bygga diesel av b23 et

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
pastorn
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: fre okt 07, 2005 10:04 pm
Ort: gotland

bygga diesel av b23 et

Inlägg av pastorn »

är de någon här på forumet som gjort de är lite nyfiken jag har nämligen en kompis som byggt ihop en sådan blev uppstart i måndags kväll :lol:
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21678
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

:lol: vad folk hittar på.

jag är bara lite skeptisk till hålbarheten i det blocket vid lite högre effekter och disel?

:idea: har han använt 651 topp och plana kolvar?
Användarvisningsbild
pastorn
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: fre okt 07, 2005 10:04 pm
Ort: gotland

Inlägg av pastorn »

631 topp och turbo kolvarna blev himla bra! john deere spridare och golfens dieselpump..
så nu är de en d23et :D om de sen håller vet vi inte men den startade och gick fint! bara de var guld värt.
ett litet agg sitter på nu td04 13 och jag tror inte pumpen orkar med att mätta den ens! jag ska kasta upp lite bilder när jag får tid! undrar om man kan säga på besiktningen att man har lite hårda tändkablar om dom undrar över något?? :D
Användarvisningsbild
Daniel Bjälevik
Forumsberoende
Inlägg: 1014
Blev medlem: lör apr 10, 2004 9:50 am
Ort: Kungsör/västmanland
Kontakt:

Inlägg av Daniel Bjälevik »

coolt :)
Bild
Jonas Ohlsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 1928
Blev medlem: mån mar 21, 2005 6:01 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Jonas Ohlsson »

film på ev provkörning hoppas jag på :eclipsee_steering:
Bild
Användarvisningsbild
Glufsen
Forumsberoende
Inlägg: 769
Blev medlem: lör jul 30, 2005 3:58 pm
Ort: Uppsala

Inlägg av Glufsen »

Haha tokfränt :o Bilder!
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

:D :D :D :lol: 8) !!!!!!!!!
bytt til 12mm innmat så går det nokk bra.... :!:
få lite bilder på dette :!: forresten ville ja ha bytt til litt mere kam i den; fx kansje k-axeln , om den inte er der fra før...
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

haha. bilder bilder bilder.. låter ju hur fränt som hellst:)

hur driver han pumpen?
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
runevaden
För mycket laddtryck
Inlägg: 370
Blev medlem: tor jan 05, 2006 12:04 am
Ort: varberg

Inlägg av runevaden »

jag har funderat på att göra tvärt om å konvertera d24 till bensin.

tänkte så här: en d24 turbo med ca 1:21 i komp klarar över 1.7 bar.
borde inte det bli ett fruktansvärt cylinder tryck?

om man fräste ett nytt förbrännings rum av en alu plåt som svetsas fast.
ersätter spridarna med tändstift.

skulle man inte få en mycket stabil underdel som tål massa laddtryck å massa effekt.

kanske är helt ute å cyklar nu men funderingar.
Hallagårds Mek, mekanisk verkstad, försäljning av begagnade turbo, renovering av insprutningspumpar

Dodge Ram 2500 cummins 24v -99,
WV caravelle coach 2,5 tdi -90,
Dodge Dart gt -67 med Cummins 5,9 24v p-pump.
The
Forumsberoende
Inlägg: 5083
Blev medlem: tis jun 01, 2004 11:05 pm
Ort: Boden
Kontakt:

Inlägg av The »

chevrolet hävdade att deras v8or var tillräckligt stadiga för att köras som diesel och tog fram topplock för ändamålet, de försvann dock fort för de konverterade motorerna höll inte många tusen mil..
Torbjörn.A
Har man slagit yxan i båten får man ro som fan
Användarvisningsbild
pastorn
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 83
Blev medlem: fre okt 07, 2005 10:04 pm
Ort: gotland

Inlägg av pastorn »

som sagt får se hur länge de håller!
pumpen drivs med en kort rem nere på veven han svarvade en axel som passade mot remskivan och axeln och bultade ihop de och så en flytt bar platta där servon satt så han kan ställa pumpen!
glödstiften hamnade i dom gamla spridarhålen på glt insuget :lol:
vinkelkapen
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm

Inlägg av vinkelkapen »

vad är det för slags spridare? tapp eller nålhåls spridare? vad är det för slags pump? cav? rad?

tips om du ska använda turbo är att ha en pump som är byggd för just turbo (radpump) då finns det en lite dosa som får laddtryck och öppnar extra för gasstaget så du får mer soppa :)

den går också att ställa in på hur mycket mer soppa pumpen ska ge så med andra ord så är det bara justera på skruven på pumpen och wastegate för att få mer push i motorn ^^


behövs verkligen glödstiften? det är ju på förkammar dieslar dom används på
e34 m20b25 turbo @1bar
caterpillar
Forumsberoende
Inlägg: 3844
Blev medlem: sön aug 22, 2004 11:32 am
Ort: nord-norge, TROMSØ

Inlägg av caterpillar »

må jo nødvendig bli direkt innsprutare dette, da det inte finnes nå forkammare, bilder på john deere dysene, hadde vært intr...
tuft projekt da :D
caterpillar har alltid stooore turbos-å diesel
Användarvisningsbild
Tommy Luhr
Forumsberoende
Inlägg: 5537
Blev medlem: lör dec 11, 2004 8:23 pm
Ort: Arvika
Kontakt:

Inlägg av Tommy Luhr »

bilder bilder bilder.. hehe
Volvo B230 -1064 WHP
Topplocksportning!
Dynamisk vevaxelbalansering!
Motordyno!
Chassiedyno!
http://www.overboostracing.se
070-3755169
vinkelkapen
För mycket laddtryck
Inlägg: 270
Blev medlem: ons jan 11, 2006 10:01 pm

Inlägg av vinkelkapen »

caterpillar skrev:må jo nødvendig bli direkt innsprutare dette, da det inte finnes nå forkammare, bilder på john deere dysene, hadde vært intr...
tuft projekt da :D
jojo men eftersom dom har glödstift tänkte jag att det är kanske från samma traktor och har man nålhålsspridare gäller det ju att få spridarbilden rätt så säkert placerad för att inte nöta sönder nått
e34 m20b25 turbo @1bar
Skriv svar