bygga diesel av b23 et
Re: bygga diesel av b23 et
Vad har hänt med detta ?
Eller det är bara skitsnack utan grunder ....
Hur som.
Jag lyfter tråden igen eftersom jag känner mig lite skyldig till "receptet" för ett sådan bygge som jag beskrev på min gammla sida (dieselmaffian)
Efter mitt B20 bygge så ville jag få ihop ett just sådant killen skriver om , men det blev aldrig så av olika anledningar
Men nu så..... 11 år senare så har jag kommit såhär långt.
En liten filmsnutt på hur det ser ut nu. https://www.youtube.com/watch?v=tTNONzdGi5U
Håller på att bygga ihop en startmotor som har minst 2KW effekt sen är det uppstart som gäller.
Eller det är bara skitsnack utan grunder ....
Hur som.
Jag lyfter tråden igen eftersom jag känner mig lite skyldig till "receptet" för ett sådan bygge som jag beskrev på min gammla sida (dieselmaffian)
Efter mitt B20 bygge så ville jag få ihop ett just sådant killen skriver om , men det blev aldrig så av olika anledningar
Men nu så..... 11 år senare så har jag kommit såhär långt.
En liten filmsnutt på hur det ser ut nu. https://www.youtube.com/watch?v=tTNONzdGi5U
Håller på att bygga ihop en startmotor som har minst 2KW effekt sen är det uppstart som gäller.
Senast redigerad av Packo den fre feb 10, 2017 12:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Re:
Letar man lite så finner man att VW har en B24 redan som sitter i LT31-LT35. Samma motor fast med bensintopp istället för dieseltopp, samt andra kolvar och stakar.runevaden skrev:jag har funderat på att göra tvärt om å konvertera d24 till bensin.
tänkte så här: en d24 turbo med ca 1:21 i komp klarar över 1.7 bar.
borde inte det bli ett fruktansvärt cylinder tryck?
om man fräste ett nytt förbrännings rum av en alu plåt som svetsas fast.
ersätter spridarna med tändstift.
skulle man inte få en mycket stabil underdel som tål massa laddtryck å massa effekt.
kanske är helt ute å cyklar nu men funderingar.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
(Patrik Ståhl)
Re: bygga diesel av b23 et
Njut av denna grabbar. Jag bjuder.
Och ja, jag är kaxig. Denna är fan i mig vad jag vet den enda i världen. Så titta noga. Tror inte ni ser en till......
https://www.youtube.com/watch?v=Nqzl1c2R17o
Och ja, jag är kaxig. Denna är fan i mig vad jag vet den enda i världen. Så titta noga. Tror inte ni ser en till......
https://www.youtube.com/watch?v=Nqzl1c2R17o
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 40
- Blev medlem: tis jan 25, 2005 10:47 pm
- Ort: kristianstad
Re: bygga diesel av b23 et
Hahaha banan vad cool! Måste kännts härligt när den small igång
Senast redigerad av Henrik Gertzell den lör feb 11, 2017 10:53 am, redigerad totalt 1 gånger.
Re: bygga diesel av b23 et
Haha vilket häftigt bygge. Är den lättstartad? Varför två kamremmar?
-
- Lite mer laddtryck
- Inlägg: 38
- Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
- Ort: skauneland
Re: bygga diesel av b23 et
grattulerar
Re: bygga diesel av b23 et
Jag har sett nåt filmklipp på Facebook
Dieselpumpen satt där fördelaren är i blocket..
Dieselpumpen satt där fördelaren är i blocket..
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21681
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: bygga diesel av b23 et
roligt bygge
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
- Emil Sundquist
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 356
- Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
- Ort: Kisa
Re: bygga diesel av b23 et
Så jäkla häftigt [THUMBS UP SIGN] opel har dieselpumpen där fördelaren normalt sitter
Re: bygga diesel av b23 et
Tack och bock.
Dubbla remmar är för att pumpen är rätt trög driven. Så för att öka kraften i remmen och minimera risken att den kuggar över så blev det beslutet att köra dubbla.
På B20 bygget jag gjorde för typ 10-12 år sedan, där satte jag pumpen i fördelarens plats.
Det var en av "Akilles häl" i det bygget. Vinkeldrevet på kammen varade inte många timmar.....
Annars är det helt rätt som Emil skriver. Opel 2.1 och 2.3 dieselmaskiner har pumpen i "fördelarhålet"
Lättstartad ? Nä det kan jag dessvärre inte påstå.
Inga glödstift monterade och -0.5 i garaget.
Utöver det så står tändningen fel ( den står rätt inställd, men den är fel av en massa olika anledningar som kommer att sakteligen åtgärdas )
Det finns en hel del att förfina för att den skall fungera perfekt, MEN ! Den har gett livstecken och rullat på i några minuter.
Så jag är väldigt nöjd än så länge.
Dubbla remmar är för att pumpen är rätt trög driven. Så för att öka kraften i remmen och minimera risken att den kuggar över så blev det beslutet att köra dubbla.
På B20 bygget jag gjorde för typ 10-12 år sedan, där satte jag pumpen i fördelarens plats.
Det var en av "Akilles häl" i det bygget. Vinkeldrevet på kammen varade inte många timmar.....
Annars är det helt rätt som Emil skriver. Opel 2.1 och 2.3 dieselmaskiner har pumpen i "fördelarhålet"
Lättstartad ? Nä det kan jag dessvärre inte påstå.
Inga glödstift monterade och -0.5 i garaget.
Utöver det så står tändningen fel ( den står rätt inställd, men den är fel av en massa olika anledningar som kommer att sakteligen åtgärdas )
Det finns en hel del att förfina för att den skall fungera perfekt, MEN ! Den har gett livstecken och rullat på i några minuter.
Så jag är väldigt nöjd än så länge.
Re: bygga diesel av b23 et
Hittade klippet. Men har bara sparat på fb ..
Verkar vara en b23 på opel pump. Danskar som håller på..
Verkar vara en b23 på opel pump. Danskar som håller på..
Re: bygga diesel av b23 et
Thermostart kanske skulle vara nåt. Har det på traktorn och det fungerar finfint.
Re: bygga diesel av b23 et
Länk tackKwirk skrev:Hittade klippet. Men har bara sparat på fb ..
Verkar vara en b23 på opel pump. Danskar som håller på..
Re: bygga diesel av b23 et
Jag har inte facebook men kollade på den igenom frugans.
Då ber jag om ursäkt för mitt påstående att ha den enda B230 dieselmotorn.
Han var före mig.
Finns det nån möjlighet att jag kan komma i kontakt med han ?
Vad jag kan se så kör han med en CAV pump. Lättdriven pump och då kan det tydligen funka bra att köra den igenom fördelarhålet.
Helt klart mycket imponerande. Skulle va kul att få kontakt med han som har skruvat ihop den.
Då ber jag om ursäkt för mitt påstående att ha den enda B230 dieselmotorn.
Han var före mig.
Finns det nån möjlighet att jag kan komma i kontakt med han ?
Vad jag kan se så kör han med en CAV pump. Lättdriven pump och då kan det tydligen funka bra att köra den igenom fördelarhålet.
Helt klart mycket imponerande. Skulle va kul att få kontakt med han som har skruvat ihop den.