bygga diesel av b23 et

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: bygga diesel av b23 et

Inlägg av Packo »

Vad har hänt med detta ?
Eller det är bara skitsnack utan grunder ....

Hur som.
Jag lyfter tråden igen eftersom jag känner mig lite skyldig till "receptet" för ett sådan bygge som jag beskrev på min gammla sida (dieselmaffian)
Efter mitt B20 bygge så ville jag få ihop ett just sådant killen skriver om , men det blev aldrig så av olika anledningar
Men nu så..... 11 år senare så har jag kommit såhär långt.

En liten filmsnutt på hur det ser ut nu. https://www.youtube.com/watch?v=tTNONzdGi5U

Håller på att bygga ihop en startmotor som har minst 2KW effekt sen är det uppstart som gäller.
Senast redigerad av Packo den fre feb 10, 2017 12:50 pm, redigerad totalt 1 gånger.
Pacman
Forumsberoende
Inlägg: 1756
Blev medlem: ons apr 25, 2007 11:05 am
Ort: Skånska Landsbygden

Re:

Inlägg av Pacman »

runevaden skrev:jag har funderat på att göra tvärt om å konvertera d24 till bensin.

tänkte så här: en d24 turbo med ca 1:21 i komp klarar över 1.7 bar.
borde inte det bli ett fruktansvärt cylinder tryck?

om man fräste ett nytt förbrännings rum av en alu plåt som svetsas fast.
ersätter spridarna med tändstift.

skulle man inte få en mycket stabil underdel som tål massa laddtryck å massa effekt.

kanske är helt ute å cyklar nu men funderingar.
Letar man lite så finner man att VW har en B24 redan som sitter i LT31-LT35. Samma motor fast med bensintopp istället för dieseltopp, samt andra kolvar och stakar.
//Pacman
(Patrik Ståhl)
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: bygga diesel av b23 et

Inlägg av Packo »

Njut av denna grabbar. Jag bjuder.

Och ja, jag är kaxig. Denna är fan i mig vad jag vet den enda i världen. Så titta noga. Tror inte ni ser en till......

https://www.youtube.com/watch?v=Nqzl1c2R17o
Henrik Gertzell
Lite mer laddtryck
Inlägg: 40
Blev medlem: tis jan 25, 2005 10:47 pm
Ort: kristianstad

Re: bygga diesel av b23 et

Inlägg av Henrik Gertzell »

Hahaha banan vad cool! Måste kännts härligt när den small igång
Senast redigerad av Henrik Gertzell den lör feb 11, 2017 10:53 am, redigerad totalt 1 gånger.
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: bygga diesel av b23 et

Inlägg av dsimila »

Haha vilket häftigt bygge. Är den lättstartad? Varför två kamremmar?
SkauneJohan
Lite mer laddtryck
Inlägg: 38
Blev medlem: lör nov 09, 2013 12:12 pm
Ort: skauneland

Re: bygga diesel av b23 et

Inlägg av SkauneJohan »

grattulerar :thumbright: 8) :beerchug:
Audi A6 avant 2.5 TDi-95
fröken habanero Bild

Glidaren
w124 200D-93 Bild
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: bygga diesel av b23 et

Inlägg av Kwirk »

Jag har sett nåt filmklipp på Facebook
Dieselpumpen satt där fördelaren är i blocket..
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Re: bygga diesel av b23 et

Inlägg av Jens Gustavsson »

roligt bygge :thumbright:
Användarvisningsbild
Emil Sundquist
För mycket laddtryck
Inlägg: 356
Blev medlem: ons jul 29, 2015 8:37 pm
Ort: Kisa

Re: bygga diesel av b23 et

Inlägg av Emil Sundquist »

Så jäkla häftigt [THUMBS UP SIGN] opel har dieselpumpen där fördelaren normalt sitter ;)
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: bygga diesel av b23 et

Inlägg av Packo »

Tack och bock.

Dubbla remmar är för att pumpen är rätt trög driven. Så för att öka kraften i remmen och minimera risken att den kuggar över så blev det beslutet att köra dubbla.

På B20 bygget jag gjorde för typ 10-12 år sedan, där satte jag pumpen i fördelarens plats.
Det var en av "Akilles häl" i det bygget. Vinkeldrevet på kammen varade inte många timmar.....
Annars är det helt rätt som Emil skriver. Opel 2.1 och 2.3 dieselmaskiner har pumpen i "fördelarhålet"

Lättstartad ? Nä det kan jag dessvärre inte påstå.
Inga glödstift monterade och -0.5 i garaget.
Utöver det så står tändningen fel ( den står rätt inställd, men den är fel av en massa olika anledningar som kommer att sakteligen åtgärdas )

Det finns en hel del att förfina för att den skall fungera perfekt, MEN ! Den har gett livstecken och rullat på i några minuter.
Så jag är väldigt nöjd än så länge.
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: bygga diesel av b23 et

Inlägg av Kwirk »

Hittade klippet. Men har bara sparat på fb ..
Verkar vara en b23 på opel pump. Danskar som håller på..
dsimila
Forumsberoende
Inlägg: 908
Blev medlem: tis mar 17, 2009 12:24 pm
Ort: Bjurholm

Re: bygga diesel av b23 et

Inlägg av dsimila »

Thermostart kanske skulle vara nåt. Har det på traktorn och det fungerar finfint.
Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: bygga diesel av b23 et

Inlägg av Packo »

Kwirk skrev:Hittade klippet. Men har bara sparat på fb ..
Verkar vara en b23 på opel pump. Danskar som håller på..
Länk tack
Kwirk
För mycket laddtryck
Inlägg: 279
Blev medlem: tis mar 17, 2009 10:32 am

Re: bygga diesel av b23 et

Inlägg av Kwirk »

Packo
För mycket laddtryck
Inlägg: 118
Blev medlem: mån jan 18, 2016 8:13 pm

Re: bygga diesel av b23 et

Inlägg av Packo »

Jag har inte facebook men kollade på den igenom frugans.
Då ber jag om ursäkt för mitt påstående att ha den enda B230 dieselmotorn.
Han var före mig.

Finns det nån möjlighet att jag kan komma i kontakt med han ?

Vad jag kan se så kör han med en CAV pump. Lättdriven pump och då kan det tydligen funka bra att köra den igenom fördelarhålet.

Helt klart mycket imponerande. Skulle va kul att få kontakt med han som har skruvat ihop den.
Skriv svar