en från Audi S2.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Samme det är inte specielt svårt, du hade M20B25 spisen i en 320? Det som är ganska populärt när det gäller budget bmw turbo (lättryckare) är att du hittar lämligt agg (t04,td04hl* etc) du kan antigen ta 524td grenrör och turbo eller göra som många är att vända orginal grenrör å svetsa en liten adapter då du inte kommer att behöva ladda med än 0.5 för de effekterna. Sen tar du LMM:en från 525, spänn fjädern 2-3 kugg i LMM:en och tryck igenom den, ev så kan du ha den före turbon med, måste hur som haver spänna fjädern för att inte få det att bottna. Sen spridarna från S38B36 ev B38 den sissta flödar 380cc vid bar vilket är i högsta laget, fixa sen en btr och sänk soppa trycket lite. Annars börja med 535 spridarna tror de kan bli jobbit för pumpen annars :) Detta på orginal komp, har du kat snurra ? Bör inte ladda mer än 0.5, bättre köra lite fett, då M20 har en tendens att knacka rätt lätt spciellt med de kompet. Det är steg 1 de brukar köra funkar skit bra, förutom att den kan vara lite orolig på tomgång, men det kan man leva med. Om du vill gå ett steg till så skaffa en tjockare topplockspacking dock inte de från khöler, många som haft problem med dessa, och det ganska nyligen kom fram att de är för sugmotorer. Lite jobbit då de kostar 2.5-3k. Vet att de nya MLS packningarna ska vara skottsäkra, hör med bmwandreas eller bäckis, de har startat en ny firma, PPF - Pure Performance Factory, och kan ta hem dessa och hjälpa dig med de mesta innom överladdning på bmw spisarna. Går nog att göra på bondeviset med egen plåt å 2 orginal packningar oxo, dock så har M20 toppen en tendens att spela lite vid förbränningsrummen så vet inte hur bra det håller. Men ska du sänka kompet och ladda mer upp emot 1 bar så skulle jag tippsa om den nya SMT7 boxen (piggy back) för att kunna mappa med bredbandslamba, SMT6 boxen har strulat mycket för många med Motronic:en så skulle gå på den nya smt7:an eller ett megasquirt direkt om det handlar om kompa sänkning.

När det gäller kkk27:an som satt på E23 745 M30B32/B35 så ska de palla upp till 400 häst, där smärtgränsen går på detta agg. Så visst skulle nog funka fint om du väljer smt7/kompsänkning, annars vet jag de som kör med td0(missabussen aggen) och garret t04 - de har en jävla bra respons ur M20 spisarna....


Lycka till ! :)


//Robban
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Användarvisningsbild
mattias
Admin
Inlägg: 10081
Blev medlem: ons okt 22, 2003 10:25 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Inlägg av mattias »

Robban: Samme har en M20B25 från en -90:a så det är 8.8:1 i kompression (katalysator).

Robban sammanfattade väldigt bra det som skrivs på Autopower-forumet. Jag vill tillägga att orsaken till att skaffa ett vettigt styrsystem när man börjar ladda på mer än 0.5 kg är att man vill anpassa tändningen för överladdning, som en följd får man mer kontroll över soppan. O-ringning med originalpackning är vanligt när det börjar bli lite mer allvar (edit: med M20-motorn).
Senast redigerad av mattias den mån jun 21, 2004 1:04 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Mattias Säfsten (fd Sandgren)
Säljer, installerar, mappar och justerar motor-styrsystem och tillbehör.
Återförsäljare för MaxxECU, Link, ECU Master, VEMS, m.fl.
Nav-dyno och motor-bänk i Sävar vid E4.
Säljer, flödestestar och tvättar bränsle-spridare.
Skicka mail, PM eller ring vid intresse. Innehar F-skatt. Jobbar mest i norr.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

du kan komma förbi någon kväll så vi kan diskutera igenom riktigt, men jag skulle tro att en turbo med ingång på ca 46-48mm i compressorn skulle bli lämpligt för 250+hk/0.5bar.
Samme
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre jun 18, 2004 3:45 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Samme »

men är det inte samma LMM i 325 som i 525?
jag har läst nånstans att det går bra att köra med 340cc spridare o 535LMM.
Jag tror att jag kommer att vända på grenrören och göra en adapter.
Samme
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre jun 18, 2004 3:45 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Samme »

6st 340cc@3 bar (eller 410cc@4 bar) spridare till salu. Fungerar mkt bra utan mappning till tex 325 turbo tillsammans med 535 LMM. Pris 1500kr. Det är Bosch högohmiga spridare och dom är nya.
Nån på autopower som annonserar ut..vad tror ni...? utan att mappa...låter lite konstigt
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Nån på autopower som annonserar ut..vad tror ni...? utan att mappa...låter lite konstigt

Det bästa alternativet är smt boxen skulle rekomendera smt7 då det inte skiljer så mycket i pris från föregångaren smt6, för att kunna backa tändnigen smidigt och därmed få bättre kontroll på soppan.. Visst 340cc spridarna kan funka med prog btr, köp en billigt från tex malpassi, dock så kan den gå lite fett på låga registret (innan ladd) och du kan ev ha problem med att den surar ner sig.. Får isf tabort säkrigen till soppa pumpen tvärt... Men som sagt 3bar och 340cc kommer den gå ruggit fett så setill att fixa soppa tryckat då skare funka fin fint... Vet en del som kör med orginal spridare och 535 LMM, dock så är det inget att rekomendera... skulle tippsa på 535 spridarna om du inte väljer dessa M5 spridare..

När det gäller 535 LMM:en så tar du över innehåller från 325 LMM:en till den, för att sedan kunna spänna den några steg, så inte klaffen bottnar. Jag skulle oxo rekomendera att ha den före turbon då den läcker ganska friskt..
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Samme
Lite mer laddtryck
Inlägg: 14
Blev medlem: fre jun 18, 2004 3:45 pm
Ort: Sävar

Inlägg av Samme »

tror du jag måste ha en SMT7 för att plocka ut 250hp?
535 spridare är ju inte så dyra så jag kanske ska ta o köpa sånna.
Användarvisningsbild
robban
Forumsberoende
Inlägg: 2160
Blev medlem: ons dec 31, 2003 10:46 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Inlägg av robban »

Samme skrev:tror du jag måste ha en SMT7 för att plocka ut 250hp?
535 spridare är ju inte så dyra så jag kanske ska ta o köpa sånna.
Nej fan, med en lite värre shrik kam, och fullflödes så ska du ligga närmare 200 pollar utan kat sen med 0.5ladd på de så hamnar du en bra bit över (så lännge soppan finns där) ... skulle rekomendera att om du fixar kan oxo hårdare fjädrar ventilbrickor... Men tror du kan klara närmare 250häst med orginal kam med ska inte vara några större prob... koppa en multimeter till lambdan bara å kolla så den inte går med lean blandning... m20 snurrorna har som sagt en tendens att spika rätt lätt...

Men 535 LMM, spridare, malpassi btr .. dock så ger inte 535 spridarna soppa för så mycket över 200, du kan juh dock köra med tryckvakt å extra spridare som går igång på ladd oxo om du inte vill laborera med lite lägre soppatryck å större spridare (M5)... Vet det var ett par 6st till salu för en 12-1500kr på autopower.se annars... tror de går jämt ut prismessigt dock så har du nog lite mer soppa med mt spridarna för höre ladd senare, se till att köra dubbla orginal pumpar eller nån krafitage om du ska gå över 0.5 ...


Börja med att få det att lira utan smt mappning sen kan du juh gå vider eftersom...


//Robban
  • Mappar och installerar styrsystem. Bromsar med Dynapack 5000nm chassidyno. Säljer VEMS, LinkEcu och AEM.
  • Svensk distributör för Sachs Performance, ZF Motorsport, Samsonas, VEMS, AEM, Procharger mfl.
  • Säljer Borgwarner, Garret Race Turbos, Holset turbos
http://www.dynotech.se (För mer info)
Skriv svar