tips och trix Opel CIH motorn (skrivit av järnet )
Ett par tillägg som kan vara intressanta!
Commodore 2.5s 1982 (bara denna motor och detta år!) Ska ha smidd vev!
1900 blocken mellan 73 och 75 har tjockaregods, utflyttade kylkanaler bl a osv. Dessa letar rallyåkarna när dom ska ha nya block!
1700 topparna 71 och 72 har mekaniska lyftare orginal.
Commodore 2.5s 1982 (bara denna motor och detta år!) Ska ha smidd vev!
1900 blocken mellan 73 och 75 har tjockaregods, utflyttade kylkanaler bl a osv. Dessa letar rallyåkarna när dom ska ha nya block!
1700 topparna 71 och 72 har mekaniska lyftare orginal.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
- Cpt Tuttle
- Forumsberoende
- Inlägg: 1833
- Blev medlem: fre jul 15, 2005 10:57 pm
- Ort: Kalix
- Kontakt:
Må så vara! Rally gubbaran jagar då just dom där topparna för att de dels är mekan lyftare sen ska de vara extra mycke gods också.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
en som kör rally och är någolunda seriös lär ju ändå sätta dit nya lyftare och inte 30 år gamla beg så det kvittar nog.
Enligt vad jag läst mig till var de äldre topparna sprickbenägna vid höga kompressionstryck. Vet ej om det stämmer.
Däremot har man ju halva portningen gratis i en 2.2/2.4 topp
Enligt vad jag läst mig till var de äldre topparna sprickbenägna vid höga kompressionstryck. Vet ej om det stämmer.
Däremot har man ju halva portningen gratis i en 2.2/2.4 topp
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Nån motor som bara heter 19 (1.9) finns inte, de har alltid en eller flera bokstäver efter siffrorna som är instansade i blocket och i toppen.Perka skrev:är det skillnad på topparna på 1.9 och 1.9s?? ventilstorlek eller kamaxel eller nåt??
De varianter som finns är:
19S, enkelförgasare, 8.8 i komp. 88hk
19N, enkelförgasare, 7.9 i komp. 75hk
19H, dubbla förgasare, ?.? i komp. 106hk
19E, insprutning, 9,2 i komp. 105hk
19SH, ?????????, ?.? i komp. 97hk
Kamaxlarna kan naturligtvis skillja mellan varianterna.
19S har 40/34mm ventiler, om de andra har det med vet jag ej säkert.
Commodore 1982 har den nya, fullt motviktade axeln som senator/monza och omega 3.0, alltså pressgjuten, inte smidd.Cassius skrev:Ett par tillägg som kan vara intressanta!
Commodore 2.5s 1982 (bara denna motor och detta år!) Ska ha smidd vev!
1900 blocken mellan 73 och 75 har tjockaregods, utflyttade kylkanaler bl a osv. Dessa letar rallyåkarna när dom ska ha nya block!
1700 topparna 71 och 72 har mekaniska lyftare orginal.
Däremot så var alla äldre commodoreaxlar ->1977 smidda men ej fullt motviktade
Man vill ha den gamla axeln om det skall varvas eftersom den fullt motviktade är så tung att dess kritiska varvtal ligger på 6500RPM ca...
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 205
- Blev medlem: lör maj 16, 2009 10:05 pm
- Ort: laholm
Re: tips och trix Opel CIH motorn (skrivit av järnet )
ingen som hade isärsågad topp på bild? 2.0 vs 2.2?
pv -62 testbänk för "evolution" motorn
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
http://forum.savarturbo.se/viewtopic.php?t=46009
Re: tips och trix Opel CIH motorn (skrivit av järnet )
http://www.opelgt.com/forums/opel-engin ... -pics.html" onclick="window.open(this.href);return false;
Där finns bilder på en isärsågad 2.4a topp. Den ska vara väldigt lik 2.2an.
Där finns bilder på en isärsågad 2.4a topp. Den ska vara väldigt lik 2.2an.
Manta A Rallye - Såld till Polen
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Kadett C -76, på gång med V8 från Audi
Audi V8 -91, med RS4 B7 V8
https://www.instagram.com/retro_motorsports_garage/
Re: tips och trix Opel CIH motorn (skrivit av järnet )
Yellowstorm racing i Tyskland tillverkar mekaniska alu lyftare med hårdmetall ändar. Halva vikten av en orginal mekanisk. (som inte går att köpa längre) tg motor slipar om beg orginal lyftare, det kan vara intressant. Dom ombyggda hydrauliska som enem säljer är svintunga!
Jag har kört med alu lyftarna ett bra tag och dom fungerar fint för mig, inte svinigt dyra heller. Nu var det ett par år sen jag köpte dessa men kan vara värt att kolla om han fortfarande tillverkar dom.
Jag har kört med alu lyftarna ett bra tag och dom fungerar fint för mig, inte svinigt dyra heller. Nu var det ett par år sen jag köpte dessa men kan vara värt att kolla om han fortfarande tillverkar dom.
Niko Rissanen