tips och trix Opel CIH motorn (skrivit av järnet )

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re:

Inlägg av Kadett4wd »

Järnet skrev:
Cassius skrev:Ett par tillägg som kan vara intressanta! :)

Commodore 2.5s 1982 (bara denna motor och detta år!) Ska ha smidd vev!

1900 blocken mellan 73 och 75 har tjockaregods, utflyttade kylkanaler bl a osv. Dessa letar rallyåkarna när dom ska ha nya block!

1700 topparna 71 och 72 har mekaniska lyftare orginal.
Commodore 1982 har den nya, fullt motviktade axeln som senator/monza och omega 3.0, alltså pressgjuten, inte smidd.
Däremot så var alla äldre commodoreaxlar ->1977 smidda men ej fullt motviktade
Man vill ha den gamla axeln om det skall varvas eftersom den fullt motviktade är så tung att dess kritiska varvtal ligger på 6500RPM ca... :thumbdown:

precis.. tänkte precis kommentera att 2.8 GSE veven var smidd iaf.
Den motorn varvade jag 7000rpm ofta, den knorra aldrig =)
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re:

Inlägg av Anders_Karlsson »

Kadett4wd skrev:
Järnet skrev:
Commodore 1982 har den nya, fullt motviktade axeln som senator/monza och omega 3.0, alltså pressgjuten, inte smidd.
Däremot så var alla äldre commodoreaxlar ->1977 smidda men ej fullt motviktade
Man vill ha den gamla axeln om det skall varvas eftersom den fullt motviktade är så tung att dess kritiska varvtal ligger på 6500RPM ca... :thumbdown:

precis.. tänkte precis kommentera att 2.8 GSE veven var smidd iaf.
Den motorn varvade jag 7000rpm ofta, den knorra aldrig =)
Hur är det med originalveven i C30SE-motorn? Den har en bred slipad rand på de obearbetade ytorna, den har 12 motvikter och det är en fin klang i den om man knäpper till den med nåt hårt. 8-bultat svänghjul och remskiveänden är grövre än på 12 ventils vevarna.
Ser ut så här:
Bild

Närbild på "smidesranden".
Bild

Den äldre modellen med fyra motvikter har 6-bultat svänghjul och ser ut så här:
Bild

Närbild på "smidesranden".
Bild

Kan ju flika in att jag ofrivilligt varvat en C30SE en bra bit över 7000 rpm utan att nåt tog skada.
Lyckades få en baktändning så Dual-Ram insuget hoppade isär, det blev dubbelt 2" insug utan spjäll så den andades bra ett tag innan jag hann vrida av strömmen... 8)
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Användarvisningsbild
Amazonic
Forumsberoende
Inlägg: 1079
Blev medlem: ons feb 15, 2006 11:35 pm
Ort: Örebro
Kontakt:

Re: tips och trix Opel CIH motorn (skrivit av järnet )

Inlägg av Amazonic »

den äldre ser helt klart smidd ut,den andra har bred skarv så den är kanske också smidd?
Amazon -65 16v gt40 msII
camaro z28 -98
945 classic -98
aprilia rsv mille -00
Suzuki ls650 bobber -91
Yamaha sr500 -81
Användarvisningsbild
Kadett4wd
Forumsberoende
Inlägg: 10191
Blev medlem: fre dec 23, 2005 10:49 pm
Ort: Patrick Wetterskog Ludvika tel:0707928582

Re: tips och trix Opel CIH motorn (skrivit av järnet )

Inlägg av Kadett4wd »

Ser tyvärr gjuten ut.
Opel har dock pressgjutna vevar, så de kan ge en fin klang de med.
///AMG
Att jag blir tyst i långvariga oeniga diskussioner beror OFTAST på att det inte är lönt diskutera längre, inte att ni hade rätt :D
Varning! Alexander Erik Sjöberg, skriven i Gävle, Väldigt frekvent bedragare!
Anders_Karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 428
Blev medlem: ons nov 12, 2008 8:55 pm
Ort: Jönköping

Re: tips och trix Opel CIH motorn (skrivit av järnet )

Inlägg av Anders_Karlsson »

Ok, då vet jag. :thumbright:

Det verkar dock vara ganska fina grejer från fabrik, när jag balanserade mina grejer så behövde det bara tas bort 7 gram på svänghjulet och det är customtillverkat i stål.
Balanserade med remskiva/damper, vev, svänghjul och tryckplatta.
Min C30SE kommer från en Senator med automatlåda, hade väl gått 30 000 mil på tre oljebyten eller nåt.
Slipade veven till första underdimension, så nu lär den väl hålla för evigt iom att jag byter olja var 500e mil... 8)
Anders Karlsson
Opel Commodore 24V
Boxer Service
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 65
Blev medlem: sön sep 19, 2010 5:54 pm
Kontakt:

Re: tips och trix Opel CIH motorn (skrivit av järnet )

Inlägg av Boxer Service »

Lyftar denna tråd lite:o> Nogon som har mera info om GM Quad 4 topplocken passar på CIH motoren?? Kanske nogon som har hålit
en topplockspackning från en Quad 4 på en CIH blok. Har et par kompisar som hållar på med 16v Cih (2,2L och 2,5L) med turbo.
Båda har rasat topplock, då uppkortad 6 cyl Omega topplocken inte tålar mycket laddtryck. Effekt på dessa motorer var ca 500 hk.

Hur mycket flöde kan man få i ett 2,2/2,4 CIH topplock??

/Rolf,DK
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Re: tips och trix Opel CIH motorn (skrivit av järnet )

Inlägg av The »

En välportad 2,4 topp ska väl kunna leverera 230-240cfm
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Calibramannen
Lite mer laddtryck
Inlägg: 13
Blev medlem: ons okt 16, 2013 6:50 pm
Ort: Ludvika- H.Preljevic

Re: tips och trix Opel CIH motorn (skrivit av järnet )

Inlägg av Calibramannen »

Boxer Service skrev:Lyftar denna tråd lite:o> Nogon som har mera info om GM Quad 4 topplocken passar på CIH motoren?? Kanske nogon som har hålit
en topplockspackning från en Quad 4 på en CIH blok. Har et par kompisar som hållar på med 16v Cih (2,2L och 2,5L) med turbo.
Båda har rasat topplock, då uppkortad 6 cyl Omega topplocken inte tålar mycket laddtryck. Effekt på dessa motorer var ca 500 hk.

Hur mycket flöde kan man få i ett 2,2/2,4 CIH topplock??

/Rolf,DK
Lyfter tråden lite.

Vad är orsaken till att dina kompisar har rasat sina kortade omega toppar?

Vet du vad som har hänt, förutom att dom har rasat?

Mvh
Skriv svar