tips och trix Opel CIH motorn (skrivit av järnet )

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

tips och trix Opel CIH motorn (skrivit av järnet )

Inlägg av Jens Gustavsson »

Korta fakta om CIH serien av järnet:

Utvecklad på tidigt 60-tal av Chevrolet/GM och som ett tänkt motoralternativ för en amerikansk småbilsserie som skulle möta den ökande småbilsimporten från främst europa. GM bestämde dock att den europeiska delen fick sköta småbilarna så opel fick överta konceptet.

CIH CAMSHAFT-IN-HEAD
Alla CIH har deckhöjd ~208mm


Slaglängd:
alla 4-cyl 15-16-17-19-2.0 6-cyl 2.5-2.6-2.8-3.0 motorer 69.8mm

2.2: 77.5mm

2.4: 85mm

2.7 4-cyl och 4Liter 6-cyl (mantzel irmsher mfl bigbore*stroke) 90mm
Alla dessa vevaxlar är smidda av extremt god kvalite



Undantag & knepigheter:
GM skickade en gjuten 8-motviktad vev (std 4motvikter) i många 2.0 och utbytes 19-2.0 i andra länder än sverige, vi svenskar fick sällan denna. Om den hade några + är okänt, den finns att köpa i extremlättat utförande i tyskland för anv. vid höga varvtal...? Tung som stryk.
ca 1982 och framåt (Officiellt) 6-cyl har en 12-motviktad vev. Funkar INTÉ vid varvtal över 6500RPM Gamla commodore/senator/monza axeln går dock att dra till 8500RPM+ utan problem.


Toppar:

Det som är något att ha ur prestandaperspektiv är:
4-cyl 2.2 och 2.4 (45x40)

6-cyl 1982-> (högresta insugskanaler och övrigt liknande 2.2/2.4) 2.5 och 3.0 har (42x35), C30NE från ca 1988? Omega har 45x40 ventiler. 2.6l =okänt för mig, antagligen 42x35

+Diverse kuriosatoppar som inte går att köpa för rimliga/vanliga pengar (Grupp-B toppen, CIH crossflow alu 4+6-cyl, div 16v toppar, går även att bygga om/såga av 2-cyl från 3.0-24V toppen så den passar då 3.0-24V och lotusmotorn i botten är cih uppdaterade av Frantz Indra på GM med annat topplock och annorlunda kamtrans + ngn mindre förändring av blocket)


Jag kan ju flika in att man kan optimalt få ut ca 280 cfm@28" insugsflöde ur 2.2/2.4 toppen, detta med 1.94"(49.28mm) chevy sb ventiler/smalt ventilskaft (std ventil in 45mm på 2.2/2.4)

Avgassidan är bättre std på 2.4 än 2.2 dessa skiljer sig åt litegranna faktiskt men kan bli lika bra med portning. Avgasflödet kan optimalt hamna på ca 200cfm@28" med 1.65"(41.9mm) chevy sb ventiler och då har man bara 0.4mm mellan ventilerna. (std ventil ut 40mm på 2.2/2.4)

Flödesbalansen blir dock inte så extremt bra på ca 71% med denna ventiluppsättning men ok för en djävulskt högvarvig alt storvolyms sugmotor.

De flesta som hållt på med volvo 2v toppar lär nog höja på ögonbrynen då det inte är lätt att få detta flöde ur b21/b23 toppar såvida vi inte talar om kilogram av tigtråd eller evo-topp. För att inte nämna B20 med sin ytterst tragiska avgassida. Tänk då på att CIH'n är en gammal stadig gjutjärnsgris av samma generation som B18/B20...


Bästa ventiluppsättningen för de flesta street/strip turbobyggen med cih torde vara 45-46mm insug portat till ca 230cfm in och 1.60-1.65" csb avgasventil (större=bättre) portat till ca 190-205 cfm så man får hygglig flödesbalans.


Vevstakar:
2.4 4-cyl och 2.6l 6-cyl har 134mm stålstakar i god kval, fullflyt kolvbult
Alla övriga 128mm stakar halvflytande bult, fina smidda generellt tom ca 1973 (har hittat i vissa motorer fram till slutet av 70-talet) 1973-> framåt gjutet crap som inte duger till något alls.




Plus och minus:

+ Hyfsade toppar som kan fås att flöda väldigt bra

+Mycket god varvtålighet 10000+ varv inga problem med rätt v-fjädrar och rullvippor

+Extremt stadigt block, toppar, vevar

+Billig motor att hålla på med. Reality check volvo guys...när var volvo billigt? 1978 & B20?

+Kan använda csb ventiler (ganska perfekt/rätt längd man får sätta i gjutjärnsstyrningar från csb eller k-line inserts så opel har 9mm styrn och man sätter i 11/32" eller 5/16" ventiler.

+Gott om gods för cylinderborr. Ett 2.0/2.2/2.4 block (i stort sett identiska) har 95.00 i borr std och går att slå ut till ca 98.4mm (Chevy 307 kolvar) men det är väldigt på gränsen...Betongfyll...Turbomotor bör borras till 95.30..96.00max

+finns väldigt mycket spec till denna motor, minst 3-4 fabrikat av rullvippor (pontiac vippor går att modda så det funkar)
Det finns även rullkammar och rullyftare att få tag i. Lyftardiametern samma som volvo b20 och chevy sb

+Gott om kamaxlar och fina profiler att välja på. B20 och chevy SB profiler funkar också kalasbra till CIH.

-Motor helt i gjutjärn. Inte så lätta.

-Väldigt kort deckhöjd, för att få bra geometri så bör man på en 4-cyl turbo begränsa sig till 2.2ans vev/77.5mm slag och 134mm stakar då får man ca 35mm komphöjd på kolven så man kan göra en stadig turbokolv med rätt/låg ringplacering. vevstaksförhållandet hamnar då på ca 1.73 vilket ger hyfsat lite sidotryck i cylindrarna för turbobruk...

-Jobbigt att porta gjutjärnstoppar

-I alla avseeanden en kortslagig motor så man måste varva något så jävulskt med dem (l alla fall med 2.0 eller 6-cyl vevarna) om man vill nyttja dem till max för street/strip (säg 23m/s medelkolvhast eller något åt det hållet)

/Järnet



mer opel snack http://forum.savarturbo.se/viewtopic.ph ... c&start=15
Senast redigerad av Jens Gustavsson den tis apr 13, 2010 6:40 am, redigerad totalt 2 gång.
Amazon221
För mycket laddtryck
Inlägg: 227
Blev medlem: tor jul 13, 2006 7:39 pm

Inlägg av Amazon221 »

å tack för det här Jens, nu har man en liten hum om hur man kan trimma billigt, här ska de jobbas ihop pengar för sen ska de byggas vass sugmotor :P
Användarvisningsbild
Cpt Tuttle
Forumsberoende
Inlägg: 1833
Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
Ort: Kalix
Kontakt:

Inlägg av Cpt Tuttle »

Jävligt bra att en sån här tråd kom upp, då här på gården finns en och snart två bilar utrustade med CIH...
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

ja slikt like æ.... er det noen som har ANDRE motorer å jøre slikt med: bmw, volvo, ford.... osv
:wink:
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
tzanek
För mycket laddtryck
Inlägg: 237
Blev medlem: sön jul 16, 2006 12:47 am
Ort: Skellefteå

Inlägg av tzanek »

Lite nyfiken på detta med smallblock vippor å lyftare. Hittar dåligt med bilder å annat nyttigt när jag söker efter bilder å tips.

Om b20 har samma lyft geometri så borde väll sånna vippor vara ett alternativ om man vill köra med mekaniska lyftare?

Om nån har en lista på Cih kammarnas märkningar och speccs så vore det ju bra att kasta upp här också. har sett en men kommer inte ihåg adressen.
Nissan Skyline GT-R R32 RB30/26
Användarvisningsbild
K.jonsson
För mycket laddtryck
Inlägg: 331
Blev medlem: lör jun 03, 2006 6:04 pm
Ort: Nyköping

Inlägg av K.jonsson »

Senast redigerad av K.jonsson den sön jun 24, 2007 8:44 pm, redigerad totalt 2 gång.
Martin H
Forumsberoende
Inlägg: 2304
Blev medlem: ons dec 14, 2005 9:05 am
Ort: lit/jämtland
Kontakt:

Inlägg av Martin H »

nu är jag ingen opel expert men det där är ingen topp till "järnet"
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Järnet: Vad är det för pontiac vippor som går att använda och vad behöver modifieras.

Passar t.ex "Pontiac 1.6 ratio Roller Rockers for 265-455 -7/16 stud" (vad för ev modifikation?)

tacksam för svar
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Järnet
För mycket laddtryck
Inlägg: 180
Blev medlem: tis jan 03, 2006 11:49 am
Ort: Piteå

Inlägg av Järnet »

Postar ~ det svar som jag skrev till ditt pm:

Ja du,
inte så enkelt, innan jag förklarar kan jag säga att det funnits/finns crane rullvippor i färdiga kit från tex CATcams
http://www.catcams.be/index.htm
dessa har varit prisvärda
Sedan har TG motor egna för 10+papp
Finns ev möjlighet att Bob Legere´s fina vippor är i produktion också, men de har haft produktionsproblem hos senaste underleverantören
Finns mer att läsa om just dessa på opel GT och opeltuners forumen
Har man extrem-tur kan man hitta ett set gamla Tom Avellan -vippor, fina shaft-mount grejor som användes en del på ´70 och tidigt ´80-tal men då får man leta ordentligt...och betala därefter...

Pontiac: Man kan utgå från pontiacvippor för 3/8" vippbult , borra upp centrumhålet för vippbultarna till opels dimension, har för mig att det är ca diam 10 - 10,5 mm... över vippbulten där den styr i kulan på originalvippan -mät-

utgår man från 7/16 vippor får man göra egen lösning eftersom hålet då är större än vippbulten på cih

det kan iof vara en bra lösning om man vill göra egna vippbultar - cih-gänga/kona mot toppen och 7/16" gäng vid vippan - då kan man använda de justermuttrar och låsskruvar som följer med vippsatsen.
dessutom är det numera lättast att få tag i 7/16" vippor

man får sedan modifiera området vid nosrullen så vippan styr över ventilskaftet (se chevy self aligning vippor så förstår du)
(Detta kan göras på flera olika sätt, brickor på sidan av kortad rulle, ny profilsvarvad rulle, extra komponent fastsatt på vippan för vipparmsstyrning mm varianter)
Finns även exempel på folk som försökt sig på "guideplates" med blandad framgång, mest katastrof pga de extremkorta stötstängerna,

eller som på tg´s vippor ha en pivot-ledad stötstång för att fixa styrningen=helt ok lösning men gör att man i realiteten tillverkar helt egna vippor.

Sedan måste man tillverka:
korta stötstänger (du kan ev få ritning av mig om du verkligen ids göra detta)
Justermuttrar med stoppskruvar (stoppskruvar i rätt stigning har jag flera kartonger av så hör av dig om du behöver) som passar både vippan och opel vipparmsbult...
tror det var allt vad jag minns...

Jag har ju gjort detta till några motorer (på 1900-talet ) men jag skulle personligen köpa färdiga om det går att få tag i för rimliga pengar
Vad som är rimligt...är upp till dig att avgöra... tid eller pengar som vanligt.

Mvh
Järnet
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

så... om jag förstått det rätt: Jag kan använda vevstakar ifrån 1.7liters motorn från -67 som jag har liggandes i min 2.2a? :?

Var hittar man kamaxlar till opel? jag har letat beg. men inte funnit någonstans. är jag bara kass eller är de svårfunna?
Ascona_400
För mycket laddtryck
Inlägg: 175
Blev medlem: fre jan 14, 2005 8:02 pm
Ort: Lycksele/Rusksele
Kontakt:

Inlägg av Ascona_400 »

http://www.Resultatservice.com ?

vad ska du ha för kam ?
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

Jag har kollat där redan men hittar inte så mkt. är jag kass på leta? :roll:

Och jag är rätt så grön vad gäller opel, vilken kam rekommenderas till en 2.2 liters motor med dubbla su, eventuellt plana och porta toppen lite i mån av tid. Ingen racemotor alltså, bara så det rör sig litegranna...

mer specifikt recept på motorn än så kan jag inte ge :doh: försök att inte dumförklara mig så mkt :roll:
Wiktor Danielsson
The
Forumsberoende
Inlägg: 5090
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
Wikimoe
För mycket laddtryck
Inlägg: 293
Blev medlem: tis okt 16, 2007 7:33 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av Wikimoe »

Hmm, har skummat igenom där förr men ska ta en ordentligare titt och läsa på mer om cih motorn i allmänhet...
Wiktor Danielsson
Åjpel
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 93
Blev medlem: mån sep 03, 2007 12:52 pm
Ort: Falun

Inlägg av Åjpel »

Skriv svar