sugturbo

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

sugturbo

Inlägg av larsat »

tjenare skulle vilja veta lite mer om sugturbo, kan typ ingenting.. antar att det blir ganska varmt när man kör utan intercooler, men man kan inte använda intercooler på något sätt?

vill gärna ha lite mer info om Oscar Ågrens Volvo 144 Turbo oxå
mvh
Peter B
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: lör okt 11, 2003 5:02 pm
Ort: Umeå

Vattnigt!

Inlägg av Peter B »

Bränslet kondenceras i intercoolern så det är inte nån bra idé, men vatteninsprutning funkar!

Mvh Peter
Jag har tuffare bil än du.
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Oskar köpte mitt gamla sugturbo kit och monterade det på en standard b20 från 1974. Han laddar cirka 0,5bar och montorn lämnar cirka 120hp+.
Tubon är en rayay turbo och förgasaren är en weber 45a. Ett fint kit om man vill ha en lite vassare b20, bilen har stått i nått år nu.
Bilen fanns med i bilsport när det var ett repotage från Umeå.
Bilen är i mycket fint skick!!!!!!!!!!!!!!!
Bild
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Motorn och turbon, man lär sig då aldrig att stava
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

turbon skall vara "koltätad" lr nå? va innebär det rent tekniskt, är rayray nå visst märke som säljer turbos som ät tätade?
vad kostar en sådan isåfall ungefär.. och hur långt räcker den om man bara tar hänsyn till laddtrycket.. den ser ju inte jätteliten ut
Mats A
Camaro American Muscle
Inlägg: 2737
Blev medlem: fre sep 19, 2003 11:03 pm
Ort: Umeå

Inlägg av Mats A »

Här har du en bild på Oscars motor , taget när bilsport var på besök
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jo den finns ju med på hans "sida" pä sävar sidan.. det är ju inte så mkt effekt dock 120 häst känns för klent
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Effekten kan ju inte bli mer på en standard b20 på 82hp med 0,5 kilos tryck. När den där anlägningen satt i min bil så var det cirka 200 hp , allt har ju med sugmotoreffekt /kontra laddtryck. Om allt stämmer ska det ju bli en 100% effekt ökning med 1 kilo i laddtryck,om det då inte finns faktorer som drar ner det t.ex. att det läcker nånstans eller nått annat fel.
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

ok, men detta med koltätad turbo hur funkar d? kan man göra detta på ett agg man har eller är det vissa speciella?
en B20 med lite vassare kam & en weber 45a kanske ger 100 hästar, då borde det som du säger ge 200 om man laddar ett bar
men det verkar ju inte så svårt att bygga ihop precis..
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Jag är inte så bra på det där med koltätade tubos men jag tror att det ska gå att köpa tätningar.

Du säger att det inte är så svårt att bygga...... visst är det lätt att bygga en motor med 100 sugmotor hästar och ladda fram 200 hp, men prova och bygg en en b20 på 180 hp sugmotorhästar med 8,1 i komp och sedan ladda 1,5 kilo då börjar det bli sport :D :D
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

någon annan som vet ang. tätningar?

det låter värre med 450 häst.. när du laddade 1 bar, hur spikbenägen var motorn då? du hade varvtalsregulerad vatteninsprutning?
hur funkar detta med soppan eg. om man bygger en sugmotor med 150 häst, då vill den ha mer soppa än en motor på 100 häst eftersom motorn flödar bättre (genom portad topp?) och därmed suger i sig mer luft?
men om man har turbo så trycker man in luft så om man laddar 1bar då borde motorn vilja ha dubbelt så mkt soppa.. men det vill den inte? :?: :?: :?:
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Min motor lämnar inte så mycket . Jag har cirka 140- 150hp och laddade 1kilo utan ic eller vatteninsprutning så jag borde teoretiskt haft 280hp+ om allt stämmer.
Bilen var inte spikningsbenägen vid 1kilo i tryck med optimerad bestyckning.
Jens och Boström har lite mer likt exemplet av effekt jag gav :D
Bild
Användarvisningsbild
Simon Jonsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 496
Blev medlem: sön sep 21, 2003 7:03 pm
Ort: Tväråmark i Sävar kommun
Kontakt:

Inlägg av Simon Jonsson »

Jens får redogöra om procentuella bränslehöjningar, det är jag inge bra på.
Bild
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

det låter som en perfekt lösning för mig det du kört med! har du nån G-tech tid eller tidkort med den motor i din 144?

jag har B20 block borrat till 92mm & sätter isåfall i 8-bultad vev med m-stakar & B21ET kolvar..
hur har du gjort med insug/avgas har du svetsat egna? org grenröret sitter ju insug & grenrör ihop & det är ju bara skit efter att motorn blivit varm.. annars går det ju säkert köra med org bara man har en fläns på röret till insget & en adapter från grenrör till turbo... men frågan är hur bra det blir..
vad effekten blir bryr jag mig inte så jätte mkt om men skall försöka få tag i en weber 45 eller ännu större gasare, har en mitsu 16t turbo men den kanske inte går att använda? :roll:
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

sugturbo

Inlägg av Magnus »

jag körde ett tag med sugturbo.jag använde ett originalgrenrör där jag kapat bort insugssidan.sen använde jag insug från weber 36/36.hade k-kam och portad topp med 44/38,5 ventiler.turbon var en rayaj med koltätning.förgasaren var en enkel weber 45 med 30:s halsringar.monterade sen vatteninsprutning.den gjorde 14.0 sek/402m som bäst med g-tech.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Skriv svar