tips och trix Opel CIH motorn (skrivit av järnet )

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

de "mekaniska" som enem säljer är stummade hydrauliska
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Bojan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: ons nov 14, 2007 6:10 pm

Inlägg av Bojan »

Hur bygger man om dessa då? svetsen eller? :lol:
Opel Rekord -72 Trimningsdags ;)
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

om du läser på enems sida står det
Ventillyftare CIH mek.
Ersätter original som utgått. Baserad på en hydraullyftare där hydraul elementet bytts mot en precisionsslipad hylsa som gör lyftaren tät och stum.
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Bojan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 27
Blev medlem: ons nov 14, 2007 6:10 pm

Inlägg av Bojan »

Tackar! :)
Opel Rekord -72 Trimningsdags ;)
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Ett par tillägg som kan vara intressanta! :)

Commodore 2.5s 1982 (bara denna motor och detta år!) Ska ha smidd vev!

1900 blocken mellan 73 och 75 har tjockaregods, utflyttade kylkanaler bl a osv. Dessa letar rallyåkarna när dom ska ha nya block!

1700 topparna 71 och 72 har mekaniska lyftare orginal.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Nja, alla fyror innan 1972 har väl mekanlyftare? 1972 kommer det på 1900, som väl då får tillägget SH... Är vad jag har för mig iaf.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

betydligt fler än 1700 71/72 som har mekaniska original ;)
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Inlägg av Cassius »

Må så vara! Rally gubbaran jagar då just dom där topparna för att de dels är mekan lyftare sen ska de vara extra mycke gods också. :)
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

en som kör rally och är någolunda seriös lär ju ändå sätta dit nya lyftare och inte 30 år gamla beg så det kvittar nog.

Enligt vad jag läst mig till var de äldre topparna sprickbenägna vid höga kompressionstryck. Vet ej om det stämmer.

Däremot har man ju halva portningen gratis i en 2.2/2.4 topp
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Perka
För mycket laddtryck
Inlägg: 208
Blev medlem: tor jan 18, 2007 4:49 am
Ort: Sundsvall

Inlägg av Perka »

är det skillnad på topparna på 1.9 och 1.9s?? ventilstorlek eller kamaxel eller nåt??
Saab 9-5 SC -05 / Ford 20M -69
Användarvisningsbild
Herman
Forumsberoende
Inlägg: 507
Blev medlem: sön jan 06, 2008 8:08 pm
Ort: Finnerödja

Inlägg av Herman »

Perka skrev:är det skillnad på topparna på 1.9 och 1.9s?? ventilstorlek eller kamaxel eller nåt??
Nån motor som bara heter 19 (1.9) finns inte, de har alltid en eller flera bokstäver efter siffrorna som är instansade i blocket och i toppen.

De varianter som finns är:

19S, enkelförgasare, 8.8 i komp. 88hk

19N, enkelförgasare, 7.9 i komp. 75hk

19H, dubbla förgasare, ?.? i komp. 106hk

19E, insprutning, 9,2 i komp. 105hk

19SH, ?????????, ?.? i komp. 97hk

Kamaxlarna kan naturligtvis skillja mellan varianterna.

19S har 40/34mm ventiler, om de andra har det med vet jag ej säkert.
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Cassius skrev:Ett par tillägg som kan vara intressanta! :)

Commodore 2.5s 1982 (bara denna motor och detta år!) Ska ha smidd vev!

1900 blocken mellan 73 och 75 har tjockaregods, utflyttade kylkanaler bl a osv. Dessa letar rallyåkarna när dom ska ha nya block!

1700 topparna 71 och 72 har mekaniska lyftare orginal.
Commodore 1982 har den nya, fullt motviktade axeln som senator/monza och omega 3.0, alltså pressgjuten, inte smidd.
Däremot så var alla äldre commodoreaxlar ->1977 smidda men ej fullt motviktade
Man vill ha den gamla axeln om det skall varvas eftersom den fullt motviktade är så tung att dess kritiska varvtal ligger på 6500RPM ca... :thumbdown:
pvmannen karlsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 205
Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
Ort: laholm

Re: tips och trix Opel CIH motorn (skrivit av järnet )

Inlägg av pvmannen karlsson »

ingen som hade isärsågad topp på bild? 2.0 vs 2.2?
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
Cassius
Forumsberoende
Inlägg: 1012
Blev medlem: tis jan 25, 2005 7:43 pm
Ort: Göteborg

Re: tips och trix Opel CIH motorn (skrivit av järnet )

Inlägg av Cassius »

http://www.opelgt.com/forums/opel-engin ... -pics.html" onclick="window.open(this.href);return false;

Där finns bilder på en isärsågad 2.4a topp. Den ska vara väldigt lik 2.2an.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
MantaTIC
För mycket laddtryck
Inlägg: 207
Blev medlem: ons jan 25, 2006 4:24 pm
Ort: Stockholm

Re: tips och trix Opel CIH motorn (skrivit av järnet )

Inlägg av MantaTIC »

Yellowstorm racing i Tyskland tillverkar mekaniska alu lyftare med hårdmetall ändar. Halva vikten av en orginal mekanisk. (som inte går att köpa längre) tg motor slipar om beg orginal lyftare, det kan vara intressant. Dom ombyggda hydrauliska som enem säljer är svintunga!
Jag har kört med alu lyftarna ett bra tag och dom fungerar fint för mig, inte svinigt dyra heller. Nu var det ett par år sen jag köpte dessa men kan vara värt att kolla om han fortfarande tillverkar dom.
Niko Rissanen
Skriv svar