Trycka genom dubbla SU?

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Trycka genom dubbla SU?

Inlägg av CWR »

Är det nån som testat det? det går ju tydligen bra med enkel SU, men ungefär hur långt skulle dubbla SU räcka till på en B20 med portad steg2-3 nånting (46/38:s ventiler). Just nu sitter det en sliten K-kam i, men den ska bytas till nåt lämpligare...F eller R kanske?=) Hur högt kan man eg trycka genom SU:are, och ska nålarna modifieras på nåt sätt? :roll:

mvh/christer
Användarvisningsbild
-Fredde-
Ganska mycket laddtryck
Inlägg: 53
Blev medlem: fre okt 24, 2003 1:40 pm
Ort: Sävar
Kontakt:

Re: Trycka genom dubbla SU?

Inlägg av -Fredde- »

här har du en länk där du kan se hur du ska modifiera SUarna för att trycka genom dem

http://hem.passagen.se/v8rod/tech/suhif44.html
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Perfekt=) Tack Fredde!
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

ett problem med dubbla är att dom måste ge lika mycket sås,med hemma slipade nålar kan det bli svårt.
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Jo, det kan ju bli svårt förstås... Men om man skaffar dubbla Stromberg istället då? Misab säljer ju turbonålar till dessa.
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

vilka strombergare säljs det turbonålar till? det finns väll 2 olika åtminstone dom gamla till b20 & dom nyare till B21/23 som också heter pierburg (me gult oljepåfyllningslock).. men det kanske är samma nålar? vore ju bra om man kunde renovera 2 gasare man har liggandes.. vad kostar nålarna & vad kostar en renoveringssats med packningar & sånt, vart ska man köpa dessa saker? mekonomen lr vad.. vet att endel av gasarna som ligger läcker i botten.. man behöver inte modda själva gasarna nått i övrigt?
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Nålarna finns till B19, B20 och B21 för den vanliga stromberg 175cd, och kostar 295kr st. En packningsats kostar 150kr. En nålventil kostar 250kr, så det drar ju iväg lite om man ska få dom fräscha... Här finns delarna: http://www.misab.se/
Jag har haft en Stromberg turboförgasare från volvos R-sportsats, och den såg iaf ut som en helt vanlig 175cd när man direkt jämförde dom. Men fjädern borde ju oxå ha varit hårdare... SU och stromberg funkar ju på samma sätt.
Användarvisningsbild
Jens Gustavsson
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 21681
Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
Ort: Tomterna/sävar
Kontakt:

Inlägg av Jens Gustavsson »

vad säger att det är rätt nålar? jag har hört att endel slipar nålar i ventilslipmarsinen. OBS över ca 200hp/förgasare behövs grövre säten och nålar.
Användarvisningsbild
CWR
För mycket laddtryck
Inlägg: 179
Blev medlem: mån sep 22, 2003 6:39 pm
Ort: Lycksele

Inlägg av CWR »

Det vet jag inte, Men om man utgår från att det är lika dom nålar Volvo använde till R-sportsatsen borde man väl ha större chans att få till det än att börja slipa själv?
Användarvisningsbild
larsat
Forumsberoende
Inlägg: 4331
Blev medlem: tis sep 23, 2003 4:22 pm
Ort: MantorpPark
Kontakt:

Inlägg av larsat »

vad säger att det är rätt nålar? jag har hört att endel slipar nålar i ventilslipmarsinen. OBS över ca 200hp/förgasare behövs grövre säten och nålar.

du menar alltså att dessa nålar med största sätena som säljs på sidan med dubbla SU teoretiskt skulle kunna räcka uppåt 400 häst?!
Skriv svar