Vilken tändfördelare på turbo b20

Grundläggande diskussioner om turbo-trimning
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Vilken tändfördelare på turbo b20

Inlägg av 1800skold »

Tjenixen
Vilken fördelare använder ni på era b20Turbos?
Man ska inte använda vacumet antar jag men har hört att man ska låsa hela fördelaren så den inte ändrar tändningen vid högre varv, stämmer detta?
Funkar det bra med en moddad volvo fördelare med ignitor tändning och msd-box eller borde man satsa på någon super hitec tändning?

/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

tja,jag körde med en alu fördelare ( från 140-74)med låst platta,funkade bra,tippar på att motorn gav ca235-250hk,hade iaf 173km i slutfart på 402m....men jag tänkte åxå byta till nåt bättre,det beror ju även hur mycket mos man satsar på...
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

fördelare

Inlägg av 1800skold »

Antar att det inte spelar någon roll vilken fördelare man tar om man ändå ska låsa plattan. Hur ställer man tändningen om man har låst fördelaren?

Hälsningar Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

tänkte åxå på det att om man ändå låser den så spelar det nog ingen roll vilken man använder
tändnigen kan du ju ställa som vanligt ändå,det e ju bara plattan du låser,jag körde på 29grader förtänd. på min
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

förtändning

Inlägg av 1800skold »

Hur går motorn med 29graders förtändning på tomgång?

/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Användarvisningsbild
Magnus
Sävar Turbo Racing
Inlägg: 525
Blev medlem: sön sep 21, 2003 3:51 pm
Ort: Umeå
Kontakt:

Tändning

Inlägg av Magnus »

Det är inga problem med tomgången om man har 29 graders förtändning.har kört med det själv under flera år.det man kan göra efter man stummat fördelaren är att kolla om axeln är rak.annars så får man olika tändpunkt på alla cylindrar pga att axeln "vobblar" runt i fördelarn och brytarn öppnar olika.det kan oxå bli så om fördelarn är sliten
Bild
http://www.bostrom.team.pro/" onclick="window.open(this.href);return false;
Återförsäljare för http://www.klracing.se" onclick="window.open(this.href);return false; http://www.grenror.se" onclick="window.open(this.href);return false;
innehar f-skattesedel
Babs
För mycket laddtryck
Inlägg: 373
Blev medlem: lör nov 01, 2003 2:17 pm

Inlägg av Babs »

som sagt inga problem med tomgång på min heller,det kanske är det som skiljer fördelarna att just alufördelarn är bättre axel osv...
Martin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis sep 23, 2003 9:34 pm
Ort: Glada Hudik

fördelare

Inlägg av Martin »

Jag kör med standardfördelare från -73 med vacuumklockan kopplad till insugsröret. Det har fungerat bra på min motor. Med stum fördelare blev motorn svag och avgastemperaturen för hög.

/Martin.
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

vacum

Inlägg av 1800skold »

Är det inte stor risk att det börjar knacka på höga varv om man kör med vacumet inkopplat tillsammans med turbo?

/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Martin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis sep 23, 2003 9:34 pm
Ort: Glada Hudik

vacuum

Inlägg av Martin »

I och med att vacuumet är kopplat till insugsröret, ej spjällhuset kommer vacuumklockan att förställa tändningen vid låg belastning och när det är undertryck i insuget. Rent effektmässigt har inte vacuumklockans inkoppling någon betydelse eftersom den ställer sig på noll så fort vacuumet försvinner, men det är ju onödigt att elda för kråkorna.
1800skold
För mycket laddtryck
Inlägg: 115
Blev medlem: sön sep 21, 2003 4:19 pm
Ort: Göteborg
Kontakt:

Inlägg av 1800skold »

Det låter ju vettigt, hur har du ställt tändningen?

/Mattias
Volvo XC60 D4 -15
Volvo P1800 B230 2,5L 16v -69
Volvo 242 D5 -84
Yamaha XS650 -82
Martin
Lite mer laddtryck
Inlägg: 33
Blev medlem: tis sep 23, 2003 9:34 pm
Ort: Glada Hudik

Tändning

Inlägg av Martin »

Kommer inte riktigt ihåg hur många grader det blev, men jag skall kolla upp det. Har det uppskrivet någonstans.. Men det värdet stämmer antagligen bara på min motor.

/Martin.
Skriv svar