Konstig turbo.
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Konstig turbo.
Hej,
Jag såg en konstig turbo här om dagen. Varför ser den ut så? med gigantiskt kompressorhus och pytteliten inducer. Vad är den till för? Den är bredvid en nedmonterad Diesel sexa om det är en ledtråd, dock så är den turbon väldigt stor i förhållande till den motorn. Den kan också vara sjöfartsrelaterad. Jag vill minnas att turbin-exducern var större än kompressor-inducern. Vad är det man ser på bild två nere i kompressor utblåset?
Det är svårt att se på bilden vad som står på etiketten på kompressorhuset. jag har tolkat så gott jag kan och skrivit av det nedan.
______TURBOCHARGER
______________Manufactured By
THE HOLSET ENGINEERING Cl Ltd
______HUDDERFIELD, ENGLAND
PART NO & TYPE___SERIAL.NO___ENGINE PART NO
___10488/3________86:249________422252
___4 450 210
Ps. Ignorera de "vita understrecken i avskrivningen av etiketten man verkar inte kunna göra flera blankslag i rad och tab hoppar bara till knappen nedan så detta var bästa sättet.
Ps. om intresse finns eller om det "behövs" kan jag ta fler bilder på måndag.
Jag såg en konstig turbo här om dagen. Varför ser den ut så? med gigantiskt kompressorhus och pytteliten inducer. Vad är den till för? Den är bredvid en nedmonterad Diesel sexa om det är en ledtråd, dock så är den turbon väldigt stor i förhållande till den motorn. Den kan också vara sjöfartsrelaterad. Jag vill minnas att turbin-exducern var större än kompressor-inducern. Vad är det man ser på bild två nere i kompressor utblåset?
Det är svårt att se på bilden vad som står på etiketten på kompressorhuset. jag har tolkat så gott jag kan och skrivit av det nedan.
______TURBOCHARGER
______________Manufactured By
THE HOLSET ENGINEERING Cl Ltd
______HUDDERFIELD, ENGLAND
PART NO & TYPE___SERIAL.NO___ENGINE PART NO
___10488/3________86:249________422252
___4 450 210
Ps. Ignorera de "vita understrecken i avskrivningen av etiketten man verkar inte kunna göra flera blankslag i rad och tab hoppar bara till knappen nedan så detta var bästa sättet.
Ps. om intresse finns eller om det "behövs" kan jag ta fler bilder på måndag.
Senast redigerad av jompazx den lör nov 23, 2019 12:02 am, redigerad totalt 2 gång.
mvh! Jonathan Hall
Re: Konstig turbo.
Står det nån årsmodell på den?
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Konstig turbo.
Tror tyvärr inte det. Men det var bra att du sa det ska kolla på måndag. Det går nog inte att tyda på bilden jag la in här, men i telefonen kan jag zooma och se vad som står på etiketten. Så jag skriver till det.Steve skrev:Står det nån årsmodell på den?
mvh! Jonathan Hall
Re: Konstig turbo.
Bra lik denna som en kollega har liggande. Kommer från nån gammal lastbil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
Skickat från min iPhone med Tapatalk
/Thomas Sörensen
- jompazx
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 406
- Blev medlem: tis feb 06, 2018 5:37 pm
- Ort: Torslanda
- Kontakt:
Re: Konstig turbo.
Intressant! från lastbil då alltså. Dock tror jag att avgashusen ser ganska annorlunda ut, men kompressorn ser ju mer eller mindre identisk ut. dock verkar inte serienummer och dyl stämma överens.thomass skrev:Bra lik denna som en kollega har liggande. Kommer från nån gammal lastbil.
Skickat från min iPhone med Tapatalk
mvh! Jonathan Hall
Re: Konstig turbo.
Har också sett liknande på gamla lastbilar, och var därför jag frågade om årsmodell
Och med gamla menar jag typ 50 år gamla och det är nog största orsaken till att dom ser annorlunda ut
Och med gamla menar jag typ 50 år gamla och det är nog största orsaken till att dom ser annorlunda ut
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Konstig turbo.
jo den ser ut som den kommer från en gammal scania. stog det inte SUPER nånstans på hytten då det va turbo?
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Re: Konstig turbo.
not from Scania 140, they have 4 hole exhaust flange. I think older, some 6 cylinder Scania or Volvo from 60s.
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1695
- Blev medlem: fre jul 31, 2015 11:30 pm
- Ort: Joachim Whilliam Brandin. Björklinge
Re: Konstig turbo.
Riktigt gamla pjäser passar i stort sett, endast på museum. Det enda som går att använda från dessa, och då med mycket bra resultat, är avgashusen.
Husen är betydligt bättre i sin utformning än många "moderna hus"
Husen är betydligt bättre i sin utformning än många "moderna hus"
- Jens Gustavsson
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 21678
- Blev medlem: mån sep 22, 2003 5:47 pm
- Ort: Tomterna/sävar
- Kontakt:
Re: Konstig turbo.
med tanke på att den är från ca 1968 så är det en väldigt modärn turbo.
True metal people wanna rock not pose!
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
Jensas Speedshop
Den senapsgula 142an med B20 10.61sek/402m
B20 Vegan 5.92/185 9.50/225
Samarbetar med: KL Racing | Lube Tools | | AGAP | VEMS https://www.maxxecu.se/
-
- Forumsberoende
- Inlägg: 1112
- Blev medlem: mån feb 11, 2008 8:49 pm
- Ort: Flisa, norge
Re: Konstig turbo.
då behöver jag 2 stycken till min 68 chargerJens Gustavsson skrev:med tanke på att den är från ca 1968 så är det en väldigt modärn turbo.
- fredde_vit_pv
- Sävar Turbo Racing
- Inlägg: 2273
- Blev medlem: sön dec 07, 2003 4:38 pm
- Ort: yttertavle/umeå
Re: Konstig turbo.
Då är den coolast utan att behöva leverera 4000hp