Vilken tändfördelare på turbo b20
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
Vilken tändfördelare på turbo b20
Tjenixen
Vilken fördelare använder ni på era b20Turbos?
Man ska inte använda vacumet antar jag men har hört att man ska låsa hela fördelaren så den inte ändrar tändningen vid högre varv, stämmer detta?
Funkar det bra med en moddad volvo fördelare med ignitor tändning och msd-box eller borde man satsa på någon super hitec tändning?
/Mattias
Vilken fördelare använder ni på era b20Turbos?
Man ska inte använda vacumet antar jag men har hört att man ska låsa hela fördelaren så den inte ändrar tändningen vid högre varv, stämmer detta?
Funkar det bra med en moddad volvo fördelare med ignitor tändning och msd-box eller borde man satsa på någon super hitec tändning?
/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
fördelare
Antar att det inte spelar någon roll vilken fördelare man tar om man ändå ska låsa plattan. Hur ställer man tändningen om man har låst fördelaren?
Hälsningar Mattias
Hälsningar Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
förtändning
Hur går motorn med 29graders förtändning på tomgång?
/Mattias
/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Tändning
Det är inga problem med tomgången om man har 29 graders förtändning.har kört med det själv under flera år.det man kan göra efter man stummat fördelaren är att kolla om axeln är rak.annars så får man olika tändpunkt på alla cylindrar pga att axeln "vobblar" runt i fördelarn och brytarn öppnar olika.det kan oxå bli så om fördelarn är sliten
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
-
- För mycket laddtryck
- Inlägg: 115
- Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
- Ort: Göteborg
- Kontakt:
vacum
Är det inte stor risk att det börjar knacka på höga varv om man kör med vacumet inkopplat tillsammans med turbo?
/Mattias
/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
vacuum
I och med att vacuumet är kopplat till insugsröret, ej spjällhuset kommer vacuumklockan att förställa tändningen vid låg belastning och när det är undertryck i insuget. Rent effektmässigt har inte vacuumklockans inkoppling någon betydelse eftersom den ställer sig på noll så fort vacuumet försvinner, men det är ju onödigt att elda för kråkorna.