sugturbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

dessa rayaj turbos vad finns dom i för storlekar och vart kommer dom ifrån? har aldrig hört talas om eller läst om sådana.. om jag skulle vilja koltäta min 16t snurra är det möjligt och hur gör jag detta isåfall?
weber 45a eller möjligtvis dellorto får det bli!!

tänkte man kanske kunde göra ett slags plenum insug men köra utan spjäll tills vidare och sedan när man har råd köra med eftermarknadssprut vad tror ni? alltså att röret från kompressorhuset på turbon går in i spjället på plenumkammaren fast själva spjället är bortplockat (eller låst i öppet läge) har ingen lust att köpa en 36/36 gasare bara för att få insuget..

sedan kör jag med avkapat grenrör och liten turbo med denna motor sen får vi se om jag bygger värre senare eller om jag satsar på nyare motor beror på vad som känns kul, därför ja mekkar för d e kul inte för att ja ska va snabbast eller något sådant, det finns alltid dom som har fetare byggen & snabbare bil! men för äkta volvoraggers är det en fröjd att då se en b20 turbo! har sett endel varianter på vallåkra träffen..
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Nu förstår jag ingenting, ska du bygga sugturbo eller tryckanlägning????
Fattar inte vad du menar i ditt sista inlägg, skulle det typ vara nån suganlägning som är förbered för tryck eller????????
Tror det skulle funka dåligt. Varför i hela världen ska du bygga en sugturbo när det hörs som du ska ha tryck i slutänden. har du svårt att bestämma dej, du har ju typ ett nytt motorconsept och nya ideer varje dag!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

I dit fall måste det ju va lämpligast att bygga en enkel tryck turbomotor.
Du hade ju ett block som var 92mm, m-stakar och ET kolvar sätt ihop set tillsammans med en k-kam. byggen adapter till orginalgrenröret och sätt dit t16 agg, sedan trycker du genom en su förgasare.
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

varför skulle ja bygga en motor grundat på dåliga ideer?
det finns väldigt många olika recept, jag fösöker bara lära mig olika alternativ
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Jag förstod inget av ovanstående heller... men du fick ju tips på ett lämpligt förstabygge från simon, du verkar ju då ha en massa energi larsat så det är dags att du bygger nåt istället för att ödsla all tid på motorforum? Själv började man för ca 8 år sen med turbo och det enda man visste då var vad man hört från kompisar och typ i gik-katalogen... Så det är bara börja mixtra själv i garaget annars blir det aldrig nåt.
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det jag tänkte var att man bygger en plenumkammare och suger genom denna, det skulle isåfall underlätta för ett framtida tryckturbobygge med eftermarknadssprut, men jag kör nog med orginalgrenrör istället..
behöver en lämplig turbo hur som hellst, går det koltäta min mitsu 16t snurra så vore det intressant.. hur får man tag i tätning?
jag har inget garage det är problemet.. :cry:
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Men varför ska du koltäta t16, och bygga tryckturbo senare???????
Det är ju lika enkelt och billigt att trycka genom en su!
Om du ändå inte ska ha sugturbo i slutänden så finns det ju ingen anledning att bygga heller.

TIPS:
BYGG EN ENKEL MOTOR DÄR DU TRYCKER GENOM EN SU MED DITT T16 AGG. ANVÄND DOM GREJER JAG SKREV I FÖRA INLÄGGET, DET ÄR INTE LÖNT ATT DRÖMMA SIG BORT PÅ ETT MOTORFORUM, DET FINNS REDAN SÅ MÅNGA SOM GÖR DET. UTAN BYGG EN ENKEL MOTOR I VERKLIGHETEN OCH DU HAR KOMMIT MYCKET LÄNGRE EN DOM SOM DRÖMMER...
EN MOTOR BYGGER MAN INTE PÅ NÄTET UTAN I GARAGET, DÅ LÄR MAN SIG MEST!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
Bild
Skriv svar