bussning

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

bussning

Inlägg av Magnus »

Det känns som jag upprepar mig hela tiden men jag ska svara igen :twisted: .det man gör är att plocka ur den gamla bussningen i vevstaken.sen så fräser man ex upp hålet i vevstaken 1 mm större.det gör att man kan förskjuta kolvbulten ytterligare uppåt.material är beställt till bussningen på momentum.ska göra en jigg att fästa v.staken i så man får fast den i fräsen.får se hur det funkar med planingen av blocket oxå.man måste ju prova innan man vet hur det funkar.man kan ju inte bara sitta och fantisera/om/hur/när allt funkar.man måste ju prova på riktigt.vill inte va otrevlig med dig larsat men det känns som om man måste lära sig krypa innan man lär sig gå om du förstår.......... :wink:
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

jo det har blivit lite rörigt, när en fråga besvarats i en tråd ställe en ny som eg. inte har med trådens ämne att göra & vipps har man samma frågor i 3 trådar.. får väll försöka starta nya trådar lite oftare.. men nu förstår jag..
men varför ska ja gå & köpa VW kolvar, kolvringar, vevstakar, stötstänger, topp, CU-packning osv om det sen visar sig att man inte kan få upp kolvarna tillräckligt mycket utan måste toppdecka blocket såpass mycket att vattenpumpen måste flyttas då kör jag hellre med B21ET kolvar, visst ni kanske aldrig testat med dessa kolvar men ni vet ju iaf bra mycket mer än jag, man måste ju födas för att lära sig krypa :lol:
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

planing

Inlägg av Magnus »

du kan plana blocket 3 mm innan man måste flytta pumpen.man kan fila bulthålen i pumpen lite oxå för att få ned den.jag funderar på att montera en b30 pump med högre flöde på min motor som blir lite förskjuten eftersom den inte passar mot kamkåpan.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

oki men då är det ju inga problem.. har du sett någon köra med 1mm CU-packning? jag har sett 1,5mm & 2mm men kunde det gå med 1mm oxå så slapp man ,5mm där..
man måste fräsa ur stakarna för att få dit en bussning? det beror ju lite på hur mkt man ska ladda vilken kompression man vill ha men det låter ju kanon, vad tror du man kan räkna med för pris att få stakarna frästa åt sig? har inte tillgång till fräs!!
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

cu packning

Inlägg av Magnus »

jag har hört att det kan va lite bökigt att få tätt runt vattenkanalerna med cu packning.man måste ha nåt tätningsmedel på packningen så man inte får in vatten överallt men det går säkert med 1mm oxå.jag håller på att kolla upp pris på fräsningen av vevstakarna nu.jag och jens ska lämna in våra på ett ställe och få det gjort.
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

men det borde ju funka med lite packningsklister just runt vattenkanalhålen då? den största fördelen är väll att man kan ta bort toppen ofta vilket kan hända att man vill, men om packningen är 1mm blir den nog ganska skör, packningsklistret lär ju sätta sig fast ordentligt då kanske man bryter sönder packningen :/
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

Strokea veven är ett bra sätt att få upp kolven längre tycker jag... :wink:
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

japp tycker ja oxå men en 92mm vev ex. kostar ju typ 30000 spänn om man inte får tag i nån gammal vev
Användarvisningsbild
Fredde Holmgren
Impellerhead
Inlägg: 2512
Blev medlem: lör sep 20, 2003 3:31 pm
Ort: Skellefte
Kontakt:

Inlägg av Fredde Holmgren »

92mm var ju att ta i... men excenterslipa en originalvev till 84mm slag och 49mm tappar och kör med parnerstakar och vw kolvar... va tror ni om det konceptet?
7.47 - 295km/h gammal Volvo med original framvagn
---------------------------------------------------------------
Sponsorer:
http://www.kastorfastigheter.se http://www.klracing.se
http://www.motornord.se
Fler Sponsorer sökes!
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

parner stakarna har ju 23mm kolvbult & VW kolvarna 22 så problemet med bussning kvarstår..
men det låter ju som ett vettigt alternativ men går det inte få en smidd "250 vev" att passa istället..? JT har ju satt B230 vev i B23 eller var det inte så? kanske tvärt om.....
Skriv svar