sugturbo
sugturbo
tjenare skulle vilja veta lite mer om sugturbo, kan typ ingenting.. antar att det blir ganska varmt när man kör utan intercooler, men man kan inte använda intercooler på något sätt?
vill gärna ha lite mer info om Oscar Ågrens Volvo 144 Turbo oxå
mvh
vill gärna ha lite mer info om Oscar Ågrens Volvo 144 Turbo oxå
mvh
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
Oskar köpte mitt gamla sugturbo kit och monterade det på en standard b20 från 1974. Han laddar cirka 0,5bar och montorn lämnar cirka 120hp+.
Tubon är en rayay turbo och förgasaren är en weber 45a. Ett fint kit om man vill ha en lite vassare b20, bilen har stått i nått år nu.
Bilen fanns med i bilsport när det var ett repotage från Umeå.
Bilen är i mycket fint skick!!!!!!!!!!!!!!!
Tubon är en rayay turbo och förgasaren är en weber 45a. Ett fint kit om man vill ha en lite vassare b20, bilen har stått i nått år nu.
Bilen fanns med i bilsport när det var ett repotage från Umeå.
Bilen är i mycket fint skick!!!!!!!!!!!!!!!
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
Effekten kan ju inte bli mer på en standard b20 på 82hp med 0,5 kilos tryck. När den där anlägningen satt i min bil så var det cirka 200 hp , allt har ju med sugmotoreffekt /kontra laddtryck. Om allt stämmer ska det ju bli en 100% effekt ökning med 1 kilo i laddtryck,om det då inte finns faktorer som drar ner det t.ex. att det läcker nånstans eller nått annat fel.
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
Jag är inte så bra på det där med koltätade tubos men jag tror att det ska gå att köpa tätningar.
Du säger att det inte är så svårt att bygga...... visst är det lätt att bygga en motor med 100 sugmotor hästar och ladda fram 200 hp, men prova och bygg en en b20 på 180 hp sugmotorhästar med 8,1 i komp och sedan ladda 1,5 kilo då börjar det bli sport
Du säger att det inte är så svårt att bygga...... visst är det lätt att bygga en motor med 100 sugmotor hästar och ladda fram 200 hp, men prova och bygg en en b20 på 180 hp sugmotorhästar med 8,1 i komp och sedan ladda 1,5 kilo då börjar det bli sport
någon annan som vet ang. tätningar?
det låter värre med 450 häst.. när du laddade 1 bar, hur spikbenägen var motorn då? du hade varvtalsregulerad vatteninsprutning?
hur funkar detta med soppan eg. om man bygger en sugmotor med 150 häst, då vill den ha mer soppa än en motor på 100 häst eftersom motorn flödar bättre (genom portad topp?) och därmed suger i sig mer luft?
men om man har turbo så trycker man in luft så om man laddar 1bar då borde motorn vilja ha dubbelt så mkt soppa.. men det vill den inte?
det låter värre med 450 häst.. när du laddade 1 bar, hur spikbenägen var motorn då? du hade varvtalsregulerad vatteninsprutning?
hur funkar detta med soppan eg. om man bygger en sugmotor med 150 häst, då vill den ha mer soppa än en motor på 100 häst eftersom motorn flödar bättre (genom portad topp?) och därmed suger i sig mer luft?
men om man har turbo så trycker man in luft så om man laddar 1bar då borde motorn vilja ha dubbelt så mkt soppa.. men det vill den inte?
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
Min motor lämnar inte så mycket . Jag har cirka 140- 150hp och laddade 1kilo utan ic eller vatteninsprutning så jag borde teoretiskt haft 280hp+ om allt stämmer.
Bilen var inte spikningsbenägen vid 1kilo i tryck med optimerad bestyckning.
Jens och Boström har lite mer likt exemplet av effekt jag gav
Bilen var inte spikningsbenägen vid 1kilo i tryck med optimerad bestyckning.
Jens och Boström har lite mer likt exemplet av effekt jag gav
- Simon Jonsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 496
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
- Ort: Tväråmark i Sävar kommun
- Kontakt:
det låter som en perfekt lösning för mig det du kört med! har du nån G-tech tid eller tidkort med den motor i din 144?
jag har B20 block borrat till 92mm & sätter isåfall i 8-bultad vev med m-stakar & B21ET kolvar..
hur har du gjort med insug/avgas har du svetsat egna? org grenröret sitter ju insug & grenrör ihop & det är ju bara skit efter att motorn blivit varm.. annars går det ju säkert köra med org bara man har en fläns på röret till insget & en adapter från grenrör till turbo... men frågan är hur bra det blir..
vad effekten blir bryr jag mig inte så jätte mkt om men skall försöka få tag i en weber 45 eller ännu större gasare, har en mitsu 16t turbo men den kanske inte går att använda?
jag har B20 block borrat till 92mm & sätter isåfall i 8-bultad vev med m-stakar & B21ET kolvar..
hur har du gjort med insug/avgas har du svetsat egna? org grenröret sitter ju insug & grenrör ihop & det är ju bara skit efter att motorn blivit varm.. annars går det ju säkert köra med org bara man har en fläns på röret till insget & en adapter från grenrör till turbo... men frågan är hur bra det blir..
vad effekten blir bryr jag mig inte så jätte mkt om men skall försöka få tag i en weber 45 eller ännu större gasare, har en mitsu 16t turbo men den kanske inte går att använda?
sugturbo
jag körde ett tag med sugturbo.jag använde ett originalgrenrör där jag kapat bort insugssidan.sen använde jag insug från weber 36/36.hade k-kam och portad topp med 44/38,5 ventiler.turbon var en rayaj med koltätning.förgasaren var en enkel weber 45 med 30:s halsringar.monterade sen vatteninsprutning.den gjorde 14.0 sek/402m som bäst med g-tech.
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel